Jean-Francois Christiaens

14 DEC 2020

De 5 geheimen van de Renault Espace, een revolutie in de autowereld

Voor ze opzij werden geduwd door de SUV’s kenden eenvolumers een buitengewone carrière. Bij ons begon die al 40 jaar geleden met de eerste Renault Espace. Nochtans verliep zijn start behoorlijk chaotisch…

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203en de Mazda MX-5 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault Espace.

1. Neen, hij was niet de eerste eenvolumer

20201214075720renaultespace(1).jpg

In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, was de Renault Espace niet de eerste eenvolumer ter wereld toen hij in 1984 op de markt kwam. De Chrysler Voyager verscheen namelijk 6 maand voor zijn Franse rivaal. En als we nog verder in de tijd teruggaan, naar 1956, dan stuiten we op de Fiat 600 Multipla, die alle juiste vakjes afvinkt om de titel van “eerste eenvolumer ter wereld” te kunnen opeisen.

2. Geen sportwagens meer, tijd voor de “oranje tekening”

Alles begon aan het eind van de jaren ’70 bij Matra. Het Franse bedrijf was destijds vooral gekend om zijn wendbare sportwagens en… raketten. Maar de directie was ervan overtuigd dat de toekomst niet meer aan de sportwagens was, maar aan gezinswagens met een speelse inborst. Het succes van de onwaarschijnlijke Rancho bevestigde hen daar trouwens in. Philippe Guédon, CEO van de autotak, bedacht een modulair voertuig om de productielijnen actief te houden.

Huisdesigner Antoine Volanis maakte de eerste schetsen. Na een weekend stelde hij een eerste ontwerp voor: de “dessin orange” of “oranje tekening”. Het was een model halverwege tussen de Rancho en een bestelwagen, met een compact formaat en de bestuurder op de vooras.

3. Het had een Peugeot kunnen zijn

20201214075720renaultespace(2).jpg

Matra trok met het project naar PSA, dat het project warm onthaalde. De leiding van Peugeot vroeg verdere projecten, maar begin de jaren ’80 zag het na jaren discussie toch van de plannen af: al het geld van het merk was in de 205 gekropen.

4. Totale commerciële flop?

Dus ging Matra bij Renault aankloppen. Het merk met het ruitje gaf groen licht: de eerste auto werd in april 1984 aan de pers voorgesteld en de productie gebeurde in de fabriek van Matra. De journalisten waren enthousiast: 7 zitplaatsen, een moduleerbaarheid waardoor het interieur kon worden omgetoverd tot een salon met vier plaatsen en een klaptafeltje, en een top van 180 km/u. Het publiek bleek helaas zeer huiverachtig: in de eerste maand werden er slechts 9 van verkocht. Gelukkig liet Renault de schouders niet hangen en volgde het succes uiteindelijk wel.

5. 4x4, V6 biturbo en zelfs een V10

Paradoxaal genoeg ligt de huidige en vijfde generatie van de Espace heel dicht bij de wereld van de SUV’s, maar biedt hij geen vierwielaandrijving. De eerste generatie was er daarentegen wel als 4x4 in de Quadra, met een uitzonderlijk lichte transmissie.

Hoe vreemd het ook moge lijken, tegen het einde van de jaren ’80 begon Matra na te denken aan een sportieve versie, met een V6 die door 2 turbo’s en een compressor was opgevoerd tot zo’n 300 pk. De plannen gingen vrij ver, maar Renault wees ze af: het merk wou van de Espace een gezinswagen maken en niet een bom om met Duitse berlines te wedijveren.

20201214075721renaultespace(3).jpg

Maar het zotste project was toch de Espace F1. Om de tiende verjaardag van het model te vieren, leidde Renault er een conceptcar van af die werd aangedreven door een F1-V10 (bijna 800 pk), die centraal achterin werd gemonteerd. In tegenstelling tot de V6 biturbo was er hier nooit sprake van productieplannen. Er zijn er twee van gemaakt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie