Test: Mercedes EQB, compacte en elektrische 7‑zits SUV!

Is de eerste generatie Mercedes EQB na zijn facelift nog steeds de perfecte kleine elektrische gezins-SUV die hij beweert te zijn?

"

De Mercedes EQB is niet enkel een van de weinige elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen op de markt, het is ook een van de aantrekkelijkste opties."

Advertentie
Advertentie

Hoewel het model nog maar sinds 2021 op de markt is, krijgt de elektrische SUV EQB van Mercedes al een facelift. De timing valt te verklaren door het feit dat de tegenhanger met verbrandingsmotor van de EQB, de GLB uit 2019, ook vernieuwd is geweest. En net als bij die laatste springen de vernieuwingen die Mercedes heeft doorgevoerd niet meteen in het oog...

Design
Zeer lichte evolutie voor Mercedes EQB

Dat je niet meteen doorhebt dat het hier om een nieuwe Mercedes EQB gaat, zullen we je niet kwalijk nemen. Op een nieuwe grille en andere achterlichten na, is het koetswerk van de Duitse elektrische SUV dan ook onveranderd gebleven! Het is nog steeds een blokvormig model van 4,684 m lang, 1,834 m breed en 1,654 m hoog. Je houdt ervan of niet, maar de EQB onderscheidt zich in ieder geval van zijn veelal meer afgeronde concurrenten. In het interieur zijn de verbeteringen voor 2024 nog moeilijker te spotten. Als je al over verbeteringen kan spreken... Het stuur komt nu overeen met de andere recente modellen van Mercedes, terwijl quasi alle knoppen van de middenconsole zijn verdwenen.

Beleving
Is nieuwer ook beter?

Mercedes heeft namelijk besloten alle knoppen en de touchpad op de middenconsole te vervangen door een pseudo-opbergvak met allesbehalve praktische afmetingen. Wat je er ook oplegt, eindigt onvermijdelijk aan je voeten of tussen de voorzetels. En dat is niet het enige slechte nieuws. De knoppen aan het stuur zijn nu aanraakgevoelig geworden, waardoor ze veel minder precies en gemakkelijk in gebruik zijn dan vroeger. Jammer...

Standaard betere schermen

Gelukkig maakt de EQB dat deels goed met een centraal aanraakscherm dat voortaan standaard 10,25 inch groot is. Het scherm is uitgerust met de nieuwste generatie van het MBUX-infotainmentsysteem en is vrij gemakkelijk in gebruik, ook zonder de touchpad en knoppen op de middenconsole. Het is bovendien compatibel met Android Auto en Apple CarPlay zonder dat je daarvoor een kabel nodig hebt. Het digitale instrumentenpaneel varieert wel nog in grootte, van 7 tot 10,25 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Daarnaast heeft Mercedes gelukkig nog niet alle fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole verwijderd. Maar het beste aan boord van de EQB is en blijft zijn binnenruimte!

Echte 7-zits elektrische SUV

Ondanks zijn lengte van 4,684 m, waarmee de EQB nog vrij wendbaar is (zelfs in de stad!), rust de SUV op een lange wielbasis van 2,83 m. Dat levert voldoende ruimte op om 7 volwassenen bijna gemakkelijk te laten plaatsnemen aan boord! Net als in de GLB genieten de passagiers op de tweede rij van individuele zetels die kantelbaar en verschuifbaar zijn, waardoor zelfs de grootste gestaltes comfortabel zitten.

Die flexibiliteit is des te interessanter wanneer je voor een 7-zits configuratie kiest. Met de tweede rij maximaal naar voor geschoven, is er voldoende plek voor twee middelgrote volwassenen op de zitjes in de koffer, ook al zegt Mercedes dat deze plaatsen enkel geschikt zijn voor mensen kleiner dan 1,65 m. Merk wel op dat de bodem er wat hoger is en dat de rugleuning van deze zitjes vrij vlak is. Maar dan nog zijn ze meer dan zomaar kinderzitjes die je enkel in geval van nood kan gebruiken. De koffer van de EQB is ook voldoende ruim, met een laadvolume van 495 liter met 5 zitplaatsen tot wel 1.710 liter met de achterbank(en) neergeklapt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Even krachtig, meer autonomie

Mercedes biedt drie varianten aan van de EQB in 2024: 250+, 300 4Matic en 350 4Matic. De eerste geniet nog steeds van een enkele elektromotor van 140 kW (190 pk) en 385 Nm op de vooras, waarmee het model in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Zijn batterij van 70,5 kWh is ook hetzelfde gebleven, maar dankzij een geoptimaliseerde aerodynamica, banden met een lage rolweerstand en een nieuwe ecofunctie kan de Mercedes EQB 250+ nu tot 536 km rijden op een volle batterij!

