Bert Troubleyn

6 MEI 2020

Alpina D3 S: toegevoegde waarde?

BMW’s ‘bevriende tuner’ Alpina heeft de nieuwe M340d onder handen genomen. Het resultaat… valt een beetje tegen.

20200506084523bmwalpinad3s09.jpg

Nu ja, tegenvallen: met 355 pk en liefst 730 Nm uit een 3.0-zescilinderdiesel zal niemand klagen over het snelheidspotentieel van de berline en break uit het Duitse Buchloe. Daarmee sprint de berline van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden en haalt hij een top van 273 km/u, ondanks een leeggewicht van liefst 1.950 kilo – 120 kilo meer dan de kolossale BMW 730d xDrive. De break doet 0,2 tellen langer over de sprint en is 3 km/u minder snel. Hij is zelfs 2.010 kilo zwaar. De standaard vierwielaandrijving en achttrapsautomaat zijn misschien deels verantwoordelijk voor dat enorme gewicht. Om het rijgedrag op peil te houden, staat de auto standaard op een sportonderstel met adaptieve dempers en de Alpina onderscheidt zich verder van de BMW M340d door een specifieke koetswerkkit, een interieur met specifieke sportstoelen en een high-end afwerking en die typische spaakvelgen van de tuner/constructeur.

20200506084522bmwalpinad3s16.jpg

Allemaal heel indrukwekkend, maar een standaard M340d heeft ook al 340 pk en 700 Nm, dus slechts 15 pk en 30 Nm minder. Hij sprint exact even snel naar de 100 km/u als de D3 S en we betwijfelen of zijn elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u zo’n struikelblok vormt voor de meeste klanten. In Duitsland kost een BMW M340d xDrive 64.550 euro (in België 69.550 euro) en de Alpina D3 S 70.550 euro, liefst 6.000 euro meer. Alpina heeft wel één grote troef: in tegenstelling tot de BMW is de D3 S er wel als break…

20200506084520bmwalpinad3s02.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie