Test: Peugeot E‑5008, de moderne gezinswagen

De nieuwe generatie Peugeot 5008 is niet alleen groter, moderner en comfortabeler dan zijn voorganger, maar is ook volledig elektrisch te krijgen. Heeft Peugeot daarmee een belangrijke troef in handen?

"

De Peugeot E-5008 biedt meer stijl, comfort en slimme snufjes om gezinnen te verleiden. Zijn brede waaier aan geëlektrificeerde aandrijflijnen is een grote troef."

Advertentie
Advertentie

Aan het basisrecept van de 5008 heeft Peugeot niet gesleuteld: deze derde generatie is nog steeds gebaseerd op de 3008, maar dan verder uitgerokken om plaats te bieden voor zeven personen aan boord. Dankzij het nieuwe STLA Medium-platform biedt het model bovendien de keuze tussen mildhybride, plug-inhybride en volledig elektrische motorisaties. We trokken naar Scandinavië om die volledig elektrische E-5008 aan de tand te voelen...

Design

Een oogopslag is genoeg om de link tussen de derde generatie 5008 en 3008 te zien: de neus van de grotere SUV is vrijwel rechtstreeks overgenomen van zijn kleine broer. Toch is er nu een groter onderscheid gemaakt tussen beide modellen: waar de 3008 grenst aan het silhouet van de SUV-coupé of fastback-SUV, kiest de 5008 resoluut voor een hoekige vorm om de binnenruimte te maximaliseren. Met een lengte van 4,791 m, een breedte van 1,895 m en een hoogte van 1,694 m is hij dan ook 25,1 cm langer en 5,4 cm hoger dan de 3008. Vergeleken met de vorige generatie is de Peugeot 5008 III trouwens 15 cm gegroeid.

In het interieur zet de familieband tussen de 3008 en 5008 zich verder. Peugeot heeft gekozen voor een moderne, maar gezellige sfeer. Het zwevende scherm van 21 inch omvat zowel de digitale tellerpartij als het infotainmentsysteem, met het typische kleine en laag geplaatste Peugeot-stuurtje daaronder. De grijze stof en de elegante sfeerverlichting zorgen voor extra cachet en geven een hoogwaardiger gevoel, al is er nog wat te veel zwarte pianolak aanwezig naar onze smaak. Chroom is dan weer naar de vuilbak verwezen, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant, om designtechnische en om ecologische redenen.

Beleving

De Peugeot (E-)5008 is natuurlijk eerst en vooral een gezinswagen. Zijn toegenomen afmetingen, inclusief de 6 cm langere wielbasis (nu 2,90 m), leveren dan ook meer ruimte op aan boord. Vooral de koffer is gegroeid, waardoor je nu ook met de 7 zitplaatsen overeind nog een bruikbare 259 liter aan bagageruimte overhoudt. Met 5 zitplaatsen is dat 748 liter, met alle achterzetels plat heb je maar liefst 1.815 liter én een vlakke laadvloer ter beschikking.

Maar ook de indeling van de ruimte is iets slimmer aangepakt. De toegang tot de derde zitrij is veel gemakkelijker dankzij een tweede rij die niet enkel neerklapt, maar ook naar voren schuift én kantelt. Zelfs volwassenen kunnen plaatsnemen op de laatste twee zitjes, op voorwaarde dat er geen basketbalspelers de eerste twee rijen bezetten. Tenslotte heeft Peugeot onder de derde zitrij nog 80 liter aan opbergruimte vrijgemaakt. Handig voor de laadkabels, want een frunk is er niet, maar de toegang tot die ruimte is niet erg gemakkelijk.

Betere ergonomie, maar niet perfect

Niet alleen de passagiers zitten meer op hun gemak, ook de bestuurder zal gemakkelijker zijn draai vinden. Het hoger gepositioneerde ‘Panoramic i-Cockpit’ van 21 inch betekent dat je het kleine stuurtje beter kan plaatsen zonder het overzicht te verliezen, wat bij heel wat andere Peugeots een probleem kan zijn, al hangt het nog steeds af van jouw lichaamsbouw en favoriete zitpositie.

