Nicolas Joannes

15 NOV 2024

Test: Renault Rafale E‑Tech 4X4 300 pk, het Franse vlaggenschip

Met de Rafale is Renault (vrij succesvol) teruggekeerd naar het hogere segment, maar tot nu toe was het aanbod beperkt tot een hybride aandrijving van 200 pk. Nu is hij beschikbaar met een plug-inhybride motor van 300 pk, wat beter past bij de ambities van het model.

"Deze nieuwe E-Tech plug-inhybride 300 pk met vierwielaandrijving combineert het fraaie uiterlijk van de Rafale met prestaties die bij zijn uitstraling passen."

De Renault Rafale dankt zijn naam niet aan het gelijknamige gevechtsvliegtuig, maar aan een vliegtuig uit de jaren ‘30: de Caudron-Renault Rafale, een "racevliegtuig" voor sportwedstrijden. Bijna 100 jaar later lijkt de nieuwe Rafale eveneens klaar om hoog te vliegen. Deze grote SUV uit het D-segment had al een sportieve lijn, een aangenaam en modern interieur, een dynamisch chassis en een vlotte, efficiënte hybride aandrijving van 200 pk. Maar hij miste nog wat paardenkracht onder de kap om echt mee te doen in het topsegment. Met de nieuwe "E-Tech 4x4 300 pk"-versie is dat probleem opgelost.

Advertentie
Advertentie

Design

Atelier Alpine

De Renault Rafale is nog steeds zijn verleidelijke zelve in deze nieuwe plug-inhybride variant met 300 pk. Met zijn verlaagde daklijn (1,61 meter) en stoere achterkant oogt hij bijzonder sportief. De "Atelier Alpine"-uitvoering, exclusief op deze motorisatie, onderscheidt zich door 21-inch velgen met bredere banden en een optionele matte carrosseriekleur "Satin Blue Summit".

Beleving

OpenR Link

Het interieur van de Rafale zal trouwe Renault-rijders niet verrassen. Het bekende digitale OpenR Link-cockpitontwerp met twee L-vormige schermen van respectievelijk 12,3 en 12 inch biedt een uitstekende beeldkwaliteit en ergonomie. De Rafale onderscheidt zich echter door specifieke materialen, zoals een leisteenlook op het dashboard. De meest luxueuze Atelier Alpine-uitvoering valt op door het verlichte Alpine-logo op de rugleuning van de voorstoelen en opvallende blauwe vloermatten, geïnspireerd door… de Clio Williams.

(Iets) kleinere koffer

Het interieur van de Rafale blijft royaal en lichtrijk dankzij het variabel transparante Solarbay-glazen dak. Hij biedt veel ruimte achterin en goed zijdelings steunende stoelen voorin. In vergelijking met de gewone hybride versie verliest de plug-inhybride de dubbele bodem in de koffer door de aanwezigheid van de boordlader en de achterste elektromotor. Toch blijft de bagageruimte met 539 liter indrukwekkend.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

22 kWh

Deze plug-inhybride versie is gebaseerd op de E-Tech hybrid 200 pk-motorisatie, maar is op meerdere punten verbeterd. De kleine 1,2liter-driecilinder is opgevoerd van 130 naar 150 pk, en de versnellingsbak is aangepast. De 70 pk sterke voorste elektromotor blijft gekoppeld aan een secundaire motor van 34 pk, maar nu is er een derde elektromotor van 136 pk op de achteras. Dit brengt het totale vermogen op 300 pk. De batterijcapaciteit is verhoogd tot 22 kWh bruto, wat een elektrische actieradius van 105 km mogelijk maakt. Opladen duurt minder dan 3 uur aan een 7,4 kWh-laadpaal.

Als een elektrische wagen

Met een volle batterij en in volledig elektrische modus rijdt de Rafale als een volledig elektrische wagen dankzij de kracht van zijn drie elektromotoren. Acceleraties en hernemingen gaan vlot en zijn ruim voldoende in de meeste situaties. Het regeneratief remmen met de peddels achter het stuur is krachtig, hoewel er geen one-pedal driving beschikbaar is. De beloofde elektrische actieradius lijkt haalbaar, en ook met een lege batterij blijft de plug-inhybride efficiënt met een beloofd verbruik van slechts 5,8 l/100 km. Bij volle acceleratie stuurt de aandrijflijn alle 300 pk naar de vier wielen, ook in de hybride rijmodus. Hoewel het geluid van de kleine motor niet spannend is, zorgen de prestaties voor dynamiek: 0-100 km/u in 6,4 seconden en een herneming van 80-120 km/u in slechts 4 seconden.

Chassis op punt

Alle Renault Rafales hebben al een verbreed spoor en vierwielbesturing. De 300 pk-versie voegt vierwielaandrijving toe met een variabele aandrijfverdeling, afhankelijk van de rijmodus. De Atelier Alpine-uitvoering gaat nog een stap verder met een speciaal afgesteld chassis en intelligente actieve ophanging. Op de kronkelende wegen rond Nice tijdens onze test maakte deze versie indruk met zijn stabiliteit en dynamiek, ondanks zijn grotere omvang en 300 kg extra gewicht vergeleken met de standaardversie. Dankzij zijn vierwielbesturing gaat hij vlot door de bochten, al blijft het stuur wat onnauwkeurig en maakt het gewicht zich bij remmen voelbaar. Met de adaptieve ophanging en voorspellende camera’s past de Rafale zich aan de weg aan, wat comfort biedt in normale modus en stijfheid in sportmodus.

Prijs

Prijs Renault Rafale E-Tech 4X4 300 pk 2024

De 200 pk sterke Renault Rafale, verkrijgbaar vanaf 44.000 euro in de Techno-uitvoering, was al scherp geprijsd. Voor dezelfde uitrusting kost de 300 pk plug-inhybride 4.500 euro meer, oftewel 52.400 euro in de Esprit Alpine-uitvoering, al kan je de PHEV niet krijgen in de basisversie Techno. De exclusieve Atelier Alpine-uitvoering met extra technische verfijningen kost 56.900 euro. Hoewel dat een forse som is, heeft deze versie nauwelijks concurrentie bij generalistische merken en zijn premium SUV’s met vergelijkbare plug-inhybride systemen aanzienlijk duurder. De Rafale PHEV is vanaf nu verkrijgbaar bij de Renault-dealer.

Verdict

Deze nieuwe E-Tech plug-inhybride met 300 pk combineert het elegante uiterlijk van de Rafale met prestaties die volledig in lijn zijn met zijn uitstraling. Hij is dynamisch dankzij het sterk herwerkte chassis in de Atelier Alpine-uitvoering, met zowel krachtige prestaties als een indrukwekkende efficiëntie. Omdat hij de intrinsieke kwaliteiten van de hybride Rafale behoudt, is deze Rafale E-Tech plug-inhybride 300 pk zonder twijfel een perfect vlaggenschip voor het merk Renault.

Ontdek meer inzichten
Renault Arrow-icon
Advertentie
Advertentie