Buell onthult te Milaan zijn nieuwe Lightning Super TT XB12STT – een motor met gespierde prestaties en met stadskarakter. Het laatste broertje van de familie van de Buell Lightning, de Super TT, mengt hier een puur Streetfighter versie samen met handigheid en Supermotor stijl.
« Onze motors worden gebouwd om maximale sensaties aan de motorrijders te geven, zowel in stad als op de snelweg. », dit verklaart Erik Buell, Chairman en Technische Directeur van Buell Motorcycle Company. « De Lightning Super TT XB12STT biedt, rond een bevestigd karakter, een koppel en een kracht van een motor geboren uit een unie van stads- en circuit milieu. »
De 1203 cm3 motor van de Lightning Super TT ontwikkelt een koppel van 110 Nm, meer dan genoeg om de stadsjungle te beheersen of om de bochten van bergwegen te omslingeren. De V-Twin motor, met lucht & olie koeling, werd voorzien van de elektronische injectie DDFI en van de Buell Interactive Exhaust.
De drievoudige technologie van Buell – strakheid van de frame, centralisering van de massa’s en vermindering van de niet opgehangen gewichten – waarborgen een ongeëvenaarde handigheid. De brandstof wordt behouden in een aluminium frame, de motorolie in de achterbrug en de geluidsdemper werd geplaatst onderaan de motorblok om de massa’s te centraliseren en om het zwaartepunt te verlagen. De Goodyear Hibrex drijfriem met Flexten Plus technologie weegt lichter dan de klassieke aandrijfkettingen en maakt dat de versnellingen soepeler en minder stotend zijn.
De voorrem ZTL (Zero Torsional Load) bestaat uit een unieke schijf van 375 mm die op de velg geplaatst wordt door een rembeugel met zes ventielen. De afwerking van de velgen van de Super TT zijn in "Villain Black", daar het koetswerk geleverd wordt in “Artic White”.
De Buell Lightning verscheiden zich met hun radikale uitstraling. De Buell Lightning Super TT bevestigt het nog meer door zijn smal solo zadel met een hoogte van 798 mm.
Nog meer dan zijn broers, zal deze nieuwe Buell nog minder ongemerkt rondrijden.