François Piette

6 FEB 2003

De nieuwe cabriolet van de Mercedes‑Benz CLK‑Klasse

Op het vlak van de aërodynamica (cx = 0,30), de geruisloze werking en het koffervolume (390 liter) kan de nieuwe CLK-cabriolet telkens de beste cijfers in zijn klasse voorleggen. Daarnaast is Mercedes-Benz er ook in geslaagd de veiligheid van de inzittenden nog te verhogen met de bijzonder stevige carrosseriestructuur, de standaard ingebouwde zijdelingse airbags voor het hoofd en de borstkas, de adaptieve airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, en de gordelspanners op alle zitplaatsen. Al even voorbeeldig is het comfort van de nieuwe cabriolet van Mercedes die zich door een nog ruimer interieur onderscheidt. De nieuw ontwikkelde kap met meerdere lagen dempt externe geluiden bijzonder doeltreffend af en is comfortabel te bedienen: de kap opent en sluit zich volledig automatisch na een druk op de knop of met de afstandsbediening. Het vermogen van die vier-, zes- en achtcilinders gaat van 120 kW/163 pk tot 270 kW/367 pk, terwijl het verbruik met tot 7 % teruggedrongen werd. Deze tweezitter heeft een in alle richtingen grotere carrosserie (71 mm langer) en een langere wielbasis (+ 25 mm). Daardoor biedt de auto de inzittenden onmiskenbaar meer plaats en ruimte. De hoofdruimte voorin is nu 23 mm groter, terwijl de elleboogruimte en de knieruimte voor de achterpassagiers met resp. 30 en 44 mm toegenomen zijn. Een verdere ontwikkeling van het ‘Easy-Entry-System’ maakt het de passagiers nog gemakkelijker om achterin in te stappen, waar twee aparte, kuipvormige zitplaatsen voorzien zijn. De zitplaatsen achterin zijn uitgerust met automatische gordels en met in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. Die laatste kunnen met een knop op het instrumentenbord haast volledig ingetrokken worden. De top van het motorenaanbod wordt gevormd door twee achtcilinders die de prestaties van echte racemotoren leveren. De nieuwe CLK 500 heeft een vermogen van 225 kW/306 pk waarmee de CLK-cabriolet in 6,2 seconden van 0 tot 100 km/h optrekt. Dat model is daarmee 20 kW/27 pk sterker dan de huidige CLK 430, terwijl het ook 1,2 seconden sneller accelereert. Ondanks het hogere vermogen verbruikt de CLK 500 cabriolet ongeveer 5 % minder brandstof dan het vorige V8-model. Van Mercedes-AMG komt de 270 kW/367 pk sterke V8-motor in de CLK 55 AMG, die 15 kW/20 pk meer vermogen heeft dan zijn voorganger. Met die krachtbron spurt de cabriolet in maar 5,4 seconden van 0 tot 100 km/h (voorganger: 6,2 seconden). Het aanbod zescilinders voor de CLK-cabriolet breidt Mercedes-Benz uit met de rustig lopende 2,6-litermotor van 125 kW/170 pk. De vertrouwde V6-motor van de CLK 320 cabriolet (160 kW/218 pk) blijft ongewijzigd in het aanbod opgenomen. De nieuwe generatie viercilinders met het unieke TWINPULSE-systeem zorgt bij de CLK-cabriolet voor extra vooruitgang op het vlak van vermogen, koppelcurve, looprust en brandstofverbruik. Het TWINPULSE-systeem combineert verscheidene technologieën zoals compressorlading, balansassen, laadluchtkoeling, variabel verstelbare nokkenassen en de vierkleppentechniek. Met dat hoogtechnologische pakket onder de motorkap ontwikkelt de nieuwe CLK 200 KOMPRESSOR een vermogen van 120 kW/163 pk dat met de looprust van een zescilinder vrijkomt, en verbruikt hij maar 8,8 liter superbenzine per 100 km (totaal verbruik volgens NEFZ). Dat is ongeveer 7 % minder dan zijn even krachtige voorganger. De lichtmetalen velgen van 16 inch (standaard) en de verschillende banden voor en achter (205/55 R 16 en 225/50 R 16) onderstrepen het sportieve karakter van de nieuwe cabriolet van Mercedes. De CLK 500 met V8-motor is uitgerust met wielen van 17 inch, terwijl de CLK 55 AMG zijn elitair karakter met wielen van 18 inch benadrukt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie