François Piette

1 SEP 2004

GTI Golf Volkswagen: het privilege van exclusiviteit

De nieuwe Golf onthult zijn GTI versie. Ze is exclusiever, en heeft dus recht op een nieuwe design en een nieuwe motor. Bijna alles is nieuw, voor een mythe die de dertig nadert en die zich in Parijs zal onthullen. Deze in 1976 verschenen sportversie van de Golf heeft veel bijgedragen tot de uitstraling van de Golf. Negen Europeanen op 10 associëren de afkorting GTI aan de Golf. Ook wanneer de TDI een beetje een schaduw werpt op de benzinemotoren, deze 3 letters hebben altijd hun uitstraling behouden. Daarom heeft de GTI Golf V nu een specifiek design. Turbo 2 liter Zijn kracht vindt de GTI in de 200 pk (147 kW) van de nieuwe 2 liter FSI turbocompressor benzinemotor. Rechtstreekse injectie met een hoge compressieverhouding (10,5:1) laat de kleppen werken. Het koppel van 280 Nm tussen 1800 en 5000 toeren per minuut geeft voldoende levenskracht aan de GTI. Deze 4-cilinder motor wordt natuurlijk bestuurd door een zesversnellingsbak. De Golf GTI sprint van 0 tot 100 km/h in 7,2 s en, vraagt in vijfde, 7,5 s om van 60 km/h naar 100 km/h te stijgen. En als men de auto tot het maximum duwt, blijft de wijzer hangen op 235 km/h topsnelheid. Beter nog, met de DSG versnellingsbak, zal de GTI nog slechts 6,9 s nodig hebben om te sprinten tot 100 km/h. In rood en zwart Het radiatorrooster van de GTI is werkelijk specifiek. Het zwarte radiatorrooster is omgeven door een rode lijn. Men ziet eveneens de aanwezigheid van kenmerkende 17 duims velgen, rode delen van de rem (schijven aan de 4 wielen), exclusieve bumpers vooraan, enz. Maar wat vooral opvalt is zijn kenmerkende look ten opzichte van de rest van het gamma. Onmogelijk om in de achteruitkijkspiegel te mis te zien, het is duidelijk een GTI die zich klaarmaakt om u voorbij te steken. De bek is raszuiver met de drie luchtinlaten voor de turbomotor, de mistlichten en de "identificeerbare zwarte diamant". Topgamma Deze nieuwe GTI zal natuurlijk een uitrusting in overeenstemming met zijn status hebben (en van zijn prijs?). Met een meer specifiek design voor de boordinstrumenten. Het stuur met drie takken in aluminium versierd herinnert aan de originele GTI. Het aluminium is alomtegenwoordig met de versnellingspook, de pedalen en verschillende inzetstukjes. De zetels tenslotte, worden ontworpen om de bestuurder en zijn passagier vooraan comfortabel te ondersteunen. Hier is in ieder geval, een Golf GTI die zich anders uit dan met een eenvoudig kenteken achteraan.
Advertentie
Advertentie
Advertentie