of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Dit account bestaat reeds

Olivier Maloteaux

22 MEI 2025

Test: Peugeot E‑3008 Dual Motor, is meer echt beter?

De elektrische Peugeot 3008 heeft een tweede motor gekregen, wat er een vierwielaandrijver van maakt en het vermogen opkrikt naar 325 pk. Laten we zien of dit ook echt een meerwaarde is voor het model.

{"error":"Failed to generate alt description","fr":"","nl":""}
{"fr":"Peugeot 3008 blanc sur autoroute, paysage vert en arrière-plan, conduite dynamique.","nl":"Witte Peugeot 3008 op snelweg, groene achtergrond, dynamische rit."}

"Deze 325 pk sterke E-3008 Dual Motor offert een beetje actieradius en bagageruimte op voor betere prestaties. Het valt dus te bezien waar je prioriteiten liggen."

Voor zij die de elektrische Peugeot 3008 wat te traag vinden in zijn basisversie (met 213 pk) of als Long Range (met 230 pk), biedt het Franse merk nu een nieuwe variant aan: de Dual Motor. Zoals zijn naam al aangeeft, krijgt die een tweede motor die de achterwielen aandrijft en die het totale vermogen opvoert tot 325 pk. Met als extra bonus dus vierwielaandrijving (aangezien er op elke as een motor zit) voor meer tractie en een efficiëntere wegligging.

Advertentie
Advertentie

Design

Zelfde look

Op uiterlijk vlak, op een Dual Motor-logootje onderaan de achterklep na, is deze nieuwe variant van de Peugeot E-3008 identiek aan zijn monomotorige broers. Hij heeft dus nog steeds het profiel van een SUV-coupé en gespierde schouders. Maar het gebrek aan ruitenwisser achteraan ergert ons nog steeds, zeker in ons vochtige klimaat… Verder heb je keuze uit velgen van 19 tot 20 inch.

Beleving

Digitale cockpitsfeer

Ook in het interieur verandert er niets voor de Peugeot E-3008 Dual Motor. Het dashboard is opgebouwd in cockpitstijl, met een groot scherm dat bestaat uit een digitaal instrumentendisplay en een centraal aanraakscherm van elk 10 inch in doorsnede. Alle functies zijn te besturen via de menu’s van het centrale scherm, inclusief de airco (via digitale sneltoetsen op een aparte strook), wat niet ideaal is qua ergonomie. Het navigatiesysteem is wel efficiënt: het werkt met TomTom-kaarten en beschikt over een gedetailleerde zoekfunctie voor oplaadpunten, met een automatische preconditionering voor de batterij en een routeplanner die rekening houdt met laadstops.

50 liter kleinere koffer

Achteraan is de beenruimte correct, maar niet indrukwekkend: twee volwassenen kunnen er normaal zitten, zonder meer. De centrale zitplaats is smaller en is vooral geschikt voor kinderen. Ondanks de aflopende daklijn is de hoofdruimte wel mooi, ook in het midden. De toevoeging van een achterste motor betekent helaas ook een verlies van 50 liter aan koffervolume: de bagageruimte van de Dual Motor meet 470 liter met de achterbank op zijn plaats, tegenover 520 liter voor de E-3008 met een enkele motor. En zoek niet naar een extra opbergruimte onder de motorkap voor je laadkabels: net als elke andere E-3008 heeft deze Dual Motor geen frunk.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Snelle hernemingen

De Peugeot E-3008 Dual Motor neemt de voorste motor van 213 pk/343 Nm over van de instapversie en voegt daar nog een tweede motor van 112 pk/166 Nm aan toe op de achteras. Bij normaal rijgedrag wordt de achterste motor zelfs niet ingeschakeld om het verbruik te beperken. Hij schiet enkel in actie als je het gaspedaal meer dan 70% indrukt, of als je de Sport- of 4x4-rijmodi inschakelt. 

Als beide motoren hun krachten bundelen, komt het totale vermogen uit op 325 pk/509 Nm. De acceleraties zijn daarmee nog steeds niet adembenemend (0-100 km/u in 6,0 seconden), maar wel een stuk sneller dan bij de Standard Range van 210 pk (0-100 km/u in 8,8 seconden) en Long Range van 230 pk (8,7 seconden). De tweemotorige Peugeot biedt vooral zeer vlotte hernemingen, met 60-90 km/u in minder dan 2 seconden en minder dan 4 seconden van 80-120 km/u. Inhalen kan dus zonder enige stress. De topsnelheid is echter begrensd op 180 km/u, terwijl zelfs de mildhybride 3008 op benzine van 145 pk een top van 201 km/u haalt.

Efficiënt, maar niet speels

Om het extra gewicht van de achterste motor (83 kilo) te compenseren, hebben de ingenieurs de demping aangepast (dikkere stabilisatorstang vooraan, stevigere veren en dempers achteraan) om de dynamiek en de rijbalans van de E-3008 met voorwielaandrijving te behouden, zonder afbreuk te doen aan het comfort. Missie geslaagd: ondanks zijn gewicht van 2,33 ton is deze elektrische SUV zeer efficiënt en evenwichtig in de bochten, maar niet speelser dan de E-3008 FWD, vooral dankzij een scherpe voorkant die pas laat aan zijn limieten zit, ondanks de ‘eco’-banden (Michelin e-Primacy) van ons testmodel. De ingenieurs hebben ook de stuurbekrachtiging herzien om deze Dual Motor een iets scherpere stuurrespons te geven. En de tweemotorige architectuur met vierwielaandrijving zorgt voor een goede tractie, zelfs op nat wegdek.

Peugeot heeft ook een specifieke 4x4-modus toegevoegd die bij lage snelheden een 50/50 verdeling tussen de voor- en achteras probeert aan te houden om beter om te gaan met gladde en oneffen oppervlakken, hoewel deze SUV geen echte off-road ambities heeft. Wat het remmen betreft, heeft Peugeot het niet nodig gevonden om grotere remschijven te monteren dan op de minder krachtige versies van de E-3008. Merk op dat de achterste motor alleen regeneratief remt in de 4x4-modus (maar niet in Sport, Normal of Eco).

Wat is de reële autonomie van de elektrische Peugeot E-3008?

Hoewel de Dual Motor sneller is dan de rest van het gamma, kan hij logischerwijs ook minder ver rijden op een volle batterij… Peugeot kondigt een gemiddelde actieradius van maximaal 490 km aan, wat 36 km minder is dan de basisversie met 210 pk en dezelfde batterij van 73 kWh. Het verschil met de Long Range van 230 pk en 97 kWh is zelfs… 211 km! Peugeot biedt de grotere batterij niet aan op de Dual Motor, omdat dit de prijs te sterk zou verhogen en klanten zou afschrikken. In de praktijk noteerden we een gemiddeld verbruik van 22,5 kWh/100 km tijdens onze test, bij temperaturen van 20°C en op gevarieerde wegen, wat overeenkomt met een reële actieradius van 320 km. Dat valt mee, maar het is toch een groot verschil met de theorie.

Prijs

Hoeveel kost de nieuwe Peugeot E-3008?

Bij de lancering is de E-3008 Dual Motor enkel beschikbaar als topversie ‘First Edition’, die vrijwel volledig is uitgerust, met een prijs van 59.750 euro. Dat is duurder dan een equivalente Tesla Model Y, maar de E-3008 Dual Motor is wel gelijkaardig geprijsd als de Ford Explorer AWD 340 pk en de Volkswagen ID.4 GTX, met vergelijkbare batterijen. En met een gelijkwaardige uitrusting is de Peugeot goedkoper dan de premiummodellen in het segment (Audi Q4 e-tron quattro, BMW iX1/iX2 xDrive, Mercedes EQA 4Matic).

Verdict

Behalve de pure prestaties doet deze Peugeot E-3008 Dual Motor van 325 pk niets beter dan de basisversie van 213 pk - hij doet het zelfs slechter op het gebied van autonomie en koffervolume. Het hangt dus af van waar je prioriteiten liggen… Maar deze nieuwe versie is ook niet overbodig, en het onderstel heeft geen moeite met het extra vermogen.

Advertentie
Advertentie