François Piette

24 AUG 2005

De nieuwe Volkswagen Passat Variant

Volkswagen stelt de zesde generatie van de Passat Variant voor, een versie die nu al kan besteld worden. Met acht* (België profiteert van aanpassingen om fiscale redenen) motoren in het totaal voor de Passat Variant in Europa, allen in overeenstemming met de EU 4 uitstotingsnormen. Het vermogen gaat van 75 kW (102 pk) tot 184 kW (250 pk). Onder deze, krijgen er zeven een directe inspuiting mee, en vier een turbolader. 9 cm extra De Passat Variant is 4,77 m lang (+ 9,2 cm) en 1,82 m (+ 7,4 cm) breed. De wielbasis komt op 2,71 m. Hoewel de lijn van de Passat Variant er dynamischer uitziet is hij in werkelijkheid ook 19 mm hoger (dakrails inbegrepen). Om maximaal de laadruimte te benutten gaat het kofferdeksel wijd open. Daar houd het niet bij op, Volkswagen stelt in optie ook een elektrische sluiting voor. De motor – een heel platte – voor dit systeem wordt verwerkt in het dak, en werkt in op de scharnieren van het kofferdeksel. Dit systeem is ook uitgerust met een systeem dat vermijd dat de vingers er tussen gekneld worden, bij de minste hindering, gaat het kofferdeksel automatisch een stap terug. Nieuwe sleutel De gekende sleutels en sloten maken plaats voor elektronische componenten. Het contact waar de sleutel moet worden ingebracht werd naar het dashboard verplaatst. Een eerste druk op de knop zet het contact aan, de tweede start de motor. Het uitzetten van de motor gebeurt ook met een druk op de knop. Bovendien zal het ook mogelijk zijn om voor een sleutelvrij systeem te kiezen, de KESS Y genaamd. 7 op 8 motoren met directe inspuiting. Twee nieuwe motoren voor dit gamma: de 2.0 TDI van 125 kW (170 pk)** standaard uitgerust met een onderhoudsvrije filter, en de 3.2 V6 FSI die met de DSG versnellingsbak, met dubbele ontkoppeling, en de 4motion vierwielaandrijving geleverd word. Wat de benzinemotoren betreft, zijn er drie 4 cilinders FSI met directe inspuiting (85 kW / 115 pk, 110 kW / 150 pk en 147 kW / 200 pk). Dit aanbod wordt vervolledigd met een V6 FSI van 3,2 l en 184 kW /250 pk (steeds met de 4motion vierwielaandrijving) en leverbaar vanaf het laatste trimester van dit jaar. De 150 en 200 pk versies zijn herkenbaar aan de links geplaatste dubbele uitlaat, die van de 250 pk versie aan twee grote uitlaten die uiteen werden geplaatst (links/rechts). Het instapmodel is een economische 4 cilinder van 75 kW (102 pk). Aan de dieselkant, drie TDI’s (77 kW / 105 pk, 103 kW / 140 pk** en 125 kW / 170 pk***) die voor het eerst onder de motorkap van een Passat Variant terecht komen. De krachtigste van deze modellen onderscheid zich door het gebruik van hoge druk piézo-elektrische injectoren en zijn standaard luchtdeelfilter. De 140 pk versie is ook verkrijgbaar zonder deze filter. Met uitzondering van de twee basismodellen (1,6 l benzine van 75 kW en de 1,9 l TDI van 77 kW), krijgen alle modellen versnellingsbak met 6 versnellingen (handmatig, DSG of Tiptronic). Veiligheid Bovenop de geïntegreerde, en verbeterde ten opzichte van de vorige modellen, kinderzitjes, zullen de nieuwe eigenaars van deze Passat Variant kunnen kiezen voor een anti-botsing radar. Inderdaad, vanaf de herfst, zal deze break bedient kunnen worden met een cruise-control gekoppeld aan een systeem die de afstand tussen de wagens in het oog houdt. Aan de hand van ontvangers, zal de ADR wagens detecteren die tot 200 m voor de Passat uit rijden, in een hoek van 12°. Dit laat niet alleen toe om de juiste afstand te behouden, maar ook, in extreme gevallen, de remafstand te verminderen (enkel op de versies met automatische versnellingsbak). De fervente reizigers kunnen ook rekenen op de ESP, die standaard met het stabiliseringsysteem van de aanhangwagen geleverd wordt wanneer een trekhaak op het uitrustingslijstje staat. Hydropneumatische ophanging De Passat Variant kan worden uitgerust met een systeem dat de wegligging aanpast voor een groter comfort en wegligging wanneer hij geladen is. Deze niveauregelaar past volledig automatisch de wagen achteraan aan (niet verkrijgbaar in combinatie met de sportvering). De energie die nodig is om de wagen achteraan “op te pompen” wordt opgewekt door de schommelingen tussen de achterophanging en het koetswerk. De druk in de schokdempers wordt constant gehouden door de niveauregelaar en de bodemvrijheid is onafhankelijk van de lading, men verkrijgt hierdoor een veel neutralere wegligging, bijgestaan door een waakzame ESP. Bovendien beïnvloed deze regeling positief het dynamisch comfort. Om op te laden Via de Bluetooth technologie wordt de GSM automatisch aangesloten op de geluidsinstallatie van de wagen, draadloos. Een bijkomende optie laat toe de vertegenwoordigers en jonge gezinnen toe om een draagbare computer op te laden, koelkast of verwarmer voor de melkfles aan te sluiten. Inderdaad, de Variant kan uitgerust worden met een 230 V stekker met 50 Hz wisselstroom. De levering van deze stroom wordt verzekerd door en transformator en zorgt constant voor 150 W, met een piek van 300 gedurende ongeveer twee minuten. Zoals de berline, zal de Variant verkrijgbaar zijn, en uitgerust in vier versies, B2B-line, Trendline, Comfortline en Highline. * in België : twee bijkomende versies ** in België, een 100 kW (136 pk) versie, een derivaat voor fiscale redenen. *** in België, een 120 kW (163 pk) versie, een derivaat voor, duidelijke, fiscale redenen.

Bron : Volkswagen
Advertentie
Advertentie
Advertentie