of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Olivier Maloteaux

24 JUN 2025

Test: Renault Espace 2025; kleine facelift, grote kwaliteiten

Twee jaar na zijn lancering krijgt de grootste SUV van Renault al een facelift. Laten we zien wat er esthetisch en technisch is veranderd voor deze hybride SUV met 7 zitplaatsen.

{"fr":"SUV Renault roulant sur une autoroute bordée d'arbres, démontrant puissance et élégance.","nl":"Renault SUV rijdt op snelweg omringd door bomen, toont kracht en elegantie."}
{"fr":"SUV Renault roulant sur une route de campagne sinueuse avec paysage verdoyant.","nl":"Renault SUV rijdt op kronkelige landelijke weg omringd door groen landschap."}

"Renaults hybride gezins-SUV met maximaal 7 zitplaatsen is niet alleen zeer comfortabel, maar ook nog eens scherp geprijsd!"

De 6e generatie Espace verscheen in juni 2023. Deze nieuweling mist een deel van de originaliteit van zijn voorgangers, want hij neemt nu de vorm aan van een SUV. Voor de zomer van 2025 krijgt de Espace een kleine facelift om zijn neus te moderniseren.

Advertentie
Advertentie

Design

Met deze facelift heeft de Espace inderdaad een nieuw gezicht gekregen, dat wel is gebaseerd op dat van zijn coupébroer, de Rafale. Een nieuwe neus die dynamischer oogt dan vroeger. Ook de achterlichten zijn hertekend in Rafale-stijl. Volgens Renault zijn zelfs meer dan 30% van de koetswerkdelen vernieuwd. Dat zie je er niet meteen aan, want de algemene lijn van het model en de afmetingen zijn nog steeds identiek.

De Renault Espace 2025 is 4,72 m lang, wat hem tussen de Opel Grandland (4,65 m) en de Skoda Kodiaq (4,76 m), Peugeot 5008 (4,79 m) en de Volkswagen Tayron (4,79 m) in plaatst. De Espace is wel 15 cm langer dan zijn neef, de Dacia Bigster, die maar plaats biedt aan 5 personen, tegenover 7 in de Renault. De gefacelifte Espace krijgt ook een nieuwe kleurtint: Baltisch grijs, met een blauwe schijn.

Beleving

Geen echt leer meer

In het interieur blijft de inrichting onveranderd. Dat is geen slecht nieuws: het is nog steeds een mooi afgewerkt en kwalitatief interieur. Het L-vormige schermpaneel ziet er strak uit, er zijn veel praktische opbergvakken en ook de verschuifbare centrale armsteun is aangenaam in gebruik. Het enige nieuws zijn de hertekende voorzetels, die meer zijdelingse steun bieden, ook aan de schouders. Ze zitten goed, maar kunnen niet meer bekleed worden met echt leer. Je hebt de keuze tussen stof of (best mooi) similileer.

Nieuw verduisterbaar Solarbay-dak

Wat de uitrusting betreft, is het oude glazen dak met rolgordijn vervangen door het verduisterbare Solarbay-dak dat ook op andere recente Renaults zit. Het schuifgordijn is daarbij vervangen door een panoramadak dat met een druk op de knop verduisterd of helder gemaakt kan worden dankzij vloeibare kristallen. Dat kan ook in delen gebeuren, en het geeft een mooi effect.

Efficiënte Google-interface

Het multimediasysteem van de Renault Espace 2025 draait op Android Automotive en maakt gebruik van uitstekende Google Maps-kaarten voor de navigatie. Je kan ook externe applicaties installeren op het systeem via de Google Play Store, maar daarvoor moet je verbinding maken met je Google-account. Met ‘OK Google’ maak je de stemassistent Google Assistant wakker, die heel wat verschillende voertuigfuncties kan beheren (airco, telefonie, audio en diverse vragen). Een draadloze oplader voor smartphones krijg je zelfs standaard.

