8 landen verzetten zich nu tegen de Euro 7-norm

Het verzet tegen deze norm, die in 2025 van kracht zou moeten worden, wordt steeds sterker.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 25 september 2023
  • Wetgeving

Zoals we reeds weten, moet de Euro 7-uitstootnorm de huidige Euro 6d-norm vervangen in de zomer van 2025 voor auto's en twee jaar later voor vrachtwagens. Maar het debat tussen de lidstaten die voor en zij die tegen deze norm zijn, geleid door Italië en Frankrijk, woedt verder. In totaal hebben maar liefst 8 landen zich nu bij het kamp van de tegenstanders aangesloten, met als belangrijkse argument dat er maar weinig milieuwinst te behalen valt, tegenover een erg hoge kost.

Een last die de industrie niet nodig heeft

De afgelopen maanden zijn er veel stemmen opgestaan tegen deze Euro 7-norm en de neveneffecten ervan. De tegenstanders zien het als een duur obstakel voor de overgang naar volledig elektrische mobiliteit. Met andere woorden, Europa zou de constructeurs moeten aanmoedigen om hun financiële middelen in te zetten om de elektrificatie van auto's te versnellen, in plaats van ze te besteden aan de zoveelste beperking qua CO2-uitstoot en andere vervuilende deeltjes. En dat op een moment dat Europese constructeurs zwaar worden beconcurreerd door merken uit de Verenigde Staten (Tesla) en China (waar we de constructeurs van volledig elektrische wagens niet meer kunnen bijhouden).

Een ander argument dat naar voren wordt geschoven door de landen die tegen zijn en door de auto-industrie: het invoeren van deze nieuwe norm zal duur zijn en zal een grote impact hebben op de prijzen van de auto's met een verbradingsmotor van morgen. Carlos Tavares, de baas van de Stellantis-groep, wijst er ook op dat "de Euro 7-norm als grootste effect zou kunnen hebben dat de vrijheid van beweging van de armste huishoudens wordt ingeperkt".

In deze gespannen context heeft Spanje, dat momenteel het voorzitterschap over de Europese Raad bekleedt, voorgesteld om de invoering van de Euro 7-norm met 24 maanden uit te stellen voor auto's en met 48 maanden voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton en voor bussen. Het valt nog te bezien of dit voorstel aangenomen zal worden door de meerderheid van de lidstaten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Jacek Dylag.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km