Op zoek naar een elektrische gezins-SUV, maar wil je niet zoals iedereen doen en voor de populaire Tesla Model Y gaan? Dan zijn misschien de Renault Scenic E-Tech of de Peugeot E-3008 een optie, die allebei begin 2024 op de markt zijn gekomen.

Compact en ruim tegelijk

Met zijn lengte van 4,54 m, zijn breedte van 1,89 m en zijn hoogte van 1,64 m is de Peugeot E-3008 groter dan de elektrische Renault Scenic met zijn lengte van 4,47 m, breedte van 1,86 m en hoogte van 1,57 m. En toch is het interieur van de Peugeot E-3008 minder ruim, met een kleinere koffer van 520 liter, tegenover de 545 liter grote laadruimte in de Scenic. De katachtige heeft ook een kortere wielbasis van 2,73 m, tegenover 2,78 m bij zijn Franse rivaal. Als EV is de Renault niet meer beschikbaar met 7 zitplaatsen, maar dat maakt hij goed met andere handige snufjes. Zo heeft zijn centrale armsteun achteraan twee armen waarop je een tablet of smartphone kan plaatsen. Het is ongetwijfeld aangenamer leven in de Renault Scenic E-Tech.

Spitstechnologie in beide gevallen

Qua technologie kan de Peugeot E-3008 rekenen op een ultrabreed, gebogen en zwevend scherm met een diagonaal van 21 inch. En dan zijn er nog zijn typische i-Toggles, die voortaan bestaan uit 10 programmeerbare sneltoetsen over twee pagina’s. Sinds kort heeft de SUV van de leeuw ook ChatGPT aan boord om de inzittenden nog beter van dienst te kunnen zijn.

De Scenic maakt van zijn kant gebruik van een uitstekend Google-systeem om zijn grote digitale en L-vormige schermen aan te drijven. Het systeem bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch en een verticaal aanraakscherm van 12 inch. In beide SUV’s krijg je draadloze Apple CarPlay en Android Auto, maar dat is zelfs niet per se nodig in de Renault Scenic E-Tech, aangezien het OpenR Link-systeem erg capabel en aangenaam is in gebruik.

Groot gewichtsverschil

Qua rijgedrag heeft de Peugeot E-3008 meteen te maken met een achterstand door zijn hoge gewicht van 2,2 ton, wat je ook meteen merkt achter het stuur… De Renault Scenic weegt op zijn beurt ‘maar’ 1,8 ton. Nog steeds niet licht, maar toch 400 kilo lichter dan zijn rivaal! Een verschil dat je echt kan voelen tijdens het rijden.

Voorsprong qua autonomie

De Peugeot E-3008 is het eerste model van de Stellantis-groep dat op het nieuwe STLA Medium-platform wordt gebouwd, met in eerste instantie drie varianten. De basisversie koppelt een motor van 157 kW (210 pk) en 343 Nm op de vooras aan een batterij van 73 kWh om tot 525 km autonomie te bereiken. De tweede versie heeft dezelfde batterij, maar een extra motor op de achteras voor een totaal van 240 kW (320 pk) en dezelfde actieradius van 525 km. Tenslotte heeft de derde en laatste versie enkel een motor vooraan van 170 kW (230 pk) en 343 Nm, maar wel een batterij van 98 kWh voor een range van 700 km. Is de batterij leeg, dan kan de Peugeot E-3008 in 30 minuten bijladen van 20 tot 80% dankzij een maximaal laadvermogen van 160 kW.

Renault biedt maar twee varianten aan van de Scenic E-Tech. De basisversie combineert een batterij van 60 kWh met een motor van 125 kW (170 pk) en 280 Nm koppel. Daarmee haalt de Scenic tot 430 km WLTP-autonomie, een 0-100 km/u in 9,3 seconden en een topsnelheid van 150 km/u. In deze versie laadt de Franse SUV op met maximaal 130 kW, waarmee de batterij van 10 tot 80% bijlaadt in 32 minuten. De ‘long range’ heeft dan weer een batterij van 87 kWh en een motor van 160 kW (218 pk) en 300 Nm. Daarmee haalt de Scenic tot 625 km rijbereik, een sprint van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Hij beschikt ook over een maximaal laadvermogen van 150 kW om van 15 tot 80% bij te laden in 37 minuten. De Scenic rijdt dus iets minder ver, maar is ook een pak goedkoper!

Goedkoper en een betere prijs/bereikverhouding

Op dit moment is alleen de instapversie van de E-3008 beschikbaar vanaf 48.800 euro. De Peugeot E-3008 in de GT-uitvoering kost nog eens 4.500 euro extra. Daarmee is de SUV van het merk met de leeuw meteen duurder dan beide varianten van zijn grootste rivaal! De Renault Scenic E-Tech begint namelijk bij 39.950 euro als instapversie met 430 km autonomie. De versie met de grotere batterij en tot 625 km rijbereik is dan weer beschikbaar voor een prijs van 46.950 euro! Daarmee is de Renault Scenic niet alleen goedkoper, maar biedt hij ook een betere prijs/bereikverhouding dan de Peugeot E-3008.

Renault Scenic E-Tech wint

Zoals je intussen wel hebt begrepen, ligt de Renault Scenic E-Tech vrij ver voor op de Peugeot E-3008. Hij is compacter, ruimer, rijdt iets minder ver, maar biedt wel een betere prijs/bereikverhouding en is een pak goedkoper dan de E-3008, met ook nog eens een lager gewicht en een minstens even modern aanbod qua technologie. De katachtige had helaas geen schijn van kans…