of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Peugeot Rifter vert au bord d'un lac avec portes coulissantes ouvertes, forêt en arrière-plan.","nl":"Groene Ford Tourneo Courier bij een meer, schuifdeuren open, bos op de achtergrond."}
{"fr":"Ford Tourneo bleu stationné devant un bâtiment moderne avec palmiers.","nl":"Blauwe Ford Tourneo Courier geparkeerd voor een modern gebouw met palmbomen."}
1/10

Hoeveel kost de ideale Ford Tourneo Courier (2024)?

De goedkoopste Ford anno 2024 is, vreemd genoeg, de praktische ludospace Tourneo Courier. Valt de prijs ook nog mee als je wat opties toevoegt? Op naar de configurator!

Geschreven door Yeelen Möller

6 November 2024

Advertentie

Nu de Fiesta op pensioen is en de Focus spoedig volgt, is er een ietwat vreemde situatie ontstaan: de goedkoopste nieuwe Ford in het gamma van 2024 is de Tourneo Courier, de kleinste ludospace van het merk. Een bijzonder praktisch model voor gezinnen, mensen met omvangrijke hobby’s of gewoon grote honden. Met een vanafprijs van 24.805 euro is hij zelfs meer dan 4.000 euro goedkoper dan de Puma! Maar hoeveel kost een correct uitgeruste Ford Tourneo Courier met de opties inbegrepen?

In de configurator van de Ford Tourneo Courier moet je om te beginnen een uitrustingsniveau kiezen. Er zijn drie opties: Trend (vanaf 24.805 euro), Titanium (vanaf 26.801,50 euro) of Active (28.250 euro). De basisuitrusting van de kleine bestelbreak is al redelijk: manuele airco, neer- en opklapbare achterzetels, een Sync 4-infotainmentsysteem met Apple CarPlay/Android Auto, cruise control, parkeersensoren achteraan en meer.

De Titanium voegt echter nog enkele begeerlijke opties toe: elektrische ruiten achteraan, een regensensor, automatische airco, parkeersensoren vooraan, een achteruitrijcamera, lichtmetalen velgen, een draadloos opbergvak voor je smartphone en keyless go. De Active moet het vooral hebben van zijn stoerdere look met donkere accenten, adaptive cruise control en een ingebouwde navigatie. Dan lijkt ons de Titanium de gulden middenweg!

Modern interieur van een Ford met digitaal dashboard en centraal touchscreen. Interieur van auto met grijze stoffen achterstoelen en veiligheidsgordels. Ruime kofferbak van een gezins-SUV met neerklapbare achterstoelen voor extra capaciteit.
Advertentie

EcoBoost of niets, later ook elektrisch

Qua motoren mag je alles kiezen van Ford, zolang het een 1.0 EcoBoost-driecilinder is van 125 pk. Binnenkort volgt ook nog de volledig elektrische E-Tourneo Courier. De benzinemotor laat wel de keuze tussen een manuele zesbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Die automatische transmissie vraagt echter een meerprijs van 2.300 euro, en hoewel we de meerwaarde snappen voor heel wat mensen, houden wij liever wat budget over voor de uitrusting.

Te beginnen met de kleur… of niet, want Ford biedt niet enkel ‘Frozen White’ aan zonder meerprijs, maar ook ‘Cactus Gray’, een lichtgrijze kleur met een vleugje pastelgroen erin verwerkt! Het geeft de Tourneo Courier een moderne uitstraling, al kan je ook 605 euro uitgeven voor een van de vijf metaalkleuren naar keuze (zilver, zwart, groen, rood of blauw). De interieurbekleding mogen we niet kiezen: de Titanium wordt altijd geleverd met grijze stoffen zetels.

Groene Ford Tourneo Courier op herfstbosweg met wandelaar ernaast. Moderne blauwe ludospace van Ford geparkeerd voor een stedelijk gebouw. Blauwe Ford Tourneo Courier busje op een kronkelige groene weg.
Advertentie

Betaalbare opties

Dan komen we aan het laatste hoofdstuk van de configurator: de losse opties. 17-inch lichtmetalen velgen kosten 363 euro extra, maar de 16-inchers vinden we er al niet slecht uitzien. Het ruimtebesparend reservewiel van 121 euro vinden we wel de moeite. Het Driver Assist Pack (1.089 euro) voegt adaptive cruise control, een dodehoekmonitor, elektrisch inklapbare spiegels en een uitgebreide botspreventie toe, maar wij zijn van de oude stempel en beperkten het aantal piepjes het liefst tot een minimum - al zullen heel wat andere bestuurders (en verzekeraars) daar ongetwijfeld anders over denken.

Wel op ons verlanglijstje: LED-dagrijverlichting (242 euro), een vaste trekhaak (426,50 euro) die tot 1.000 kilo mag trekken en het Winter Pack (459,80 euro) met een verwarmde voorruit, zetel- en stuurverwarming.

Nog steeds goedkoper dan de Puma

Daarmee komt de totale catalogusprijs van ‘onze’ Ford Tourneo Courier op 28.047,80 euro. Nog steeds zo’n 1.000 goedkoper dan de goedkoopste Puma, dus! Qua waar voor het geld kan dat tellen. Is de Tourneo Courier daarmee een van de meest interessante nieuwe auto’s op de markt vandaag?

Ford Tourneo Courier advertentie, prijs 28.047,80 €, witte achtergrond.
Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een Ford Tourneo of vergelijkbare auto

Ford

Tourneo Connect

9 990 €

2018

119 310 km

Benzine

101 pk

Manueel

Tweedehands

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Connect

16 899 €

Prijs Prijs

2021

71 283 km

Diesel

120 pk

Manueel

147 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Connect

29 490 €

Prijs Prijs

2024

19 km

Benzine

114 pk

Manueel

Tweedehands

date

MACAMPAGNE

Izegem

date

Car-Pass

Ford Approved

Ford

Tourneo Courier

27 990 €

Prijs Prijs

2024

6 km

Benzine

125 pk

Automaat

Tweedehands

date

MACAMPAGNE

Izegem

date

Car-Pass

Ford Approved

Ford

Tourneo Courier

24 990 €

Prijs Prijs

2024

15 km

Benzine

125 pk

Automaat

163 g/km

date

MACAMPAGNE

Izegem

date

Car-Pass

Ford Approved

Ford

Tourneo Courier

24 990 €

Prijs Prijs

2024

17 km

Benzine

125 pk

Automaat

163 g/km

date

MACAMPAGNE

Izegem

date

Car-Pass

Ford Approved

Ford

Tourneo Courier

13 750 €

Prijs Prijs

2018

88 692 km

Diesel

75 pk

Manueel

104 g/km

date

LEPLAE

Wervik

date

Car-Pass

Spoticar

Ford

Tourneo Courier

24 990 €

Prijs Prijs

2024

18 km

Benzine

125 pk

Automaat

163 g/km

date

MACAMPAGNE

Izegem

date

Car-Pass

Ford Approved