François Piette

24 AUG 2005

Mercedes ML 63 AMG : steeds heviger

Blijkbaar hebben de Duitsers nog niet over de oliecrisis horen praten. Het bewijs is dat Mercedes, in samenwerking met AMG, een met EPO gedopeerde ML heeft uitgedacht. De ML 63 AMG is uiteraard gebaseerd op de SUV van het merk met de ster, maar onder de motorkap zit een atmosferische V8 benzinemotor met een cilinderinhoud van 6,3 liter, en ontwikkeld maar liefst 510 pk (375 kW). Een monster dat vast niet onopgemerkt zal voorbij gaan op het salon van Frankfurt, waar hij in wereldpremière gaat. Sneller, krachtiger Naast het vermogen van 375 kW bij 6800 tr/min, kan de ML 63 AMG rekenen op een koppel van 630 Nm bij 5200 tr/min. De motor kan zichtbaar hoge toerentallen aan. Deze uitvoering laat dit beest toe de 0 tot 100 km/u te halen in 5 seconden. De maximum snelheid is weliswaar, elektrisch, beperkt tot 250 km/u. De overbrenging naar de vier wielen gebeurt via de Speedshift 7G-Tronic versnellingsbak met shiftpaddles aan het stuur. Bovendien kan de bestuurder van deze terreinwagen (!) kiezen tussen een Sport, Comfort of Manual mode. 60/40 Het vermogen wordt volgens het 40/60 schema verdeeld, dus iets meer vermogen naar de achterwielen. Echter is deze wagen, met lichtmetalen velgen van 19” en 295/45 R 19 banden, niet echt voorzien voor het zware terreinwerk. In optie kan ook 20” 295/40 R 20 de voorkeur krijgen. Achter deze AMG velgen vinden we het uiterst efficiënte remsysteem van deze préparateur terug. De wielen worden aan de hand van vier geventileerde remschijven geblokkeerd. Pneumatisch De Airmatic gestuurde ophanging past de bodemvrijheid aan naargelang de snelheid. Het gewicht werd aangepast aan het vermogen om hem aan de grond vast te nagelen. Deze gespierde versie zal herkend worden aan zijn velgen, voorsteven en bumper, in het oog springende flanken en chromen uitlaat, en zonder twijfel het geluid dat deze laatste zal voortbrengen. Overeenkomend interieur AMG laat de zaken nooit half afgewerkt. Deze ML krijgt dus een dynamisch intérieur met eigen stempel, Alcantara en een high-end uitrusting. Het dashboard is onuitgegeven (met een teller die tot 320 km/u gaat). De zetels werden versterkt een krijgen, zoals het stuurwiel, ook Nappa leder mee. De veiligheid van de inzittenden word verzekerd door het Pre-Safe systeem, die de schok voorbereid, en Neck-Pro hoofdsteunen vooraan. Kortom, een luxe speeltje, voor grote kinderen, dat er half 2006 aankomt.

Bron : Mercedes
Advertentie
Advertentie
Advertentie