Bruno Wouters

16 JAN 2008

Auto & Motor Salon van Brussel 2008: Twee evenwijdige planeten!

De motorwereld is toch buitengewoon! En natuurlijk telt het Salon van Brussel niet. De nieuwigheden verschijnen om de beurt in Parijs en Keulen, maar vooral ook in Milaan en Tokio. Hieruit vloeit een aangenaam en praktisch resultaat: alle nieuwigheden worden in Brussel verzameld, op enkele uitzonderingen na, waaronder de meeste prototypes die wij zelfs vaak niet eens te zien krijgen.

 

Een andere planeet

 

Maar de motorwereld leeft absoluut niet op dezelfde planeet als de autowereld. Bij de wagenconstructeurs ziet men meer en meer krachtige monsters verschijnen. De 4X4 voertuigen blijven zich verder ontwikkelen (men vindt er nu ook bij Renault of bij Peugeot!). En zelfs bij Porsche durft men de nieuwe Panamera niet aan te halen zonder heftig te onderlijnen dat hij voorzien zal worden van een hybridische motor!

Kijk maar naar de reclames: alle voertuig zijn "groen" of "blauw". Alle wagens pronken fier met de laagste CO uitstoten en iedere auto wordt versierd met de laatste technologische snufjes om er toch in te slagen de restjes van onze Blauwe Planeet te eerbiedigen!

 

Paleis 11 & 12

 

We lopen door naar Paleis 11 et 12. OK met het feit dat de motors zich ook aan de Euro3 normen hebben aangepast (maar met hoeveel jaren vertraging tegenover de wagens?!), maar hier baseert geen enkele constructeur zijn marketing op dit onderwerp.

Daarentegen nemen de grond-grondraketten nog enkele paarden meer en enkele kilo’s minder, en de uitdagende versies, die zich enkel uitdrukken aan de rand van de rode zone, komen overal tot volle ontwikkeling. De meeste overschrijden de wettelijke snelheidsbeperkingen... in eerste versnelling! Prettige motors, en ongetwijfeld ook doeltreffend, maar zo vaak vervelend op toegestane snelheden! De motorpassie ligt niet op sterven, nog een geluk... Maar: wordt het niet tijd om anders te gaan denken, wordt het niet tijd om op één lijn te zitten samen met de vooruitgang van de maatschappij, het verkeer en de energiebronnen? In de teksten van onze verscheidene testritten durven wij zelden spreken over het verbruik van onze toevertrouwde testmotors, daar deze cijfers gewoonweg choquerend zijn... al moeten wij ook toegeven dat wij er niet traag mee omgaan. Maar is het aanvaardbaar om op zijn ééntje meer te verbruiken dan een volladen gezinswagen?

 

Het vlees is zwak, en op zoek naar de nieuwigheden tussen alle gangen van het Salon, beginnen wij onmiddellijk te dromen naar de motor die wij graag in onze garage zien te staan, maar ook en vooral op onze wandelroutes...

Welk plezier om de Europese constructeurs zich handig uit de zaak te zien draaien tegenover de Japanse rivalen! En de Italianen dwingen de bewondering af : Aprilia, Guzzi, Piaggio, Gilera, Morini, Benelli, MV, Ducati… concurreren elk met hun eigen karakter.

 

Italië

 

Aprilia stelt zijn Mana voor, met zijn automatische aandrijving, alsook zijn sympathieke Shiver 750. MV brengt ons de zoveelste variatie mee van de F4 en de Brutale, waar de jaren geen enkel vat op hebben. Guzzi ontwikkelt zijn gamma verder. De Griso erft van de 8 kleppen van de "Sport" versie die eveneens op de Stelvio overgenomen werden, maar hier vindt men jammer genoeg geen enkel spoor van de boeiende V7 Classic. Piaggio en Gilera vermenigvuldigen de afwijkingen van hun scooter concept met drie wielen, en Gilera voegt er zijn scooter 800cc bij.

Op dit salon vinden wij met veel plezier het icoon Ducati terug, waaronder de 848 en de splinternieuwe Monster die naar onze smaak een beetje "too much" is. De Morini motors zijn bekend, maar zelden te zien (40 motors verkocht in België in 2007 tegenover de 60 stuks die in Frankrijk tijdens het zelfde jaar afgezet werden).

 

De Engelse

 

Triumph heeft succes met 730 verkochte modellen in 2007 (463 in 2006) dankzij uitstekende en originele motors. BMW vertoont een onbeschaamde gezondheid met geslaagde modellen en een intensieve macht naar verovering: men vindt er zowel een 450 enduro als een racebeest (de HP2 Sport) waarvan de tientallen exemplaren voor onze markt reeds de deur uit zijn (niettemin aan 21.500€ stuk!), terwijl KTM meer en meer zijn tanden laat zien : de Oostenrijkers zijn voor niets bang met een verbluffende gamma (zie de RC8 of de nieuwe Duke!). En laten we maar niet spreken over de X-Bow, die een beetje uit de toon valt met zijn 4 wielen!

 

Revolutie bij Buell, met een Rotax motor voor de 1125R, die hiermee dichter bij de knappe concurrentie ligt dan de oorspronkelijke tuimelblok van Harley.

Voortzetting bij de reus van Milwaukee, waarvan de big twins nog altijd evenveel plezier veroorzaken.

 

Japan

 

In het land van de rijzende zon, verrast Honda met de DN-01, 'the' missing link tussen de scooter en de motor, maar waarvan de technologie in ruil staat voor een dure prijskaart.

Alle andere nieuwigheden (CB1000R, Transalp, CBR 1000RR en andere CBF) zijn hier ook aanwezig. Bij Kawasaki staat er niet veel nieuws, met 2 uitzonderingen: de ZX-10R die de zaken op een rijtje wil zetten in een wedijverende categorie, en de verrassende maar leuke Ninja 250, bestemd voor een jonger publiek.

De liefhebbers zullen bij Suzuki graag de laatste GSX-R 750 en 600 betasten, alsook een slimme GSX-F 650.

Kleine verrassing bij Yamaha, die het prototype voorstelt van de toekomstige V-Max, naast de nieuwe R6 en Ténéré. Het is ongetwijfeld op deze stand dat men de meeste "politiek correcte" tweewieler kunnen bewonderen maar blijkbaar ook de leukste: de E-Solex, voortaan geïmporteerd door d'Ieteren Sport!

Advertentie
Advertentie
Advertentie