François Piette

6 JAN 2010

Inschrijvingen 2009: geen catastrofe

Het jaar 2009 zit erop. Tijd dus om de balans op te maken van de inschrijvingen. Zoals te verwachten was, zijn de cijfers er door de crisis op achteruit gegaan tegenover 2008. Het blijft allemaal nog binnen de perken en dat is goed nieuws. 2008 was immers een uitzonderlijk goed jaar voor de autoverkoop.

Beperkte achteruitgang

In 2009 werden er 476.194 nieuwe auto’s ingeschreven of 11,15 procent minder dan in 2008. Febiac had een daling tussen 10 en procent verwacht. Al bij al dus een vrij positief resultaat. Opvallend is wel dat in december 2009 28 procent meer auto’s ingeschreven werden dan in december 2008.

Renault aan het feest

De nummer één wat verkoop betreft, is Renault. Het volgt daarmee Volkswagen op, dat naar de vierde plaats tuimelt. Het podium is trouwens volledig Frans met Peugeot als tweede en Citroën als derde. Op de vijfde plaats vinden we Opel na een uitstekende maand december. De top-10 wordt vervolledigd door Ford, Audi, Toyota en Mercedes, in die volgorde.

Zwart jaar voor transport

Voor de bedrijfsvoertuigen is het resultaat minder goed. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3,5 ton) zien we een daling van 20 procent. Bij het zware vervoer van meer dan 16 ton gaan de cijfers zelfs in vrije val met een daling van 35,62 procent. Bij de aanhangers bedraagt de teruggang zelfs bijna 50 procent.

Motoren stabiel

De markt van de motoren blijft relatief stabiel. Een daling van maar 8,57 procent maakt duidelijk dat de motor meer dan ooit zijn plaats op onze wegen verdient. Toch een kleine nuance: het zijn vooral de scooters en de lichte motoren die de verkoop op peil houden. De hogere segmenten zijn in vrije val.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie