all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Nissan Ariya rouge garé près d'une église entourée de drapeaux danois.","nl":"Rode Nissan Ariya geparkeerd bij een kerk omringd door Deense vlaggen."}
{"fr":"Intérieur moderne d'une Nissan avec tableau de bord numérique et écran tactile central.","nl":"Modern interieur van een Nissan met digitaal dashboard en centraal touchscreen."}
1/12

Nissan Qashqai e-Power: verbruik in de praktijk op weg naar Denemarken

Hoe groot is de actieradius van de Nissan Qashqai e-Power? En hoe presteert deze originele hybride technologie tijdens een lange rit? Hier lees je ons advies over de Nissan Qashqai e-Power na een reis van België naar Denemarken.

Geschreven door Olivier Duquesne

15 Mei 2025

Advertentie

Om de nieuwe generatie van zijn populaire Qashqai te elektrificeren, rekent Nissan op de zogenaamde e-Power-technologie. Wat is het verschil tussen een gewone hybride en e-Power? De Nissan Qashqai e-Power is in feite een hybride benzinewagen waarvan de 3-cilindermotor niet rechtstreeks de wielen aandrijft. De SUV wordt uitsluitend voortbewogen door zijn elektrische motor van 190 pk. Maar zonder grote batterij, want de elektriciteit wordt opgewekt door de verbrandingsmotor. Een ideale oplossing voor lange ritten?

De derde generatie van de Qashqai meet 4,43 m lang en biedt als instapversie een mild-hybride oplossing met een 1.3-benzinemotor van 140 pk vanaf 36.190 euro. Wat kost een Nissan Qashqai e-Power? Deze geëlektrificeerde versie met 190 pk kost minstens 43.340 euro. De elektromotor van 190 pk drijft enkel de voorwielen aan en heeft benzine nodig om elektriciteit op te wekken. De benzinemotor, een 1.5 van 158 pk, dient namelijk uitsluitend om stroom te genereren voor de kleine batterij van 1,9 kWh.

De concurrentie is fel in het SUV-segment rond de 4,40 m, zowel bij hybrides als elektrische modellen. Voor de Qashqai e-Power, eerder te vergelijken met een hybride, denken we bijvoorbeeld aan de Kia Niro hybride (129 pk – 33.990 euro), de Renault Symbioz hybride (143 pk – 29.950 euro) en de Skoda Karoq 1.5 TSI (150 pk – 40.805 euro). Vaak goedkoper, maar ook minder krachtig.

Rode SUV geparkeerd in een bosrijke open plek, modern model met slanke lijnen. Rode Nissan Qashqai geparkeerd in een bosrijke open plek, elegante en moderne lijn. Moderne interieur met panoramisch dak van een Nissan, centrale scherm aan, zwarte lederen stoelen.
Advertentie

Verbruik van de Nissan Qashqai e-Power

Om het echte verbruik van de Nissan Qashqai e-Power te meten, namen we hem mee op een lange trip tussen België en Denemarken. Na een roadtrip van 2.785 km kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km. We verbruikten daarbij 174 liter E10-benzine om deze 1.665 kg zware wagen te verplaatsen. Dat ligt hoger dan de officiële WLTP-waarde van 5,3 l/100 km (120 g CO2/km) van onze rijk uitgeruste N-Design-versie. Vooral tijdens de trajecten België-Denemarken van meer dan 900 km in één keer, noteerden we 6,9 l/100 km op de heenreis (908 km) en 7,0 l/100 km op de terugreis (975 km). Niet zo verwonderlijk, want ons parcours liep onder andere door Duitsland, waar we op stukken zonder snelheidsbeperking de adaptieve cruisecontrol instelden op 160 km/u. Logischerwijs had dat een impact op het verbruik! Toch deden we ook andere metingen.

