of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Olivier Maloteaux

4 JUN 2025

Test: Peugeot E‑5008 Dual Motor, elektrische leeuw met 4x4 en 7 zitjes

Elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen blijven zeldzaam. De Peugeot E-5008 is wel van de partij, en krijgt nu wat meer spiekracht dankzij deze tweemotorige versie met vierwielaandrijving en 325 pk. Ideaal voor gehaaste ouders!

{"fr":"Peugeot 3008 SUV dynamique sur route de campagne sinueuse, paysages verdoyants au printemps.","nl":"Dynamische Peugeot 3008 SUV op bochtige landweg, groene lente landschap."}
{"fr":"Peugeot 3008 2024 bleu sur route de campagne verdoyante, arrière stylisé et moderne.","nl":"Peugeot 3008 2024 blauw op groene landweg, stijlvolle en moderne achterkant."}

"Deze Dual Motor-versie heeft geen recht op de grotere batterij en is daarmee minder interessant dan de reguliere E-5008. Behalve voor grote gezinnen met haast…"

De 5008 is niet enkel een chique gezins-SUV zonder echt premium te willen zijn (’upper mainstream’, zoals men bij Peugeot zegt), maar het is ook een omnivoor op energetisch vlak. Hij bestaat als microhybride, plug-inhybride en als volledig elektrische versie. Het gamma breidt nu uit naar boven met deze elektrische Dual Motor met vierwielaandrijving, die 325 pk ontwikkelt, net als de kleinere Peugeot E-3008 Dual Motor. Je kan dus volgeladen rijden zonder vertraging…

Advertentie
Advertentie

Design

Discrete uitstraling

Hoewel deze Dual Motor de krachtigste 5008 van allemaal is, zie je dat er niet meteen aan. Deze variant onderscheidt zich enkel van zijn eenmotorige tegenhangers met een discreet Dual Motor-logo onderaan de achterklep. Voor de rest heeft hij dezelfde klassieke, maar goed geproportioneerde trekken als elke andere Peugeot 5008. De gezins-SUV meet 4,79 m lang, wat 25 cm langer is dan de technisch verwante 3008, die maar plaats biedt aan 5 passagiers. In de 5008 krijg je standaard 7 zitplaatsen.

Beleving

Chique cockpitsfeer

Geen verrassingen aan boord van deze Dual Motor: je krijgt hetzelfde meubilair als in de gewone 5008 (dat ook wordt gedeeld met de 3008). Het ziet er mooi uit en is ook vrij goed afgewerkt. Het grote schermpaneel bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel en een centraal aanraakscherm van elk 10 inch in diameter. De ergonomie van alles via het scherm te moeten bedienen (met wel nog extra sneltoetsen op een apart schermpje) kan verwarrend zijn in het begin, maar je raakt eraan gewend. De connectiviteit is op punt, met natuurlijk ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto. De GPS met TomTom-kaarten is efficiënt en heeft een gedetailleerde zoekfunctie voor laadpunten, waarbij de batterij automatisch wordt voorverwarmd. Er is ook en een reisplanner met laadstops.

7 volwaardige en modulaire zitplaatsen

De E-5008 is een van de zeldzame elektrische SUV’s die (standaard!) tot 7 passagiers kan vervoeren. En de zitplaatsen op de derde rij zijn ook daadwerkelijk bruikbaar: twee volwassenen van 1,80 meter lang kunnen er zonder problemen plaatsnemen. Ben je groter dan dat, dan wordt het moeilijk… Er is voldoende ruimte voor je hoofd en benen, en je kan zelfs je voeten onder de zetels op de tweede rij schuiven. De middelste bank is verschuifbaar en kan in twee delen neerklappen (60/40), wat het mogelijk maakt om de ruimte tussen de tweede en derde zitrijen te verdelen. De E-5008 Dual Motor is daarmee even modulair en ruim als de versies met één motor.

Wat zijn de nadelen van de Peugeot 5008 Dual Motor?

Waar je wel merkt dat er plaats moest gemaakt worden voor de tweede motor, is in de koffer… Met 5 zitplaatsen overeind heb je een maximale laadruimte van 690 liter (VDA) in de Dual Motor, tegenover 748 liter voor de reguliere E-5008 - een verschil van bijna 60 liter. Met 7 zitplaatsen blijft er nog maar 201 liter aan kofferruimte over in de Dual Motor, tegenover 259 liter in de gewone 5008. De koffer blijft echter praktisch en goed ingedeeld, met onder meer een ruimte onder de bodem voor de rolhoes en de laadkabels. Maar er is geen frunk onder de motorkap.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Stille kracht

De Peugeot E-5008 Dual Motor neemt de voorste motor van 213 pk/343 Nm over van het instapmodel en voegt er op de achteras nog een tweede motor van 112 pk/166 Nm aan toe. Dat geeft een totaal van 325 pk/509 Nm wanneer beide krachtbronnen optimaal samenwerken. De prestaties zijn niet verbluffend, maar wel vlot, met een 0-100 km/u in 6,5 seconden (bijna 3 seconden sneller dan de E-5008 Standard Range en Long Range met één motor). Ook de hernemingen gaan erg vlot, waardoor je zonder problemen snel kan inhalen, ook als de auto zwaar beladen is. Achter het stuur word je niet in je zetel gedrukt, maar ervaar je een aangename, stille kracht.

Stabiel in alle (weers)omstandigheden

Met een motor op elke as heeft deze Dual Motor dus vierwielaandrijving. Dat levert een uitstekende tractie op, zowel op droog als op nat wegdek. En het dynamische onderstel van de 5008 met één motor is gebleven, dankzij een aangepaste afstelling om de 83 extra kilo’s van de achterste motor te compenseren. Dat levert een gezins-SUV op die zeer aangenaam rijdt en een mooie balans tussen comfort en wegligging voorlegt. Merk op dat de Peugeot E-5008 Dual Motor wel een aanhangwagen mag trekken, maar geen zware: tot 1.000 kilo.

Wat is de reële autonomie van de Peugeot E-5008 Dual Motor?

Bij normaal rijgedrag wordt de achterste motor bijna nooit ingeschakeld om het verbruik te verlagen. Hij schiet enkel in actie als je het gaspedaal meer dan 70% indrukt of als je de Sport- of 4X4-rijmodi inschakelt. Toch heeft de E-5008 Dual Motor een hoger verbruik dan de eenmotorige versies. Peugeot kondigt een verschil van ongeveer 1 kWh/100 km aan voor de Dual Motor ten opzichte van de Standard Range met 213 pk (die dezelfde batterij van 73 kWh heeft). Dat betekent ongeveer 30 km minder autonomie. Het verschil bedraagt zelfs 200 km vergeleken met de Long Range (met een batterij van 97 kWh, die niet leverbaar is op de Dual Motor).

Zoals gewoonlijk zijn de officiële verbruiks- en autonomiecijfer nogal optimistisch… In de praktijk moet je eerder rekenen op een gemiddeld verbruik van 23 kWh/100 km. Dat levert een reële autonomie op van maximaal 315 km, wat nog steeds redelijk is.

Prijs

Hoeveel kost de elektrische Peugeot E-5008 Dual Motor?

Bij de lancering is deze Dual Motor-versie van de elektrische 5008 enkel beschikbaar als speciale reeks Launch Edition, die vrijwel volledig is uitgerust voor een catalogusprijs van 62.450 euro. Dat is 7.000 euro duurder dan de E-5008 met één motor en dezelfde batterij in de topversie GT. Het is veel geld voor een Peugeot (enkel de plug-inhybride 508 PSE met 360 pk is duurder), maar het blijft ongeveer 10.000 euro goedkoper dan een Mercedes EQB 4Matic met een gelijkaardig vermogen en formaat. Verder zijn er geen andere elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen in dezelfde klasse. De nieuwe Tesla Model Y zou een 7-zitsversie krijgen, maar die staat nog steeds niet in de Belgische configurator. En de andere 7-zits elektrische SUV’s als de Kia EV9 en Volvo EX90 zijn veel groter.

Verdict

Deze Peugeot E-5008 Dual Motor is een nichemodel, dat helaas geen recht heeft op de grote batterij. Dat maakt hem niet al te interessant, behalve voor ouders die veel haast en veel ruimte nodig hebben. Voor hen hebben de vlotte hernemingen en de betere wegligging wel een meerwaarde, zonder aan comfort in te boeten.

Advertentie
Advertentie