François Piette

27 AUG 2002

Nieuwe Mercedes‑Benz CL‑Klasse voor 2003

In de herfst zal de vernieuwde prestigecoupé zijn opwachting maken in de showrooms van de Mercedes-Benz-verdelers en erkende partners met een licht hertekend koetswerk, een nog exclusiever interieur en de modernste spitstechnologie. Deze nieuwe droomwagen van Mercedes is vooral herkenbaar aan zijn hertekende dubbele koplampen met ultramodern helder afdekglas en zijn herwerkte voorbumpers die de lijnen van de coupé extra kracht bijzetten. De buitenspiegels werden eveneens gewijzigd en omvatten voortaan een systeem dat de omgeving rond de wagen verlicht. Dit systeem wordt automatisch geactiveerd als de deuren worden geopend of wanneer de centrale vergrendeling via de afstandsbediening wordt bediend en verlicht de directe omgeving rond de wagen. Een spitsvondig detail, dat de veiligheid en het comfort van de passagiers bij het in- en uitstappen verhoogt. Aan de achterkant wordt de elegantie van de coupé geaccentueerd door de hertekende achterlichten met diamanteffect. CL 600 : van 0 tot 100 km/h in 4,8 seconden dankzij 368 kW/500 pk De volledig nieuwe twaalfcilinder bi-turbo van de CL 600 ontwikkelt 368 kW/500 pk en staat garant voor 800 Nm aan koppel vanaf 1800 o/m. Met deze cijfers overtreft deze 5,5-liter de vorige Mercedes-twaalfcilinder met 36 procent wat het vermogen betreft en zelfs 51 procent qua koppel. Met een dergelijke kracht onder de motorkap heeft de CL 600 aan 4,8 seconden genoeg om van 0 tot 100 km/h te accelereren (zijn voorganger had daar 6,1 seconden voor nodig). De maximumsnelheid werd elektronisch beperkt tot 250 km/h. Van de technische bijzonderheden van deze V12-motor is vooral de drukvoeding via twee turbo’s (één per cilinderbank) het vermelden waard, naast een speciaal lagetemperatuurcircuit dat twee watergevoede laadluchtkoelers omvat, de distributie via drie kleppen per cilinder en de gefaseerde dubbele ontsteking met permanente ionische fluxdiagnose voor een optimale mengselverbranding. Door deze moderne techniek en de efficiënte uitlaatgassenrecyclage via twee speciale katalysatoren voldoet de nieuwe Mercedes-twaalfcilinder nu al aan de bijzonder strenge Euro 4-emissienormen die in 2005 van kracht worden. Het brandstofverbruik van de CL 600 bedraagt gemiddeld 14,7 liter per 100 kilometer (volgens de Europese gemengde cyclus). Active Body Control: nog efficiënter dankzij beladingssensoren Alle versies van de CL-Klasse zijn standaard uitgerust met een systeem dat zijn stempel drukte op de moderne personenwagentechnologie : de Active Body Control-ophanging. Dit unieke, door Mercedes-Benz ontwikkelde systeem past de schokdemping en de vering in een fractie van een seconde aan de rij-omstandigheden aan en herleidt daarbij de koetswerkbewegingen bij het wegrijden, in bochten en tijdens het remmen tot een minimum. De ingenieurs van Sindelfingen hebben voor het modeljaar 2003 van de CL coupés bovendien een nieuwe techniek ontwikkeld, die het mogelijk maakt het totaalgewicht van de wagen permanent te bepalen om vervolgens rekening te houden met deze parameter bij de actieve regeling van de wieltreinen. Resultaat : een nog dynamischer rijgedrag, dat grotendeels niet beïnvloed wordt door de belasting van het voertuig. Veiligheid : airbags die rekening houden met de werkelijke ongevalsomstandigheden en het gewicht van de passagier Al sinds zijn lancering in de herfst van 1999 vervult de CL coupé een voorbeeldfunctie in zijn segment op het vlak van inzittendenbescherming, met zijn passagiersairbag met twee ontplooiingsniveaus, zijn windowbags en sidebags, zijn veiligheidsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers en zijn automatische kinderzitdetector. Voor modeljaar 2003 breidt Mercedes-Benz deze vernieuwende veiligheidstechnologie uit met zogenaamde “Up Front-sensoren”, die geïntegreerd zijn in de voorpartij van het koetswerk. Bij een botsing evalueren deze bliksemsnel de impactsterkte om vervolgens de tweefasige ontplooiing van de passagiersairbag aan te passen aan de situatie. Dankzij deze “Up Front-sensoren” kunnen de gordelspanners nog sneller geactiveerd worden, zodat de inzittenden nog beter op hun plaats worden gehouden tijdens de impact. Nieuw is ook de automatische gewichtsclassificatie van de passagier aan de hand van speciale folie in de zitting van de passagiersstoel. Zo wordt voor de tweefasige ontplooiing van de rechterairbag niet enkel rekening gehouden met de impactsterkte, maar ook met het gewicht van de passagier. Interieur : stijlvolle opwaardering tot in het kleinste detail Al bij het instappen is het verschil duidelijk. De centrale console pakt uit met nieuwe, harmonieus vormgegeven schakelaars, terwijl het standaard meegeleverde COMAND-systeem, dat een autoradio en een CD-speler omvat, voortaan uitgerust is met een groter kleurenscherm (beeldformaat 16:9) van 6,5 inch.
Advertentie
Advertentie
Advertentie