Advertentie

De verschillende verbruiksmetingen

Twee testritten in België, 80 km aan 120 km/u op de snelweg, gaven een resultaat van 6,2 l/100 km de eerste keer en 6,6 l/100 km de tweede keer. Op de Brusselse Ring, aan 100 km/u met enkele opstoppingen, kwam het gemiddelde uit op 5,4 l/100 km. Tijdens een gemengd traject in Denemarken van 316 km, met een maximale snelheid van 130 km/u, haalden we eveneens een verbruik van 5,4 l/100 km. Daarmee naderen we het WLTP-cijfer! En we deden zelfs nog beter…

Op een traject van 60 km over de rechte landelijke wegen van Jutland, met een snelheidslimiet van 80 km/u, bereikten we een indrukwekkend resultaat: 4,6 l/100 km. We testten ook de Sport-modus op de Deense gewestwegen, met eenzelfde rustige rijstijl. Ondanks het extra acceleratievermogen bleef het verbruik beperkt tot 4,9 l/100 km.

We verwachtten een nóg beter resultaat in Eco-modus, met de OnePedal-functie geactiveerd en de versnellingsbak op stand B. Toch viel dat tegen: 5,1 l/100 km. Waarom? Omdat anticiperend rijden minder efficiënt is: de wagen verliest dan te snel snelheid, waardoor we voor bochten of rotondes toch weer wat gas moesten geven.

Ons laagste verbruik haalden we trouwens in Standard-modus tijdens een kort stadsritje van 5 km in een zone 30: slechts 2,9 l/100 km! Hier putte de elektromotor uit de batterij en bleef de verbrandingsmotor grotendeels buiten spel.

Stijlvolle centrale console van Peugeot, futuristische versnellingspook en strak ingebouwde knoppen.
Advertentie

Mooie reële autonomie voor de Qashqai e-Power

Ter indicatie: voor wij de Qashqai e-Power N-Design oppikten, had de boordcomputer een traject geregistreerd van 1.045,2 km met een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km. Exact hetzelfde als ons gemiddelde over 2.785 km! Nissan levert dus een comfortabele auto af met een autonomie van 770 tot ruim 800 km, afhankelijk van het traject en de rijstijl. Dankzij de hybride aandrijving op elektrische motorkracht presteert hij uitstekend in de stad en bij lage snelheden. Op de snelweg, boven de 100 km/u, stijgt het energieverbruik echter merkbaar. Maar in tegenstelling tot een volledig elektrische wagen, kan de Qashqai na meer dan 750 km gewoon weer vertrekken na een tankbeurt van amper 5 minuten.

Rode Nissan Qashqai geparkeerd voor huis met een groene tuin.
Advertentie

Dank aan Emily’s Garden in Lintrup voor de gastvrije ontvangst en het gebruik van de tuin voor enkele foto's.

Olivier
							Duquesne

Olivier Duquesne

Foto’s: Vroom, Olivier Duquesne

Advertentie

Koop een Nissan Qashqai of vergelijkbare auto

Nissan

Qashqai

32 989 €

2024

10 km

Hybride

158 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Nissan

Qashqai

37 489 €

Nieuw Nieuw

2024

10 km

Benzine

158 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Nissan

Qashqai

37 489 €

Nieuw Nieuw

2024

10 km

Benzine

158 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Nissan

Qashqai

18 990 €

Nieuw Nieuw

2019

22 000 km

Benzine

140 pk

Manueel

134 g/km

date

Garage De Witte

Sint-Gillis-Waas

date

-

Nissan

Qashqai

34 990 €

2025

10 km

Hybride

157 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Nissan

Qashqai

15 750 €

Nieuw Nieuw

2017

85 000 km

Benzine

116 pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage De Witte

Sint-Gillis-Waas

date

-

Nissan

Qashqai

18 990 €

Nieuw Nieuw

2018

25 500 km

Benzine

160 pk

Automaat

134 g/km

date

Garage De Witte

Sint-Gillis-Waas

date

-

Nissan

Qashqai

15 990 €

Nieuw Nieuw

2017

105 000 km

Benzine

116 pk

Automaat

129 g/km

date

Garage De Witte

Sint-Gillis-Waas

date

-