Aan het basisrecept van de 5008 heeft Peugeot niet gesleuteld: deze derde generatie is nog steeds gebaseerd op de 3008, maar dan verder uitgerokken om plaats te bieden voor zeven personen aan boord. Dankzij het nieuwe STLA Medium-platform biedt het model bovendien de keuze tussen mildhybride, plug-inhybride en volledig elektrische motorisaties. We trokken naar Scandinavië om die volledig elektrische E-5008 aan de tand te voelen...
Design Peugeot undefined
Een oogopslag is genoeg om de link tussen de derde generatie 5008 en 3008 te zien: de neus van de grotere SUV is vrijwel rechtstreeks overgenomen van zijn kleine broer. Toch is er nu een groter onderscheid gemaakt tussen beide modellen: waar de 3008 grenst aan het silhouet van de SUV-coupé of fastback-SUV, kiest de 5008 resoluut voor een hoekige vorm om de binnenruimte te maximaliseren. Met een lengte van 4,791 m, een breedte van 1,895 m en een hoogte van 1,694 m is hij dan ook 25,1 cm langer en 5,4 cm hoger dan de 3008. Vergeleken met de vorige generatie is de Peugeot 5008 III trouwens 15 cm gegroeid.
In het interieur zet de familieband tussen de 3008 en 5008 zich verder. Peugeot heeft gekozen voor een moderne, maar gezellige sfeer. Het zwevende scherm van 21 inch omvat zowel de digitale tellerpartij als het infotainmentsysteem, met het typische kleine en laag geplaatste Peugeot-stuurtje daaronder. De grijze stof en de elegante sfeerverlichting zorgen voor extra cachet en geven een hoogwaardiger gevoel, al is er nog wat te veel zwarte pianolak aanwezig naar onze smaak. Chroom is dan weer naar de vuilbak verwezen, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant, om designtechnische en om ecologische redenen.
Beleving Peugeot undefined
De Peugeot (E-)5008 is natuurlijk eerst en vooral een gezinswagen. Zijn toegenomen afmetingen, inclusief de 6 cm langere wielbasis (nu 2,90 m), leveren dan ook meer ruimte op aan boord. Vooral de koffer is gegroeid, waardoor je nu ook met de 7 zitplaatsen overeind nog een bruikbare 259 liter aan bagageruimte overhoudt. Met 5 zitplaatsen is dat 748 liter, met alle achterzetels plat heb je maar liefst 1.815 liter én een vlakke laadvloer ter beschikking.
Maar ook de indeling van de ruimte is iets slimmer aangepakt. De toegang tot de derde zitrij is veel gemakkelijker dankzij een tweede rij die niet enkel neerklapt, maar ook naar voren schuift én kantelt. Zelfs volwassenen kunnen plaatsnemen op de laatste twee zitjes, op voorwaarde dat er geen basketbalspelers de eerste twee rijen bezetten. Tenslotte heeft Peugeot onder de derde zitrij nog 80 liter aan opbergruimte vrijgemaakt. Handig voor de laadkabels, want een frunk is er niet, maar de toegang tot die ruimte is niet erg gemakkelijk.
Betere ergonomie, maar niet perfect
Niet alleen de passagiers zitten meer op hun gemak, ook de bestuurder zal gemakkelijker zijn draai vinden. Het hoger gepositioneerde ‘Panoramic i-Cockpit’ van 21 inch betekent dat je het kleine stuurtje beter kan plaatsen zonder het overzicht te verliezen, wat bij heel wat andere Peugeots een probleem kan zijn, al hangt het nog steeds af van jouw lichaamsbouw en favoriete zitpositie.
Het infotainmentsysteem zelf is ook vernieuwd en vertrouwt nu op maar liefst 10 ‘i-Toggles’, digitale sneltoetsen op een tweede schermpje lager op het dashboard die je gemakkelijk en snel van menu naar menu gidsen. We hadden liever permanente sneltoetsen gezien voor de temperatuur aan boord, maar het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van het oude systeem. Apple CarPlay en Android Auto worden trouwens draadloos ondersteund. De ingebouwde GPS komt van TomTom, houdt rekening met de lading van de batterij en toont ook beschikbare laadpunten.