De 5008 is niet enkel een chique gezins-SUV zonder echt premium te willen zijn (’upper mainstream’, zoals men bij Peugeot zegt), maar het is ook een omnivoor op energetisch vlak. Hij bestaat als microhybride, plug-inhybride en als volledig elektrische versie. Het gamma breidt nu uit naar boven met deze elektrische Dual Motor met vierwielaandrijving, die 325 pk ontwikkelt, net als de kleinere Peugeot E-3008 Dual Motor. Je kan dus volgeladen rijden zonder vertraging…
Design Peugeot 5008
Discrete uitstraling
Hoewel deze Dual Motor de krachtigste 5008 van allemaal is, zie je dat er niet meteen aan. Deze variant onderscheidt zich enkel van zijn eenmotorige tegenhangers met een discreet Dual Motor-logo onderaan de achterklep. Voor de rest heeft hij dezelfde klassieke, maar goed geproportioneerde trekken als elke andere Peugeot 5008. De gezins-SUV meet 4,79 m lang, wat 25 cm langer is dan de technisch verwante 3008, die maar plaats biedt aan 5 passagiers. In de 5008 krijg je standaard 7 zitplaatsen.
Beleving Peugeot 5008
Chique cockpitsfeer
Geen verrassingen aan boord van deze Dual Motor: je krijgt hetzelfde meubilair als in de gewone 5008 (dat ook wordt gedeeld met de 3008). Het ziet er mooi uit en is ook vrij goed afgewerkt. Het grote schermpaneel bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel en een centraal aanraakscherm van elk 10 inch in diameter. De ergonomie van alles via het scherm te moeten bedienen (met wel nog extra sneltoetsen op een apart schermpje) kan verwarrend zijn in het begin, maar je raakt eraan gewend. De connectiviteit is op punt, met natuurlijk ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto. De GPS met TomTom-kaarten is efficiënt en heeft een gedetailleerde zoekfunctie voor laadpunten, waarbij de batterij automatisch wordt voorverwarmd. Er is ook en een reisplanner met laadstops.
7 volwaardige en modulaire zitplaatsen
De E-5008 is een van de zeldzame elektrische SUV’s die (standaard!) tot 7 passagiers kan vervoeren. En de zitplaatsen op de derde rij zijn ook daadwerkelijk bruikbaar: twee volwassenen van 1,80 meter lang kunnen er zonder problemen plaatsnemen. Ben je groter dan dat, dan wordt het moeilijk… Er is voldoende ruimte voor je hoofd en benen, en je kan zelfs je voeten onder de zetels op de tweede rij schuiven. De middelste bank is verschuifbaar en kan in twee delen neerklappen (60/40), wat het mogelijk maakt om de ruimte tussen de tweede en derde zitrijen te verdelen. De E-5008 Dual Motor is daarmee even modulair en ruim als de versies met één motor.
Wat zijn de nadelen van de Peugeot 5008 Dual Motor?
Waar je wel merkt dat er plaats moest gemaakt worden voor de tweede motor, is in de koffer… Met 5 zitplaatsen overeind heb je een maximale laadruimte van 690 liter (VDA) in de Dual Motor, tegenover 748 liter voor de reguliere E-5008 - een verschil van bijna 60 liter. Met 7 zitplaatsen blijft er nog maar 201 liter aan kofferruimte over in de Dual Motor, tegenover 259 liter in de gewone 5008. De koffer blijft echter praktisch en goed ingedeeld, met onder meer een ruimte onder de bodem voor de rolhoes en de laadkabels. Maar er is geen frunk onder de motorkap.