François Piette

14 JUL 2005

Comfortabele sauna

Het is niet omdat je aan competitie mee doet, dat je het comfort moet verwaarlozen. De jacht op de overbodige kilos is een topprioriteit voor de prestaties van de auto’s. Naar de duivel met de geluidswerende delen, en ook met de rest ! Deze kilowinst heeft wel als groot nadeel dat de warmte en het geluid ongestoord binnendringen. De Ferrari (550 of 575M) bijvoorbeeld, haalt binnenin temperaturen tot 70°C. Bovendien verhit de warme lucht die de motor vooraan produceert zelfs de veiligheidsboog, zodat het bijna onmogelijk is om die aan te raken. Andere auto’s van dit constructietype zoals de Chevrolet Corvette C5R, de Lister Storm en de Aston Martin DB9R zitten in hetzelfde schuitje. De minst warme Een voordeel, in geval van extreme hitte tijdens de 24 uur, heeft de Maserati MC12 die, doordat de motor achteraan zit, beschouwd kan worden als een reposoir omdat zowel het geluid als de omgevingstemperatuur veel draaglijker is, bijna 20°C minder. Er blijven er dan nog wel 50° over, maar het is wel een veel comfortabeler sauna ! Zit het recept van de overwinning in dit cocooning element ?

Bron : RACB
Advertentie
Advertentie
Advertentie