François Piette

4 NOV 2002

Vernieuwende verlichtingstechnologie voor Opel Vectra en Signum

Opel introduceert intelligente bi-xenonkoplampen in middenklasse Opel presenteert een baanbrekende koplamptechnologie, Adaptive Forward Lighting (AFL), met een duidelijk voordeel op het vlak van actieve veiligheid en comfort. AFL, dat meesturende bi-xenonkoplampen combineert met een 90°-verlichting voor kruispunten en scherpe bochten, zal vanaf volgend jaar op de Opel Vectra en de nieuwe Signum worden aangeboden. Opel is de eerste autoconstructeur die deze nieuwe verlichtingstechnologie binnen het bereik brengt van een groot aantal klanten door zijn middenklassemodellen ermee uit te rusten. Het AFL-systeem werd samen door Opel en Hella ontwikkeld en zal binnen afzienbare tijd ook op andere Opel modellen beschikbaar zijn. “Adaptive Forward Lighting vormt een aanzienlijke verbetering voor de verkeersveiligheid en het rijcomfort. AFL is alweer een bewijs van de vernieuwingskracht van Opel, want het is ons streefdoel interessante technologie in alle autotypes beschikbaar te stellen,” aldus Hans H. Demant, executive director of engineering bij Opel. De verlichtingsspecialisten van Opel wilden het rijden in het donker en in slechte weersomstandigheden gemakkelijker en vooral veiliger maken. Volgens de recentste cijfers van het Duits Federaal Bureau voor de Statistiek gebeurt meer dan 40 procent van alle auto-ongevallen met dodelijke afloop tijdens de nacht, ondanks het feit dat er tot 80 procent minder verkeer is dan overdag. Dat hoeft niet te verbazen, vermits wetenschappelijk onderzoek aangetoond heeft dat onze visuele waarneming, waarmee we 90 procent van alle relevante verkeersinformatie in ons opnemen, bij een slechte zichtbaarheid ’s nachts tot maar liefst vier procent beperkt wordt. Het “Adaptive Forward Lighting”-systeem biedt vooral extra veiligheid in de herfst en de winter, wanneer de zichtbaarheid beperkt wordt omdat de dagen korter zijn, de zon laat opkomt en vroeg ondergaat, en omdat regen en mist vaker voorkomen. Om de AFL-technologie te introduceren moeten de bestaande ECE-voorschriften (Economische Commissie voor Europa) worden aangepast. Vroeger waren alleen bewegende grootlichten toegelaten, maar geen meedraaiende asymmetrische dimlichten. Naar verwachting zal de reglementering begin 2003 worden geamendeerd. In vergelijking met standaardkoplampen beschikt het nieuwe “Adaptive Forward Lighting”-systeem over de volgende extra functies: Bochtlicht: De meedraaiende koplampen schijnen in een hoek tot +/- 15 graden, afhankelijk van de stuurhoek en de rijsnelheid. Op die manier worden bochten tot 90 procent beter verlicht. Dat verhoogt niet alleen de veiligheid en de wagenbeheersing, maar verbetert ook de dynamische rijeigenschappen van de auto en het comfort. Afslaglicht: Kruispunten en scherpe bochten krijgen een extra breedhoekverlichting. De verlichting bestrijkt een gebied van bijna 90 graden ten opzichte van de rijrichting over een afstand van ongeveer 30 meter van de auto. Het afslaglicht werkt enkel bij snelheden tot 50 km/u, zodat het niet wordt ingeschakeld in situaties als het veranderen van rijstrook op de autoweg. Grootlichten: Bi-xenonlampen verschaffen een uiterst krachtige verlichting voor de grootlichten. Met het gesofistikeerde bi-xenonsysteem van Opel kunnen de dim- en grootlichten met één enkele xenonlamp per koplamp op de weg worden geprojecteerd. Door middel van een verstelbare opening in het lichtbundelpad kan van dim- naar grootlicht worden overgeschakeld. Dat geeft het voordeel van een bijzonder intense en heldere lichtbundel met dezelfde kleur als de dimlichten.
Advertentie
Advertentie
Advertentie