Zoals hun naam al aangeeft, beschikken de 300 4Matic en 350 4Matic over een tweede elektromotor op de achteras. De techniek is ook hier ongewijzigd gebleven, met nog steeds 168 kW (228 pk) en 390 Nm voor de EQB 300 4Matic, met een sprint naar 100 km/u in 8 seconden. De krachtigere 350 4Matic haalt dan weer 215 kW (292 pk) en 520 Nm, waarmee hij in slechts 6,2 seconden naar 100 km/u accelereert. Beide vierwielaangedreven versies hebben nog steeds dezelfde kleinere batterij van 66,5 kWh, maar dankzij dezelfde optimalisaties als bij de 250+ halen ze nu een maximale WLTP-autonomie van 448 km. Alle varianten van de Mercedes EQB hebben een begrensde topsnelheid van 160 km/u en een maximaal laadvermogen van 100 kW. Het is dus iets meer dan een halfuur wachten op een volle batterij...

Zuinig en comfortabel, maar niet dynamisch

Ongeacht de motorisatie die je kiest, is de Mercedes EQB niet echt een sprintkanon. Traag kan je hem niet noemen, zelfs als instapversie 250+, maar zijn kwaliteiten liggen eerder bij zijn zuinigheid dan bij zijn dynamiek. Zijn EVA-architectuur is volledig anders dan die van de GLB met verbrandingsmotor en maakt het mogelijk om een veel lager verbruik te halen dan je zou verwachten voor een auto van dit formaat. Tijdens onze test haalden we een gemiddelde van slechts 14,1 kWh/100 km achter het stuur van de EQB 250+! Daarmee kom je effectief in de buurt van een autonomie van 500 km. We zijn ook blij dat Mercedes de flippers aan het stuur heeft behouden om de regeneratieve remwerking in te stellen. Alleen jammer dat écht eenpedaalrijden niet mogelijk is.

Het aangename aan de EQB is ook hoe stil het is aan boord dankzij zijn goed geïsoleerde cabine en zijn geruisloze aandrijflijn. Bovendien biedt de demping van de elektrische SUV, ondanks een gewicht van 2 ton, een goede balans tussen souplesse en koetswerkcontrole. We hadden zelfs nog iets meer zachtheid gewenst aan boord van deze SUV, die overduidelijk op (vermogende) gezinnen is gericht.

Prijs

Sinds de facelift heeft de Mercedes EQB 2024 een vanafprijs van 58.685 euro als 250+. De 300 4Matic en 350 4Matic vragen dan weer een minimum van respectievelijk 63.525 euro en 68.849 euro. En hoewel Mercedes de configuratie van zijn elektrische gezins-SUV heeft vereenvoudigd, zijn er nog steeds heel wat (dure) opties. De twee extra zitplaatsen vinden we echter redelijk geprijsd voor 1.004 euro. Nog meer goed nieuws: een trekhaak is sinds de facelift beschikbaar als optie op de 5-zitter, waarmee de 250+ tot 1.400 kilo mag trekken, en de 4Matic-versies zelfs tot 1.700 kilo. Toegegeven, de EQB is niet goedkoop voor een middelgrote SUV, maar onder de elektrische 7-zitters is het een van de goedkoopste modellen op de markt! Dat zie je niet vaak bij Mercedes...

Verdict

De Mercedes EQB is een elektrische SUV die vooral schittert met zijn binnenruimte voor het formaat. Het is niet enkel een van de weinige elektrische 7-zits SUV’s die vandaag op de markt te vinden zijn, maar het is ook een van de meest aantrekkelijke... en betaalbare! Toch als je kan leven met de instapversie 250+, en als je je niet te veel laat gaan qua opties in de configurator. De goedkoopste EQB biedt bovendien het grootste rijbereik.

Advertentie
Advertentie
Advertentie