Het klassieke proces waarbij je meerdere (lange) bezoeken bracht aan je vertrouwde concessiehouder om te “onderhandelen” voor je een bestelbon ondertekende, is stilaan aan het verdwijnen. Online configuratoren en de overvloed aan informatie op het internet hebben het eerste breekijzer geleverd. De explosie van het aanbod, de onzekerheid over de juiste aandrijving, de opmars van leasing voor particulieren, vaste nettoprijzen en de mogelijkheid om online te kopen hebben het koopgedrag verder doen kantelen. Wordt de auto straks ook gekozen, geselecteerd en betaald in een paar klikken via de smartphone, net zoals zovele andere producten in ons dagelijkse leven?
Kopen of leasen, online of zelfs in de winkel
Alternatieven voor de klassieke aankoopformule zijn de voorbije jaren sterk toegenomen: een nieuwe auto online bestellen (vooral populair bij “nieuwe merken” met een beperkt fysiek dealernetwerk), thuislevering van een tweedehandswagen,’free floating’ deelauto’s, enzovoort. Sommige merken gaan nog verder en stellen modellen voor in winkels van retailketens. Tijdens Black Friday bood Opel bijvoorbeeld zijn nieuwe SUV Frontera aan via MediaMarkt in een Private Lease-formule. Je volgende auto kiezen samen met je nieuwe televisie?
Levering binnen 5 werkdagen
De aanbieder van gedeelde mobiliteit Poppy gaat eind 2025 nog een stap verder: het bedrijf wil “het leasen voor particulieren en zelfstandigen heruitvinden” via een nieuw digitaal platform: Poppy Lease. Deze nieuwe dienst, perfect getimed voor de Salonperiode, laat geïnteresseerden toe om in een paar klikken een auto te kiezen uit het aanbod van merken binnen de D’Ieteren-groep (waar ook Poppy deel van uitmaakt). Het hele proces verloopt digitaal: je kiest de wagen, de looptijd van het contract en het aantal kilometers rechtstreeks op de website van Poppy Lease. De gekozen wagen kan vervolgens binnen 5 werkdagen worden geleverd, thuis of op het werk van de klant.



49% van de Europeanen staat open voor een online aankoop
Uit cijfers van de Auto Observatiebarometer 2026 van Cetelem, gepubliceerd begin december, blijkt dat bijna één op de twee Europeanen bereid is om een nieuwe auto online te kopen. De cijfers verschillen wel per land (39% in België tegenover 60% in Duitsland), maar gemiddeld geeft 49% van de Europese automobilisten aan open te staan voor een volledig digitaal aankooptraject. Dat is weliswaar nog niet op het niveau van markten zoals China, waar de digitalisering al meer is doorgedrongen in het dagelijks leven. Daar bedraagt het percentage online kopers zelfs 79%.

Complexer proces
Toch zorgt dit overaanbod niet per se voor meer duidelijkheid voor de consument. Volgens een studie van Ipsos en Toyota uit eind 2023, ervaren Belgische particulieren heel wat moeilijkheden bij het kopen van een nieuwe auto: 50% van de ondervraagden vindt het “moeilijk”, en duidelijk lastiger dan tien jaar geleden. En 44% van de respondenten gaf aan niet te weten welk model ze moeten kiezen.
Hulp bij het kiezen
Om die verwarring tegen te gaan, werken verschillende spelers uit de sector aan oplossingen die het aankoopproces vereenvoudigen. Ook VROOM trouwens. Onze website werd onlangs aangepast om het keuzeproces te vergemakkelijken dankzij duidelijke “best-of”-lijsten per categorie. Denk bijvoorbeeld aan de beste benzine- en dieselwagens onder de 20.000 euro, de beste SUV’s onder de 40.000 euro of de beste elektrische wagens onder de 60.000 euro. Bij elk model in deze lijsten vind je meteen ook een selectie van nieuwe en tweedehands exemplaren die snel leverbaar zijn. Je kan ook eenvoudig een financiering aanvragen of de inruilwaarde van je huidige auto laten schatten. En dit is nog maar het begin, want binnenkort volgen er nog extra functies om het aankoopproces op VROOM.be verder te ondersteunen.

MyMobility by KBC
Ook andere grote spelers tonen intussen veel interesse in digitale mobiliteit. Zo lanceerde de bankgroep KBC onlangs het platform “MyMobility” binnen haar KBC Mobile-app. Na een interne enquête in juni bleek namelijk dat 76% van de klanten “openstaat voor de aankoop van een auto via KBC”. Via de nieuwe digitale tool kunnen KBC-klanten een nieuwe of tweedehandswagen zoeken, rechtstreeks binnen de app. Dit gebeurt in samenwerking met partners zoals Cardoen, VAB, KBC Autolease of rechtstreeks met enkele automerken (Ford, Smart, Mercedes, Volvo, Polestar, Tesla, Chery, Voyah-Dongfeng, KGM). Ook hier is het proces volledig digitaal, met hulp van de virtuele assistente “Kate” om twijfelende klanten te begeleiden bij hun keuze. Uiteraard zijn ook de klassieke bankdiensten zoals financiering en verzekering geïntegreerd in dit aanbod. Alles dus in een paar klikken geregeld.


Generatiekwestie?
Is digitaal dan echt de toekomst van auto- en leaseaankopen? Volgens de studie van Cetelem zijn de voornaamste obstakels nog steeds: de wagen niet in het echt kunnen zien, een gebrek aan visuele controle op defecten en de voorkeur voor persoonlijk contact. Maar zoals verwacht verschillen die bezorgdheden sterk per doelgroep. Senioren hechten nog veel belang aan menselijk contact bij een aankoop. Jongeren daarentegen, net als mensen in steden en met een hoger inkomen, staan veel positiever tegenover een volledig digitaal aankooptraject. Moeten we ons dus voorbereiden op een verdere digitalisering van de autoverkoop in Europa in de komende jaren? De trend lijkt in elk geval ingezet.












