Eric Spitzer

24 JUL 2006

Jaguar XKR : brullen van plezier !

We hebben zelf de tijd nog niet gehouden om de foto’s te tonen van de prachtige XK die we met veel plezier hebben kunnen testen en filmen (cabrio en coupé) en het is al zo ver ! De gevitamineerde versie, super-gevitamineerde zouden we moeten zeggen, werd ons in Londen in wereldpremière voorgesteld. Afgaand op het aantal camera’s en fotoapparaten die naar het podium van deze auto waren gericht hebben we er goed aan gedaan om het kanaal over te steken. Ten opzichte van zijn kleinere broer zijn de verschillen beduidend, zowel aan de binnenkant, voorsteven, vier uitlaten en velgen van 20 duim, als onder de motorkap met 20 extra pk’s. Dat laat hem toe om de sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden af te maken, bovenop verbluffende acceleraties. Dit is hoogstwaarschijnlijk ook te wijten aan het gewichtsverlies (-70 kg voor de coupé en -100 kg voor de cabrio) dankzij een structuur in aluminium. Het resultaat is de perfectie nabij: lenigheid, starheid, vermogen en wegligging. Voeg daar de doeltreffendheid van de automatische versnellingsbak met zes versnellingen en shift-paddles aan toe, en we begrijpen al snel dat het hier gaat om een wagen dat een sportief rijgedrag inspireert, vooral wanneer je die V8 hebt horen brullen. Dit alles voor een budget van 101.000 en 110.000 euro BTW inbegrepen, voor respectievelijk de cabrio en coupé versie. Geen koopje, maar de XKR bezit de nodige argumenten om een degelijk concurrent te worden van de andere grote namen in dit segment. Levering voorzien voor eind 2006. U bent gewaarschuwd…
Advertentie
Advertentie
Advertentie