25 jaar Honda Civic Type R in 5 generaties

Op de nieuwe Civic Type R is het nog even wachten in Europa, maar Honda blaast alvast 25 kaarsjes uit voor de verjaardag van zijn sportieve hatchback.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 25 augustus 2022
  • Divers

De Honda Civic viert 2 verjaardagen dit jaar: 50 jaar productie van het model en het 25-jarige bestaan van de sportieve versie, de Type R. Voor de nieuwe generatie eraan komt, bekijken we nog eens de 5 vorige generaties.

1. Civic Type R – EK9 (1997-2000)

 De ‘Type R’ badge was voor het eerst te zien op de NSX in 1992, maar in 1997 was er voor het eerst een Civic Type R. Hij was enkel verkrijgbaar op de Japanse markt en en kreeg een 1.6 liter met dubbele bovenliggende nokkenas en een VTEC-systeem. Daardoor leverde het atmosferische blok 185 pk, of 116 pk per liter! Een gewicht van 1.050 en een sperdifferentieel startte de legende van de voorwielaangedreven sportieve hatchback.

2. Civic Type R – EP3 (2001 – 2005)

De tweede generatie van de Civic Type R werd ook officieel in Europa verkocht en er bovendien ook gebuwd, in het Verenigd Koninkrijk. De 1.6 maakte plaats voor het ondertussen iconische 2 liter DOHC i-VTEC ‘K’ blok met 200 pk, of zelfs 215 in Japan, waar hij ook een kortere versnellingsbak en een meer circuitgericht onderstel kreeg. 

3. Civic Type R – FN2/ FD2 (2007-2011)

Voor de derde generatie van de Civic Type R waren de Europese en Japanse modellen nog meer verschillend. Terwijl Japan een vierdeurs sedan kreeg (FD2), bleef het model in Europa een driedeurs hatchback (FN2). De Motor bleef dezelfde, met 1 pk extra voor een totaal van 201 paarden. Deze generatie legde de focus meer op gebruiksgemak, met meer interieurruimte en flexibiliteit, onder andere dankzij een brandstoftank onder de voorzetels.

4. Civic Type R – FK2 (2015-2017)

Met deze generatie bood Honda voor het eerste een Civic Type T met een turbomotor. Die zorgde voor een stevige vermogenstoename, met 310 pk voor het K20C1 blok. Het resultaat was een 0 naar 100-tijd in amper 5,7 seconden. Grotere remmen (351mm vooraan), een andere ophanging en een nieuw sperdifferentieel moesten alles in toom houden. 

5. Civic Type R – FK8 (2017-2022)

De Civic Type R die in 2017 gelanceerd werd, en die binnenkort vervangen wordt door de nieuwe generatie, is eigenlijk een doorgedreven evolutie van de FK2. Nieuw waren de adaptieve dempers, 320 pk en een opvallend aerodynamisch pakket met ook een volledig vlakke bodem voor meer downforce. Het was de eerste generatie die officieel in de VS ingevoerd werd.  

De nieuwe generatie van de Civic Type R, de FL5, wordt eind dit jaar gelanceerd, maar pakte in afwachting van die lancering al het ronderecord op het circuit van Suzuka. Dat belooft...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Honda Civic? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda Civic-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Honda.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km