Jean-Francois Christiaens

21 FEB 2019

508 Peugeot Sport Engineered: plug‑in hybride met forse spierballen

De sportieve afdeling van Peugeot wil de toekomstige geëlektrificeerde modellen van de Franse autobouwer dynamischer maken. Het begint aan die taak met een gespierde conceptcar op basis van de plug-in hybride 508.

20190221072757peugeot508pse1902pj10022.jpg

In Genève stelt het merk met het leeuwtje de conceptcar 508 Peugeot Sport Engineered voor. Dat is een sportieve afgeleide van de toekomstige plug-in hybride 508, die over een paar maand op de markt komt.

“Spectaculaire hernemingen”

Net zoals de verwachte Hybrid4 wordt het prototype aangedreven door drie motoren: een 1.6 PureTech met 200 pk en een elektromotor met 110 pk om de voorwielen aan te drijven, en een tweede elektromotor in de achteras. Die laatste is hier echter krachtiger, want hij gaat van 110 naar 200 pk. Peugeot belooft “spectaculaire hernemingen” dankzij een gecombineerd maximumkoppel van 500 Nm.

400 pk?

Hoewel Peugeot geen exact totaalvermogen wil verklappen, verduidelijkt het wel dat de conceptcar presteert zoals een model met een verbrandingsmotor van 400 pk. De cijfers die de Fransen onthullen, zijn in elk geval veelbelovend: 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden, kilometer vanuit stilstand in slechts 23,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

20190221072758peugeot508pse1902pj1081.jpg

Peugeot Sport

Uiteraard hebben de ingenieurs van Peugeot Sport meer gedaan dan enkel wat meer vermogen te proppen in de plug-in hybride aandrijflijn van deze conceptcar. De remmen zijn namelijk aangepast aan de prestaties, met vooraan geventileerde schijven van 380 millimeter op een aluminium bol en een andere afstelling voor het onderstel. Verder staat de conceptcar op 20 duim grote sportieve banden van Michelin.

Kryptonite

Uiterlijk trekt de conceptcar de aandacht met zijn grijze koetswerkkleur met hier en daar accenten in de contrastkleur “Kryptonite”, een tint die we trouwens ook in de stiknaden in het interieur zien terugkomen.

20190221072758peugeot508pse1902pj0101.jpg
20190221072758peugeot508pse1902pj-2121.jpg

49 g CO2/km

Ondanks zijn sportieve prestaties blijft de CO2-uitstoot van het prototype beperkt tot 49 g/km op de nieuwe WLTP-cyclus. De 11,8 kWh grote batterij geeft hem dan weer een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer.

20190221072758peugeot508pse1902pj-2021.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie