Europese Commissie schroeft de Euro 7-norm terug

De Europese lidstaten hebben uiteindelijk voor minder strenge uitstootregels gestemd.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 27 september 2023
  • Ecologisch

De lidstaten van de Europese Unie (EU) hebben maandag een verdere aanscherping voor de uitstootnormen van personenwagens afgewezen, omdat dit de investeringen van constructeurs in de ontwikkeling van elektrische wagens zou kunnen in de weg staan. Op initiatief van Italië en Frankrijk hebben de 27 lidstaten dus gestemd voor een minder strenge regelgeving dan oorspronkelijk voorgesteld door de Europese Commissie in november 2022, om de competitiviteit van de Europese auto-industrie en haar ongeveer 14 miljoen werknemers te behouden.

De Euro 7-norm zou vanaf 2025 in werking moeten treden (als opvolger van Euro 6) voor alle personenwagens en vrachtwagens, ongeacht hun type motorisatie. De Europese Commissie wou daarmee de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en van fijne deeltjes drastisch verlagen, aangezien luchtvervuiling verantwoordelijk is voor 70.000 doden per jaar in de EU. Maar de industrie had gewaarschuwd voor de impact van te strenge normen op de werkgelegenheid en op de prijs van nieuwe auto's, die steeds minder toegankelijk zouden worden voor de middenklasse.

Een overwinning voor de auto-industrie

Het voorstel van Spanje, dat het afwisselend voorzitterschap van de Europese Raad bekleedt, werd maandag ondanks verzet van Duitsland aangenomen en laat de emissiegrenswaarden en testvoorwaarden voor personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen zo goed als ongewijzigd ten opzichte van de huidige norm. Voor vrachtwagens wordt de drempelwaarde wel verlaagd, terwijl er ook voor de eerste keer in Europa limieten komen op de emissies van fijne deeltjes door rem- en bandenslijtage.

Met de massale investeringen voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen tegenover de geduchte concurrentie van Tesla en de Chinese constructeurs, wil de Europese auto-industrie verdere investeringen in verbrandingsmotoren vermijden, die hoe dan ook gedoemd zijn om te verdwijnen. Deze ommekeer van de EU betekent een grote overwinning voor de industrie, en vooral voor Italië en Frankrijk, wiens intensieve lobbywerk vruchten heeft afgeworpen ten koste van de veel bekritiseerde Euro 7-norm.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Unsplash / Jacek Dylag.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km