Renault Espace met 7 zitplaatsen

Achteraan krijg je een genereuze en moduleerbare zitruimte in de Renault Espace dankzij de verschuifbare achterbank (tot 22 cm). Optioneel (voor 2.000 euro) biedt de Espace plaats aan 7 personen, maar de derde zitrij is vooral bedoeld voor kinderen. Volwassenen zullen er krap zitten, zeker aan hun hoofd. Als 7-zitter is de koffer bovendien erg klein (slechts 159 liter). Maar met de laatste twee zitjes neergeklapt, krijg je wel een royale laadruimte (677 liter met de middelste bank volledig naar voren geschoven).

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Altijd hybride

Onder de motorkap verandert er niets. Er is geen elektrische Espace, noch een dieselversie of een plug-inhybride. Het motorenpalet bestaat uit één optie: de ‘zelfladende’ hybride aandrijflijn, ofwel Full Hybrid. Die combineert een 1,2 liter-driecilinder turbobenzine van 130 pk/205 Nm met twee elektromotoren (68 en 34 pk). Het gecombineerde vermogen van 200 pk wordt naar de voorwielen gestuurd via een bijzondere transmissie van Renault, zonder synchromesh of traditionele koppeling. Er zijn 4 versnellingen voor de verbrandingsmotor en 2 voor de grootste elektromotor, wat in totaal 15 verschillende combinaties oplevert. De ingenieurs zeggen dat ze aan de software van deze versnellingsbak met klauwkoppeling hebben gesleuteld om hem meer reactiviteit te geven. In de praktijk is het een zacht schakelende automaat als je rustig rijdt. Maar bij een meer ‘actieve’ rijstijl is er nog steeds een veel te lange reactietijd merkbaar voor sommige schakelmomenten, wat ergerlijk kan zijn. Je geniet dus beter met mate…

Espace 4Control rijdt scherp

… en dat is jammer, want het onderstel is zeer efficiënt en is niet bang voor bochten, zeker met de meesturende achterwielen (4Control, enkel op de Esprit Alpine-uitvoering). Een aanrader, want met deze uitrusting wordt deze grote gezins-SUV een plezier om mee te rijden op bochtige binnenwegen. Bovendien verkleint het 4Control-systeem de draaicirkel van 11,6 naar 10,4 meter. Maar het rijcomfort van de Renault Espace is iets te stevig voor een gezinswagen, zeker met de optionele 20-inch velgen (standaard krijg je 19 inch). Voor de facelift hebben de ingenieurs van Renault ook de geluidsisolatie verbeterd (dikker akoestisch vlas vooraan en extra dempingsmateriaal). Dat zorgt wel voor meer welzijn aan boord.

Prijs

Hoeveel kost een nieuwe Renault Espace?

Goed nieuws: deze (kleine) facelift gaat niet gepaard met een prijsverhoging, wat eerder zeldzaam is! De prijs van de Renault Espace 2025 begint nog steeds bij 41.900 euro met 5 zitplaatsen, of 43.900 euro voor 7 zitplaatsen. Een relatief scherpe prijs gezien het formaat en de prestaties. Daarmee is de Espace zelfs goedkoper dan een Kia Sportage Hybrid, die nochtans kleiner is.

Basisuitrusting Renault Espace 2025

Bovendien is de grote hybride SUV van Renault standaard al goed uitgerust, met bijvoorbeeld het Google-multimediasysteem met ingebouwde GPS, een inductielader voor smartphones, 19-inch lichtmetalen velgen, een elektrische achterklep en adaptive cruise control. De opties die we kunnen aanbevelen zijn het Solarbay-panoramadak (1.500 euro), dat helaas niet opent, maar wel voor veel licht zorgt in het interieur. Deze grote SUV zorgt trouwens niet voor hoge gebruikskosten: wij haalden een gemiddeld verbruik van slechts 6,1 l/100 km tijdens onze test op een gemengd parcours.

Verdict

Toegegeven, deze facelift van de Renault Espace is vrij subtiel en blijft vooral beperkt tot esthetische veranderingen. Maar de Espace was al geslaagd en is nog jong, dus er waren geen grote evoluties nodig. Deze hybride gezins-SUV met tot 7 zitplaatsen is aangenaam om mee te leven én is scherp geprijsd. Ondanks de cosmetische ingreep stijgt de prijs trouwens met geen cent.

Advertentie
Advertentie