Het Amerikaanse zakenblad Bloomberg komt met het nieuws dat de wereldwijde autosector met een nieuw probleem te maken heeft: een toenemend rubbertekort. Nu de wereldwijde markten stilaan weer op gang trekken na meer dan een jaar coronacrisis, kunnen de constructeurs hun productie niet voldoende opvoeren omdat het steeds moeilijker wordt om aan rubber te geraken. In de eerste plaats is een ziekte die rubberbomen treft verantwoordelijk voor de massale sterfte van deze natuurlijke rijkdom in Zuid-Amerika en lijkt het erop dat de ziekte binnenkort ook in Aziatische en Afrikaanse rubberplantages zal opduiken. Bovendien geraakt het steeds zeldzamere beschikbare rubber altijd maar moeilijker ter plekke om dat de wereldwijde handel nog steeds problemen ondervindt om weer op dreef te komen na de coronacrisis.
Verstoorde markt
Daar komt nog eens bovenop dat de wereldwijde handelsprijs van rubber niet zo sterk door de vraag en de productie wordt gestuurd als die van bijvoorbeeld aardolie. Rubberboeren krijgen vandaag maar heel weinig voor hun product, waardoor ze hun investeringen in nieuwe bomen uitstellen. Dat maakt dat het wereldwijde rubbertekort een probleem van nog vele jaren zal worden. En daar komt nog eens bij dat China al meer dan een half jaar lang angstvallig rubber aan het hamsteren is.
Niet voor banden
Maar, zo zal de oplettende lezer opmerken, autobanden worden vandaag toch grotendeels gemaakt uit synthetisch rubber op basis van aardolie? Dat klopt, maar de autosector heeft natuurrubber voor andere zaken nodig. Voorlopig is er namelijk nog geen synthetisch materiaal gevonden dat even goed trillingen en geluid kan dempen als het natuurrubber dat vandaag op diverse plaatsen in auto’s wordt gebruikt. En ook in autobanden zit nog steeds een percentage aan natuurrubber. Als de bevoorrading nog verder verschaarst – en dat lijkt heel binnenkort te gaan gebeuren – dan zou het kunnen dat een rondje driften binnenkort een heel duur tijdverdrijf zal worden…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: