De V6 van Alfa Romeo is nog niet uitgeblazen

Deze motor zou nog steeds gebruikt worden in nieuwe modellen na juli 2025.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 oktober 2023
  • Sector

Sinds eind september weten we dat Europa uiteindelijk toch rekening zal houden met de kritiek van de auto-industrie door de emissieregels voor de toekomstige Euro 7-norm te versoepelen. Er is een compromis gevonden, waarbij de emissiebeperkingen van de Euro 6-norm voor personenwagens en lichte bedrijfswagens grotendeels worden behouden. Goed nieuws voor de kleinere merken, waaronder de Italiaanse sterren Maserati, Ferrari en Lamborghini, maar ook in mindere mate voor Alfa Romeo.

Voor Alfa betekent dit dat de V6 die wordt gebruikt in de Giulia en Stelvio Quadrifoglio nog onder de kap van nieuwe modellen te vinden zal zijn, zoals in de 33 Stradale. De volgende generaties van de Giulia en Stelvio, die eind 2025 worden verwacht, worden echter volledig elektrisch. Het lijkt er dus op dat deze motor, die afgeleid is van de F154-V8 van Ferrari en Maserati, in meerdere modellen met een kleine oplage zal gebruikt worden. Tijdens een recente speech bevestigde Jean-Philippe Imparato, de CEO van Alfa Romeo, dat hij deze biturbo-V6 nog in toekomstige toepassingen wil gebruiken, zonder daarover meer in detail te treden.

Andere motoren en zelfs automodellen hebben minder geluk. Met de aanvankelijk strengere Euro 7-norm in aantocht, hebben verschillende merken ervoor gekozen om vermogen en rijplezier even opzij te schuiven vanwege de hoge kost om bepaalde motoren conform te maken. Ook stadswagens zijn daarvan het slachtoffer geworden, zoals de Ford Fiesta, die sinds juli uit productie is, of de Volkswagen Polo, die volgende lente wordt geschrapt. Het rechtstreekse gevolg van marges die te dun zijn geworden in een segment dat meer dan ooit onder druk staat.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Stellantis.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km