Bert Troubleyn

21 MRT 2021

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

BMW heeft eindelijk zijn elektrische topmodel iX onthuld, met prijskaartje en al. Dit is hem in 7 weetjes.

1.     300 of 500 pk

20210321212432bmwix.jpg

De iX komt op de markt in twee versies: de xDrive50 en de xDrive40. De 50 heeft 503 pk, de 40 heeft er 326. De sterkste versie sprint naar 100 km/u in 5 seconden rond, de xDrive40 heeft voor diezelfde oefening 6 seconden nodig. De topsnelheid is steeds elektronisch begrensd op 200 km/u.

2.     70 of 100 kWh

20210321212436bmwix2.jpg

De twee versies verschillen niet enkel door hun vermogen, maar ook door hun batterij: de minst krachtige variant heeft een accu met een bruto opslagcapaciteit van “meer dan 70 kWh”, de iX xDrive50 komt aan “meer dan 100 kWh” en is daarmee een van de grootste batterijen in de autosector. Rijbereik? 400 kilometer voor de xDrive40, 600 kilometer voor de xDrive50.

3.     11 tot 200 kW

20210321212434bmwix3.jpg

Beide versies herladen aan een wallbox met maximum 11 kW. Reken dus op minder dan 8 uur van leeg naar vol voor de kleinste batterij en 11 uur voor de grote accu. Aan een gelijkstroomsnellader verdraagt de xDrive40 tot 150 kW laadvermogen, terwijl de xDrive50 tot 200 kW slikt. In beide gevallen is dat goed voor opladen van 10 naar 80 procent in 40 minuten.

4.     Zoals een X6

20210321212434bmwix4.jpg

De iX is 4,92 meter lang, 2 meter breed en 1,70 meter hoog, waardoor zijn afmetingen vergelijkbaar zijn met die van de BMW X6. Toch kan hij met de (optionele) Air Performance-velgen van 21 of 22 duim een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 claimen. Veel berlines zijn minder gestroomlijnd dan deze SUV.

5.     Krasvrij

20210321212435bmwix5.jpg

Het enorme radiatorrooster huisvest alle mogelijke sensoren en camera’s voor de rijhulpsystemen. Het is afgewerkt met een speciale coating die ‘zelfhelend’ werkt wanneer ze wordt opgewarmd. Of anders gezegd: als de auto in de zon geparkeerd staat, verdwijnen kleine krasjes vanzelf.

6.     iDrive 8

20210321212435bmwix6.jpg

De iX is het eerste model dat mag uitpakken met de nieuwste generatie van BMW’s infotainmentsysteem, het iDrive 8. Zoals op de interieurfoto’s te zien is, betekent dit dat zowat de helft van het dashboard wordt bekroond met een enorm scherm.

7.     De prijs

20210321212436bmwix7.jpg

Hoeveel kost zo’n elektrisch topmodel van BMW nu? Voor de iX xDrive40 met de kleinste batterij en 326 pk moet je minstens 81.200 euro neertellen. De xDrive50 staat in de catalogus vanaf 97.950 euro. Ter vergelijking: een Audi e-tron 50 quattro (313 pk, rijbereik van 284 tot 341 kilometer) kost 71.570 euro, een e-tron 55 quattro (410 pk, 370 tot 440 kilometer) 84.410 euro. Audi’s rivaal voor de xDrive50 is de e-tron S (503 pk, 343 tot 374 kilometer) en die kost 97.150 euro. De twee lijken dus aan elkaar gewaagd. De Tesla Model X Long Range is 2.000 euro duurder (99.990 euro), maar is als optie met 7 zitplaatsen verkrijgbaar.

20210321212436bmwix8.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie