Vorige week is een prototype van het Slowaakse AeroMobil geslaagd voor de proeven van het Europese Agentschap voor Luchtvaartveiligheid EASA, zo meldt het bedrijf zelf op Twitter. Daarmee heeft AeroMobil een belangrijke kaap gerond op weg naar de serieproductie van zijn vliegende auto, waarvan de ontwikkeling ondertussen al 10 jaar bezig is. In tegenstelling tot de meeste vliegende auto’s waar vandaag sprake van is, is het model van AeroMobil geen VTOL-toestel. Dat betekent dat hij niet verticaal kan opstijgen, maar dat hij zoals een conventioneel vliegtuig een lange rechte piste nodig heeft (minstens 400 meter) om het luchtruim te kunnen kiezen. Hij heeft dan ook geen hefschroeven (zoals een helikopter of een drone) maar vleugels en een propellor. Wanneer hij rijdt, klappen de vleugels in.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: