De Renault Rafale dankt zijn naam niet aan het gelijknamige gevechtsvliegtuig, maar aan een vliegtuig uit de jaren ‘30: de Caudron-Renault Rafale, een "racevliegtuig" voor sportwedstrijden. Bijna 100 jaar later lijkt de nieuwe Rafale eveneens klaar om hoog te vliegen. Deze grote SUV uit het D-segment had al een sportieve lijn, een aangenaam en modern interieur, een dynamisch chassis en een vlotte, efficiënte hybride aandrijving van 200 pk. Maar hij miste nog wat paardenkracht onder de kap om echt mee te doen in het topsegment. Met de nieuwe "E-Tech 4x4 300 pk"-versie is dat probleem opgelost.
Design Renault Rafale
Atelier Alpine
De Renault Rafale is nog steeds zijn verleidelijke zelve in deze nieuwe plug-inhybride variant met 300 pk. Met zijn verlaagde daklijn (1,61 meter) en stoere achterkant oogt hij bijzonder sportief. De "Atelier Alpine"-uitvoering, exclusief op deze motorisatie, onderscheidt zich door 21-inch velgen met bredere banden en een optionele matte carrosseriekleur "Satin Blue Summit".
Beleving Renault Rafale
OpenR Link
Het interieur van de Rafale zal trouwe Renault-rijders niet verrassen. Het bekende digitale OpenR Link-cockpitontwerp met twee L-vormige schermen van respectievelijk 12,3 en 12 inch biedt een uitstekende beeldkwaliteit en ergonomie. De Rafale onderscheidt zich echter door specifieke materialen, zoals een leisteenlook op het dashboard. De meest luxueuze Atelier Alpine-uitvoering valt op door het verlichte Alpine-logo op de rugleuning van de voorstoelen en opvallende blauwe vloermatten, geïnspireerd door… de Clio Williams.
(Iets) kleinere koffer
Het interieur van de Rafale blijft royaal en lichtrijk dankzij het variabel transparante Solarbay-glazen dak. Hij biedt veel ruimte achterin en goed zijdelings steunende stoelen voorin. In vergelijking met de gewone hybride versie verliest de plug-inhybride de dubbele bodem in de koffer door de aanwezigheid van de boordlader en de achterste elektromotor. Toch blijft de bagageruimte met 539 liter indrukwekkend.