ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/4

5 weetjes over de nieuwe Nissan Qashqai e-Power

Nissan introduceert in zijn <a href="https://www.vroom.be/nl/advies/officieel-nissan-qashqai-lang-leve-de-koning-24281">nieuwe Qashqai</a> een innovatieve kijk op elektrisch rijden onder de naam e-Power. We gaan via 5 weetjes in detail op het concept in.

Écrit par Bert Troubleyn

9 Mars 2021

Publicité

20210308231606nissanqashqai.jpg

1. Geen hybride, geen EV

De e-Powertechnologie is niet helemaal hybride maar ook niet helemaal elektrisch. De aandrijving (op de voorwielen) komt van een elektromotor met 140 kW (190 pk) die wordt gevoed door een batterij. Die laatste kan echter niet via een externe bron worden opgeladen, maar wordt gevoed door een benzinemotor die aan een generator is gekoppeld. Maar dan is het toch een hybride? Neen, want de verbrandingsmotor stuurt nooit kracht naar de wielen. Het is dus een elektrische auto met een rijbereikuitbreider. In tegenstelling tot eerdere vergelijkbare concepten (Opel Ampera, BMW i3 REX) is de batterij echter veel kleiner, waardoor de prijs laag kan blijven.

2. De batterij is te slap

De elektromotor mag dan wel 140 kW ontwikkelen, maar de batterij kan maximaal 80 kW (108 pk) produceren. Hoe kan dat? Wanneer je het volledige vermogen vraagt door plankgas te geven, springt de benzinemotor via de generator bij. De elektromotor wordt dan simultaan door de batterij en de generator gevoed.

20210308231605nissane-power.jpg

3. VCR

De benzinemotor is een driecilinder met VCR-technologie. Die afkorting staat voor “Variable Compression Ratio” of variabele compressieverhouding. Die technologie debuteerde bij Nissans dochtermerk Infiniti en maakt dat de motor onder veel meer omstandigheden zijn optimale rendement haalt dan een gewone benzinemotor.

20210308231759nissanqashqai.jpg

4. Linear Tune

Om het befaamde ‘koffiemoleneffect’ van hybrides zonder versnellingsbak (Toyota, we kijken naar u) te voorkomen, heeft Nissan de sturing van de driecilinder zodanig aangepast dat zijn toerentallen klimmen op een manier die overeenkomt met de subjectieve beleving van de acceleratie. Nissan noemt die technologie zelf “Linear Tune”.

5. Niet nieuw

Hoewel de Qashqai als eerste in Europa mag uitpakken met de e-Powertechnologie, is ze niet nieuw. Het Japanse merk verkoopt namelijk al sinds 2016 de Note e-Power met dezelfde techniek.

20210308231746nissanqashqai.jpg
Bert
							Troubleyn

Bert Troubleyn

Publicité

Acheter une Nissan Qashqai ou une voiture similaire

Nissan

Qashqai

29 199 €

Prix Prix

2022

33 676 km

Essence

158 ch

Automatique

144 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

11 999 €

2017

137 949 km

Diesel

110 ch

Manuelle

103 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

15 799 €

Prix Prix

2020

127 846 km

Diesel

116 ch

Manuelle

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

25 995 €

2023

12 695 km

Essence

158 ch

Automatique

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

20 999 €

Prix Prix

2022

59 680 km

Essence

140 ch

Manuelle

146 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

15 999 €

Prix Prix

2019

86 415 km

Diesel

110 ch

Manuelle

99 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

33 995 €

2025

10 km

Essence

158 ch

Automatique

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

-

Nissan

Qashqai

32 995 €

2025

10 km

Essence

158 ch

Automatique

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

-