François Piette

29 OKT 2011

De 10 meest melodieuze motoren

Toegegeven, er bestaan klassementen met meer belang. Maar het luisterplezier van een motor maakt integraal deel uit van het rijplezier en is bij enkele sportwagens zelfs allesbepalend. Een metaalachtig geluid dat verandert in een fijne melodie met een trillende uitlaat, sommigen zijn er echt fan van. Naargelang de motorarchitectuur en de toerentallen kan de klank sterk verschillen. Of je nu een liefhebber bent van een 'klinische' zes-in-lijn, het gebrul van een V8 of een lyrische V10: net als bij muziek is er voor iedere smaak wat wils. 

Hieronder volgt een zeer subjectief klassement van de 10 meest melodieuze motoren uit de geschiedenis. Klik op de links om het zelf te ervaren.

Op de tiende plaats: de V6 van de Alfa Romeo GTV6

De V6 van Alfa Romeo, uit het land van Giuseppe Verdi en Antonio Vivaldi, is een legende. Ene motor die uit zo'n verfijnde en op kunst gerichte cultuur stamt, moet natuurlijk mooi klinken. Velen vinden hem zelfs de meest melodieuze V6. Behalve zijn gezang, overtuigen ook zijn scherpzinnige karakter en gewilligheid.

Op de negende plaats: de V8 van de Ferrari 458 Italia

Vergeet de Amerikaanse V8's en hun levendige staccato. Door zijn vlakke krukas klinkt de 458 Italia eerder als een moto. En wat voor een moto: wild schreeuwend gaat hij van lage naar een hoogtepunt bij hoge toeren.

Op de achtste plaats: de V8 van de AC Cobra 427

Tegenover de Italiaanse V8 is de dikke zevenliter V8 van de AC Cobra 427 van een andere orde. Geen Italiaanse zachtheid, maar Amerikaanse heavy metal. Op het programma staat verwoestend gebrul. Er bestaan zeker motoren die homogener klinken, maar zelden zijn ze zo indrukwekkend.

Op de zevende plaats: de achtcilinder-in-lijn van de Bugatti Type 35

De Bugatti Type 35 is de enige vooroorlogse auto in dit gezelschap. Je herkent hem meteen aan de diepe keelklanken van zijn achtcilinder-in-lijn. Die architectuur is al tijden verdwenen, maar garandeert een unieke melodie. De hese klank wordt feller hoog in de toeren. Het best te genieten in het echt, de opnames van het motorgeluid klinken wat minder.

Op de zesde plaats: de V10 van de Porsche Carrera GT

Porsche heeft een lange traditie van zescilinder boxermotoren, die ook heel muzikaal klinken. Maar het toppunt is de V10 van de Carrera GT, oorspronkelijk bedoeld voor de autosport. Zijn unieke symfonie spreidt zich uit over een breed toerental. Dit perfecte georchestreerde geluid klinkt niet zo 'rommelig' als een Amerikaanse V8. Typisch Duits.

Op de vijfde plaats: de zescilinder-in-lijn van de Jaguar Type D

De zescilinder van de XK is een legende op zich. Het is wellicht de meest gereputeerde Britse krachtbron. Behalve door zijn edele architectuur (met dubbele bovenliggende nokkenas), zijn spierkracht en zijn soepelheid onderscheidt hij zich door een geluid herkenbaar uit de duizend. In de Type D, een pure racewagen, bereikt de zescilinder zijn top. Rauw gereutel, gespierd uitademen en een metaalachtig geluid kenmerken de klankkleur.

(Geniet van de glijpartij in de video!)

Op de vierde plaats:  de V12 van de Lamborghini Countach

Lamborghini, het merk met de wilde stier, walst met plezier over zijn concurrenten, zeker die met een steigerend paardje op de motorkap. Ook qua decibels wil het de beste zijn. De V12 van de Countach is een waardige afstammeling van de V12 uit de Miura en heeft een unieke, ongeloofljk woeste stem. Deze motor maakt indruk en lijkt van een andere planeet te komen.

Op de derde plaats:  de V12 van de Ferrari 250 GTO

De ultieme droom, onze grote fantasie, deze uiterst zeldzame en dure auto. Hij is zelfs een van de duurste wagens van de wereld, want je moet zeven nullen op de aankoopcheque schrijven. Ja, dat heb je goed gelezen. Zijn motor is de mythische Colombo V12, wellicht een van de meest geslaagde motoren ooit: een uitstekende uithouding, krachtig, soepel en symfonisch. Echt een mythe.

Op de tweede plaats: de BRM V16

Dit is een unieke motorarchitectuur. De resultaten waren niet opmerkelijk, maar toch viel de BRM V16 op door zijn bijzondere geluid. Deze fascinerende V16 vol kwaliteiten maakte een diepe indruk op de weinige toeschouwers die hem live aan het werk hoorden. Opmerkelijk: de cilinderinhoud was beperkt (1,5 liter), het motorvermogen zeer hoog (600 pk).

Op de eerste plaats: de Matra V12

Deze V12 is legendarisch. De krachtbron verdedigde de Franse kleuren tijdens heel wat uithoudingsraces en in de Formule 1. Deze mechaniek leek wel afgestemd als een muziekinstrument. Goddelijk en uniek om in rondjes voorbij te horen scheuren.

Advertentie
Advertentie
Advertentie