ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/5

Een Ford Focus RS MK2 kopen: goed idee of niet?

De vraag keert regelmatig terug op familiefeesten of tijdens een avondje uit met vrienden wanneer je zegt dat je autojournalist bent. ‘Wat is jouw favoriete auto?’ Moeilijk te zeggen, maar één van mijn beste herinneringen heb ik aan deze Ford.

Écrit par François Piette

3 Juin 2015

Publicité

Je omgeving verwacht wellicht een spectaculair antwoord zoals een Lamborghini of Porsche Turbo, maar is meestal verrast of teleurgesteld wanneer je nostalgisch ‘Ford Focus RS’ antwoordt. Nochtans roept deze auto emoties en mooie herinneringen op.

Beresterke motor en knap onderstel

Op papier begint het niet al te best: een motor afgeleid van een Volvo limousine, transmissie op de voorwielen en een ‘opgeblazen’ koetswerk van een anonieme compacte middenklasser. Maar Ford haalt zijn gram op elk vlak. De vijfcilinder turbo biedt veel kracht met een ongezien karakter erbovenop. Soepel onder 2.500 tr/min, vastberaden en sterk daarboven. Het geluid maakt ook indruk: een hees gebrul met de hete adem van de turbo en enkele explosies wanneer je van het gas gaat.   

Het onderstel blijft niet achter. Meer dan 300 pk en 440 Nm overbrengen op de voorwielen is een opgave, maar Ford ging de uitdaging aan met zijn Revoknuckle-systeem. Natuurlijk moet je nog altijd het gas doseren bij het uitgaan van de bocht, maar het resultaat blijft verbluffend. Net als de grip trouwens. En dat is niet alles: de Focus RS heeft een zeer snedige voortrein en een speelse achtertrein. Een scherp en wendbaar weggedrag dus, zoals we het graag zien.

Gebreken?

Maar niet alles is rooskleurig. Je moet zin hebben om rond te rijden in een auto met allerlei koetswerkextensies. Je valt op, zeker met de groene kleur en de toeschouwers zullen tijd hebben om je manoeuvres te bewonderen door de draaicirkel van een vrachtwagen. Tot slot laat de kwaliteit van de kunststoffen binnenin te wensen over. Niet echt een droomomgeving …

Het benzineverbruik is al aanzienlijk (tussen 10 en 17 l/100 km, naargelang jouw enthousiasme) en daar komen nog de banden bij. De voorbanden geven al na 10.000 km versterk. Als je er rustig mee omspringt, sportieve bestuurders rijden hun voorbanden al na 6.000 km op.

Prijzen

Van de Focus RS MK2 werden 11.500 exemplaren gebouwd van 2009 tot 2011. Hij behoudt zijn waarde goed omdat veel liefhebbers eraan gehecht zijn. Nieuw werd hij verkocht voor 32.900 euro en vandaag vind je zo’n Focus RS tussen 20.000 en 28.000 euro of iets meer voor exemplaren die in perfecte staat verkeren. Behalve qua benzine en banden vormt het gebruik geen probleem, door de goede betrouwbaarheid en gemakkelijk onderhoud.

Conclusie

De wereld is veranderd sinds de komst van deze Focus RS. De nieuwe RS die op het punt staat om gelanceerd te worden verloor een cilinder, kreeg twee deuren extra en is op de vier wielen aangedreven. We konden hem nog niet testen, maar wellicht wordt ook dat een befaamde auto. Deze tweede generatie kan liefhebbers nog altijd overtuigen met zijn unieke stijl en typische rijkwaliteiten. Ligt de nieuwe RS buiten jouw bereik, kijk dan naar dit model, dat zijn waarde goed behoudt.

François
							Piette

François Piette

Publicité

Acheter une Ford Focus ou une voiture similaire

Ford

Focus

12 490 €

2020

102 900 km

Diesel

120 ch

Manuelle

96 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

Ford

Focus

6 990 €

Nouveau Nouveau

2014

106 920 km

Essence

125 ch

Manuelle

Occasion

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Ford

Focus

14 990 €

2020

93 623 km

Diesel

120 ch

Automatique

104 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

Ford

Focus

22 490 €

2023

27 140 km

Essence

125 ch

Automatique

125 g/km

date

CIAC Ford Gent

Gent

date

Car-Pass

Ford

Focus

22 490 €

2024

24 066 km

Essence

125 ch

Manuelle

125 g/km

date

CIAC Ford Gent

Gent

date

Car-Pass

Ford

Focus

22 490 €

2024

26 794 km

Hybride

125 ch

Manuelle

119 g/km

date

CIAC Ford Deinze - Van den Poel

Deinze

date

Car-Pass

Ford

Focus

10 499 €

2019

119 887 km

Essence

125 ch

Manuelle

130 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

21 990 €

2024

57 641 km

Essence

155 ch

Automatique

125 g/km

date

CIAC Ford Gent

Gent

date

Car-Pass