5 sportievelingen waar we dit jaar afscheid van nemen… en die we zullen missen.

Van een supercar tot een sportief bommetje, er is jammer genoeg heel wat moois dat ons zal verlaten in 2023...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 januari 2023
  • Divers

5 Volkswagen up! GTi 

De start van 2023 valt samen met het verdwijnen van de kleinste GTi uit de catalogus van Volkswagen. De pittige up! Gti, met zijn 115 pk en 200 Nm sterke driecilinder, is officieel verdwenen uit de online catalogus van het Duitse merk. Om nog te kunnen genieten van zijn pluimgewicht en zijn handgeschakelde versnellingsbak, of met andere woorden de charme van zijn eenvoud, zal je je dus moeten wenden tot de tweedehandsmarkt...

4. Kia Stinger 

De sportieve GT van Kia is nog niet helemaal verdwenen uit de catalogus van het merk, maar lang zal dat niet meer duren. De Koreaanse autobouwer heeft onlangs een ultieme versie onthuld waarvan slechts 1.000 exemplaren gebouw zullen worden voor de hele wereld! Deze ‘Tribute Edition’, die uitgerust is met een 366 pk en 510 Nm sterke 3,3 liter biturbo V6, is de laatste die gebouwd wordt van het model dat geen opvolger krijgt.

3. McLaren 720S 

De McLaren 720S is niet meer… Als je nog een exemplaar wil van de Britse supercar met zijn 720 pk en 770 Nm sterke 4 liter biturbo V8, dan zal je… moeten wachten op zijn vervanger. Mclaren heeft immers al aan de collega’s van Automotive News bevestigd dat een nieuw model de 720S zal opvolgen. Het merk vertelde er meteen bij dat de orderboeken voor deze toekomstige supercar al gevuld zijn tot in 2024. Je zal dus geduld moeten hebben als je een exemplaar wil. 

2. Renault Mégane RS 


Net als de Stinger is de Mégane R.S. nog verkrijgbaar bij Renault, maar niet meer lang. Als knipoog naar het jaar van de oprichting van Renault Sport worden er nog 1.976 exemplaren van de ‘Ultime’-versie geassembleerd vanaf de lente van 2023. Deze laatste versie, gebouwd op het Trophy-onderstel en bijzonder rijkelijk uitgerust, zal voorzien zijn van een 300 pk en 420 Nm sterke 1,8 liter viercilinder turbomotor die zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden. Na deze ‘Ultime’ editie gaat de Mégane R.S. definitief op pensioen zonder vervangen te worden. Het einde van een tijdperk...

1. Ford Fiesta ST 

In juni wordt er nog een andere bladzijde omgedraaid in de wereld van de sportieve bommetjes, met het einde van de productie van de Fiesta, meer bepaald in zijn ST-uitvoering. Ongelooflijk plezant en nog betaalbaar, zeker naar hedendaagse normen… het minste wat je kan zeggen is dat we zijn 200 pk sterke driecilinder, zijn handgeschakelde versnellingsbak en zijn speelse chassis erg zullen missen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km