Het infotainmentsysteem zelf is ook vernieuwd en vertrouwt nu op maar liefst 10 ‘i-Toggles’, digitale sneltoetsen op een tweede schermpje lager op het dashboard die je gemakkelijk en snel van menu naar menu gidsen. We hadden liever permanente sneltoetsen gezien voor de temperatuur aan boord, maar het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van het oude systeem. Apple CarPlay en Android Auto worden trouwens draadloos ondersteund. De ingebouwde GPS komt van TomTom, houdt rekening met de lading van de batterij en toont ook beschikbare laadpunten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring

Onder de motorkap van de Peugeot 5008 vind je een brede waaier aan geëlektrificeerde aandrijflijnen. Voor deze eerste test richten we ons op de elektrische E-5008, die net als de E-3008 in drie smaakjes verkrijgbaar is: 157 kW (210 pk) en 73 kWh, goed voor maximaal 502 km WLTP-autonomie; de ‘Long Range’ met 170 kW (230 pk) en een batterij van 98 kWh, goed voor een geschatte 660 km aan rijbereik, en de Dual Motor met 235 kW (320 pk), vierwielaandrijving en 73 kWh aan accucapaciteit, voor een geschatte autonome van 500 km.

Voorlopig konden we enkel proeven van de basisversie met 210 pk en 73 kWh. Dat lijkt al een knappe hoeveelheid vermogen voor een gezinswagen, maar je moet rekening houden met het feit dat de Peugeot E-5008 leeg 2.218 kilo weegt, en dat met de kleinere batterij! Het vermogen voelt dan ook adequaat aan, maar niet meer dan dat, met een sprint van 0-100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Zelfs in de Sport-modus laat de elektromotor niet al zijn vermogen in één keer los, met vrij lineaire acceleraties als gevolg.

Redelijk verbruik

Je bent je, ook gezien het formaat van de E-5008, dus steeds bewust van het feit dat je met een forse wagen onderweg bent. Rust en stabiliteit zijn de grootste kwaliteiten van de 7-zits SUV van Peugeot, eerder dan dynamiek en overtuigende prestaties – maar misschien dat de Dual Motor ons meer kan overtuigen op dat vlak. Als reiswagen is hij wel geschikt: na een overwegend rustige rit van 348 km gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 16,4 kWh/100 km, wat een reëel rijbereik van 445 km oplevert met de kleinere batterij.

Nu waren de omstandigheden wel bijzonder gunstig, dankzij warme temperaturen en (zeer) lage snelheidslimieten in Denemarken en Zweden. Reken dus eerder op 18 kWh/100 km en een autonomie van 400 km in België. Nog een laatste opmerking: vooral op de snelweg dringen de rolgeluiden nogal nadrukkelijk door in het interieur. Misschien dat de standaard meegeleverde 19-inch velgen voor meer (geluids)comfort zorgen dan de 20-inchers van onze testwagen.

Prijs

De volledig Peugeot E-5008 heeft in België een basisprijs van 51.500 euro met de elektromotor van 210 pk en de batterij van 73 kWh in de Allure-uitvoering. Voor de rijker uitgeruste GT betaal je minstens 56.000 euro. De prijzen van de Long Range- en Dual Motor-versies zijn nog niet bekend. Daarmee is hij net geen 10.000 euro duurder dan de 5008 met de mildhybride benzinemotor van 136 pk (vanaf 41.800 euro). Ter vergelijking: de Skoda Kodiaq met benzinemotor kost minstens 45.695 euro. Peugeot geeft tegenwoordig tot 8 jaar garantie (of 160.000 km) als je bij de dealer gaat voor onderhoud.

Verdict

De Peugeot 5008 heeft een serieuze stap vooruit gezet qua uitstraling, technologie en praktisch gemak en laat daarmee het achterhaalde imago van zijn voorganger achter zich. Maar een van zijn grootste troeven is misschien wel zijn keuze aan mildhybride, plug-inhybride en elektrische aandrijflijnen, een aanbod waar maar weinig concurrenten aan kunnen tippen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie