Jean-Francois Christiaens

8 JUL 2021

Geflopt model: dit monster met een motor van 10 liter is vandaag 15 jaar oud

Het brein van Eberhard Schulz borrelt constant. De voormalige Porsche-ingenieur heeft zijn eigen merk opgericht: Isdera. Nadat hij eerder indruk had gemaakt met de Imperator en de Commendatore verraste hij de autosector met een voertuig dat uit een ander tijdperk weggereden lijkt: de Autobahnkurier AK116i.

20210708093646ak1.jpg

Neen, deze auto is niet bedacht in de jaren ’30 maar wel in… 2006. Toch begint zijn verhaal al aan het einde van de jaren 1990, toen Eberhard Schulz een Mercedes S-Klasse stripte, er enkel het skelet van overhield en er een koetswerk overheen drapeerde dat sterk rook naar de “belle époque”. Onder de motorkap propte hij twee 5.0-V8-motoren. Ja, dat lees je goed: deze ongelooflijke machine had 16 cilinders en een longinhoud van 10 liter.

20210708093646ak3.jpg

Één motor per as

Maar het gekste moet nog komen: om zichzelf het leven nog wat lastiger te maken, koppelde Schulz elke motor aan een van de assen. Bovendien was het mogelijk om één van de twee motoren af te koppelen om wat… zuiniger te kunnen rijden. Met 600 pk en 900 Nm aan koppel haalde het gevaarte 250 km/u. Volgens zijn bedenkers was de beperkende factor voor de snelheid de kolossale dorst van zijn twee tegelijk slurpende V8-motoren. Er is maar één exemplaar van gemaakt…

20210708093647ak2.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie