François Piette

16 MRT 2005

D’Ieteren, een tweehonderdjarige geschiedenis

De Belgische importeur van de merken Volkswagen, Seat, Audi, Škoda, Bentley, Lamborghini, Porsche, Yamaha en MBK viert zijn tweehonderdste verjaardag. Voor deze gelegenheid is een museum toegankelijk voor het publiek. Een unieke gelegenheid om de grote momenten van de geschiedenis van de auto-industrie te ontdekken. Een kleine historische opfrissing ... Het begin In het begin van het jaar 1805, onder de regering van Napoléon, start Jean Joseph D’Ieteren, wagenmaker, zijn eigen onderneming in de rue du Marais. Hij presenteert op de Wereldtentoonstelling van 1830 een tilbury waarvan de kwaliteit een lovende kritiek oplevert. De werkplaatsen verhuizen in 1857 naar de rue Neuve 106 waar de carrosserieën voor de paardenkoetsen vertrekken. De kleinkinderen van de stichter, Alfred en Émile, brengen hun werkplaatsen over naar de steenweg op Charleroi 54. Dank zij hun deelname aan talrijke internationale tentoonstellingen, groeit hun faam en, in 1884, leveren zij een rijtuig aan het Nederlandse Hof. Vier jaar later worden zij ook hofleveranciers in België. De expansie einde 19e eeuw De D’Ieteren broers maken hun eerste autocarrosserie. Hun werkplaatsen worden te klein om aan de vraag te voldoen en dus vestigt de maatschappij zich in de Maliestraat 50. De zonen van Alfred hernemen de teugels en wijden zich in de eerste plaats aan de auto-industrie. De koetswerken van de grootste merken van die tijd worden bij hun gemaakt. Na de crash van 1929, wordt de luxe-ambachtscarrosserie vervangen door de standaarduitvoeringen van auto’s en vrachtwagens zoals Studebaker, Pierce-Arrow, Bruinrood en Rockne. Aangezien de invoer van auto's sinds het einde van de eerste wereldoorlog zwaar belast wordt, creëert D’ Ieteren nieuwe werkplaatsen om ingevoerde onderdelen van Studebaker en Pierce-Arrow te assembleren. De inspiratie Pierre D’Ieteren had een geniale inval na de tweede wereldoorlog: een voorgevoel hebbend van de bliksemsnelle ontwikkeling die de auto zou meemaken, besluit hij om de beroemde "Kever" in te voeren. Hij verkrijgt de exclusieve vertegenwoordiging van het merk Volkswagen vanaf maart 1948. De eerste "Kevers" rijden op onze wegen in augustus van hetzelfde jaar. Vanaf 1950 keert Porsche terug naar de groep van de merken die uitsluitend door de vennootschap D’Ieteren worden ingevoerd. De diversificatie De diversificatie van de groep vond plaats vanaf de jaren 50-60: D’Ieteren verhuurt Kevers en verkrijgt voor Expo 58 de vertegenwoordiging van de Amerikaans verhuurfirma Avis. Stevig verbonden met de groep Volkswagen, verkrijgt de vennootschap D’Ieteren achtereenvolgens de vertegenwoordiging van de merken Audi, Seat, Skoda, Bentley en Lamborghini. Yamaha en MBK worden door een specifieke verdeler voor tweewielers, D’Ieteren Sport verdeeld In 1989 wordt D’Ieteren de meerderheidsaandeelhouder van Avis Europa en neemt in 1999 de controle in Belron, beter gekend door zijn merken Carglass en Autoglass. Super expo Sinds zijn oprichting in 1805, heeft het huis D’Ieteren altijd zijn activiteiten geconcentreerd op de wegverplaatsingen, in de ruimste zin van het woord. Het is zonder twijfel een van de oudste vennootschappen in de wereld om tot op vandaag voortdurend actief geweest te zijn in dit specifieke gebied. Deze verjaardag wordt door een tentoonstelling van 4000 m² gevierd. Het zal eveneens de gelegenheid zijn om een rijke verzameling van een honderdtal oude auto's te bewonderen. Waar? In de Maliestraat 50, 1050 Brussel Wanneer? Van 26/03 tot 01/04, 04/04 tot 08/04, van 22/04 tot 06/05 (behalve 25/04 en 30/04), van 28/05 tot 08/06 (behalve 31/05), van 10h om 16h Tarief? 4 euro ten gunste van het Rode Kruis van België

Bron : D'Ieteren
Advertentie
Advertentie
Advertentie