Test: Peugeot E‑3008, grote schoenen om te vullen

Dit is de nieuwe Peugeot (E-)3008. Zijn missie? Het razend populaire model opvolgen dat de kaarten heeft herschud in het segment van de compacte SUV’s. Kan het nieuwe model de schoenen van zijn voorganger vullen?

"

De nieuwe 3008 behoudt de sterke uiterlijke persoonlijkheid van zijn voorganger. Een geslaagd recept, maar met een gepeperde rekening."

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Bij zijn geboorte in 2016 had de vorige Peugeot 3008 meteen het ‘wauw’-effect te pakken. Het was dan ook een groot succes, met meer dan 1,3 miljoen verkochte exemplaren in 7 jaar tijd. Nu is het aan zijn opvolger om zich op de markt te storten. En gezien het huidige gespannen autoklimaat, gaat de nieuwe 3008 volledig elektrisch. Er is geen diesel meer, maar naast de E-versies is er wel nog een mild hybride 1,2 liter-benzinemotor van 136 pk. In de zomer volgt er ook nog een plug-inhybride. In de tussentijd kunnen we nog enkel de E-3008 aan de tand voelen.

Design
‘SUV-Fastback’

Net als zijn voorganger zet de nieuwe 3008 in op een opvallend uiterlijk om te verleiden. Het is voortaan een SUV-coupé, of eerder een SUV-fastback, zoals Peugeot het graag zegt, aangezien de daklijn pas achter de passagiers van de tweede rij begint te dalen om voldoende hoofdruimte over te houden. Dat zien we later nog wel. Tussen de generaties door is de 3008 9,5 cm langer geworden, 5,4 cm breder en bijna 2 cm hoger. De SUV leeft ook op grote voet, met 19- of 20-inch velgen.

Expérience
AI aan boord

Er is geen infotainmentsysteem op Android Automotive zoals bij Renault of Volvo, maar de 3008 kan wel rekenen op artificiële intelligentie dankzij de integratie van ChatGPT. Dit heeft als doel een beter werkende stembediening te bekomen, waarbij passagiers bijvoorbeeld kunnen vragen naar interessante monumenten in een bepaalde stad. Of om de ingrediënten van een recept op te noemen om niets te vergeten in de supermarkt... Maar het systeem vraagt je vaak om je vraag te herhalen, wat afleidt en al snel vervelend wordt. Wel aangenaam is dat Apple CarPlay en Android Auto standaard aanwezig zijn, met of zonder kabel.

Voor de grafische interface heeft Peugeot opnieuw gekozen voor een horizontale lay-out van zijn displays, bestaande uit een digitaal instrumentenpaneel en een centraal aanraakscherm van elk 10 inch groot. Voor de rest is de sfeer aan boord van het oude model nog een paar trapjes hoger gebracht, met een stijlvolle maar ietwat opdringerige aankleding. De ergonomie is ook niet ideaal: alle functies zijn via het touchscreen te bedienen, inclusief de airco (met digitale shortcuts op een apart schermpje). Het aanraakscherm reageert bovendien niet altijd even snel.

Correcte binnenruimte, zonder meer

De voorzetels zijn comfortabel, met optioneel de mogelijkheid om ze te vervangen door ergonomische zetels in Nappaleer met AGR-certificaat, verwarming, ventilatie en zelfs een massagefunctie. Je zit dus heel comfortabel. Achteraan is de beenruimte correct voor twee volwassenen, zonder meer. De middelste zitplaats is nog steeds smaller dan de twee buitenste. Maar Peugeot heeft niet gelogen: je zit nooit met je hoofd tegen het plafond in deze ‘SUV-Fastback’.

De modulariteit is beperkt tot een simpele neerklapbare achterbank (wel in drie delen), en de koffer is ook niet groter dan in de oude 3008, al is dat nog steeds een voldoende grote (520 liter onder de hoedeplank, benzine of elektrisch) en gemakkelijk toegankelijke ruimte. De dubbele bodem maakt het mogelijk een volledig vlakke vloer te bekomen als je de achterbank neerklapt. Maar onder de motorkap is er helaas geen frunk voor de laadkabels.

 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
Conduite
Franse batterij

De Peugeot 3008 is het eerste model van Stellantis dat gebouwd wordt op het nieuwe middelgrote platform van de groep: STLA Medium, een technische basis die vanaf het begin is ontworpen om plaats te bieden voor grote batterijen. Bij de lancering hebben we enkel recht op een versie met 210 pk en een batterij van 73 kWh netto (520 km theoretische autonomie). 

Volgend jaar volgt er nog een versie met 73 kWh en twee motoren van 320 pk (525 km autonomie) en een ‘Long Range’-versie met 230 pk en een extra grote batterij (98 kWh netto, 700 km autonomie). Die batterij komt van het consortium ACC (bestaande uit TotalEnergies-Saft, Stellantis en Mercedes) en wordt in Frankrijk geproduceerd. De unit van 73 kWh wordt bij de lancering geleverd door de Chinese BYD-groep, maar zal tegen het einde van het jaar ook door ACC worden geproduceerd. De elektromotoren op de vooras (210 pk met de kleine batterij of 230 pk met de grote, in beide gevallen 343 Nm) zijn ook Frans en worden geproduceerd door de joint venture van Stellantis en Nidec. De krachtbron van 113 pk op de achteras van de tweemotorige versie werd ontwikkeld door Valeo, maar lijkt te worden geproduceerd in China.

Zware maar aangename SUV

De lanceringsversie met 210 pk en 73 kWh weegt al 2,2 ton. Zijn prestaties zijn gemiddeld (0-100 km/u in 8,8 seconden, top van 170 km/u) en bij een sportieve rijstijl is het gewicht meteen te voelen in de bochten... Maar dankzij de efficiënte voortrein is het aangenaam rijden in de 3008, met een geslaagd compromis tussen comfort en wegligging, ondanks het gebrek aan gestuurde ophanging. De lepels achter het stuur maken het mogelijk om de regeneratieve remwerking in 3 niveaus in te stellen, maar eenpedaalrijden zit er niet in. Peugeot heeft wel een interessante reisplanner ontwikkeld die de ideale laadpunten selecteert door rekening te houden met verschillende parameters.

 

Prix
Prijs Peugeot E-3008 2024

De Peugeot 3008 met mild hybride benzinemotor van 136 pk begint bij 38.605 euro. Met dezelfde uitrusting is de elektrische versie met 210 pk en 73 kWh een pak duurder: vanaf 49.735 euro. De twee andere elektrische versies komen pas volgend jaar. De standaarduitrusting is correct, maar er zijn nog opties zoals het navigatiesysteem, zetelverwarming en een warmtepomp.

Wat het stroomverbruik betreft, gaf de boordcomputer een redelijk gemiddelde aan van 16,6 kWh/100 km tijdens onze test in gunstige omstandigheden, met een groot deel in de bebouwde kom. Dat levert een reële autonomie van 440 km op. Maar de actieradius krimpt tot onder de 350 km op de snelweg, waar het verbruik boven de 20 kWh/100 km uitkomt. De E-3008 heeft standaard een AC-boordlader van 11 kW (optioneel 22 kW) en kan tot 160 kW krijgen van een DC-snellader, waarmee je van 20 tot 80% bijlaadt in ongeveer 30 minuten.

Verdict

De nieuwe 3008 borduurt voort op het (succesvolle en lucratieve) recept van zijn voorganger, met een sterke uiterlijke persoonlijkheid, zowel van binnen als van buiten. Maar hij verrast minder dan zijn voorganger en is veel duurder geworden. Het succes evenaren wordt dus een zware taak, vooral omdat de concurrentie in actie is geschoten, met bijvoorbeeld de Renault Scénic E-Tech die lichter én goedkoper is dan deze SUV van Peugeot...

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