10 toppers op de Zoute Concours d’élégance 2022

De ‘Concours d'élégance’ van de Zoute Grand Prix bracht dit jaar 75 uitzonderlijke wagens samen. We kiezen er enkele uit!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 10 oktober 2022
  • Divers

Afgelopen weekend lokte de Zoute Grand Prix weer heel wat kijklustigen naar de mondaine badstad. Naast de traditionele classics en moderne GT's die de straten vulden met melodieuze klanken en natuurlijk de exclusieve veiling van Bonhams, vond op het gemillimeterde gras van de Zoute Royal Golf Club opnieuw de prestigieuze Concours d' élégance plaats. 75 uitzonderlijke pareltjes werden er beoordeeld op hun staat, originaliteit en verhaal. We kozen er 10 persoonlijke favorieten uit, waarbij kiezen altijd een beetje verliezen is...

Ferrari 212 Inter Coupé Vignale (1952)


Verliezen was er echter niet bij voor deze Ferrari, want hij werd bekroond tot ‘Best of Show’ bij de na-oorlogse wagens. De prachtige coupé is dan ook in een onberispelijke staat. De 212 Inter heeft een 2.6 liter grote Colombo V12 onder de kap en werd in 1951 voorgesteld op het Salon van Brussel.

Auto Union Type C Grand Prix (1936) & Type D (1939)

Voor de auto met de meeste cilinders moest je bij de V16 van de Auto Union Type C zijn. Het is met dit soort ‘Silberpfeilen’ dat Duitse autobouwers in de jaren ‘30 records braken, waarbij onder andere Bernd Rosenmeyer het leven liet. Audi Tradition zorgde ook voor een latere Type D.

Bugatti EB110 GT

Niet één, maar twee exemplaren van de Bugatti EB110 GT kon je van dichtbij ontdekken in Knokke. Het model was misschien niet het grootste kassucces van het merk, maar het was wel de start van het Bugatti in het moderne tijdperk, en de voorvader van de Veyron en Chiron.

De Tomaso Vallelunga (1965)

De Pantera die in de jaren ‘70 en ‘80 op menig slaapkamermuur terug te vinden was, vond je ook in Knokke, maar de veel zeldzamere De Tomaso Vallelunga is net wat ongewoner. Het verhaal van de verleidelijke viercilinder coupé kon je eerder al lezen op VROOM.be.

De Tomaso P72 (2022)

En nu we het toch over De Tomaso hebben: de nieuwste auto op het gras van de Zoute Royal Golf Club was de P72, die het merk opnieuw op de kaart moet zetten. Ook in het Prado-paviljoen op de zeedijk, waar verschillende merken hun exclusieve modellen toonden aan VIP-genodigden, kon je de P72 bewonderen.

S.P.A. 25 HP Torpédo Sport (1913)

Van de nieuwste wagen op het golfterrein gaan we naar het oudste model. Neen, deze ‘Torpédo’ werd niet gebouwd in de Belgische stad Spa, maar wel door het Italiaanse Società Piemontese Automobili. Ondanks zijn leeftijd van meer dan 100 jaar, is deze vooroorlogse klassieker toch in staat om 110 km/u te halen… als je durft.

Ferrari 512 BB LM (1979)

Geen concours d’élégance zonder Ferrari! Naast de lange rij 250’s, F40’s, een F50 en heel wat andere pareltjes, viel deze 512 BB LM op, die onder andere deelnam aan de 24 Uren van Le Mans. Naast zijn woeste look zorgden de oorverdovende strijdkreten van zijn 550 pk sterke 5.0 liter flat-12 ook voor vertier.

Jensen 541 S (1960)

De Jensen Interceptor is voor velen een bekend zicht, maar zijn voorganger, de 541, is veel minder bekend. In het totaal werden er 226 exemplaren van de reeks gebouwd, met vanaf 1960 ook deze ‘S’ versie met open grille. Onder de motorkap zit een 150 pk sterke 4 liter zes-in-lijn.

Lancia Sport Zagato Prototipo (1964)

Nog zeldzamer is deze Lancia Sport Zagato Prototipo. Er werd er immers maar één van gebouwd door Zagato, met het koetswerk van de Flavia Zagato op het onderstel van zijn opvolger, de Fulvia. Hij reed voor Lancia de Targa Florio in 1964 en stond daarmee aan de wieg van het ‘HF SquadraCorse’ raceteam waarmee het merk later nog enkele keren wereldkampioen rally zou worden.

Porsche 365-911 Speedster

Eindigen doen we niet met één auto, maar wel met een familie, die van de Speedsters bij Porsche. Op de Concours d’élégance waren verschillende generaties te zien, van de oorspronkelijke 356 Speedster tot de meest recente Speedster-versie van de 911 en alle versies daartussenin.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km