Om de nieuwe generatie van zijn populaire Qashqai te elektrificeren, rekent Nissan op de zogenaamde e-Power-technologie. Wat is het verschil tussen een gewone hybride en e-Power? De Nissan Qashqai e-Power is in feite een hybride benzinewagen waarvan de 3-cilindermotor niet rechtstreeks de wielen aandrijft. De SUV wordt uitsluitend voortbewogen door zijn elektrische motor van 190 pk. Maar zonder grote batterij, want de elektriciteit wordt opgewekt door de verbrandingsmotor. Een ideale oplossing voor lange ritten?
De derde generatie van de Qashqai meet 4,43 m lang en biedt als instapversie een mild-hybride oplossing met een 1.3-benzinemotor van 140 pk vanaf 36.190 euro. Wat kost een Nissan Qashqai e-Power? Deze geëlektrificeerde versie met 190 pk kost minstens 43.340 euro. De elektromotor van 190 pk drijft enkel de voorwielen aan en heeft benzine nodig om elektriciteit op te wekken. De benzinemotor, een 1.5 van 158 pk, dient namelijk uitsluitend om stroom te genereren voor de kleine batterij van 1,9 kWh.
De concurrentie is fel in het SUV-segment rond de 4,40 m, zowel bij hybrides als elektrische modellen. Voor de Qashqai e-Power, eerder te vergelijken met een hybride, denken we bijvoorbeeld aan de Kia Niro hybride (129 pk – 33.990 euro), de Renault Symbioz hybride (143 pk – 29.950 euro) en de Skoda Karoq 1.5 TSI (150 pk – 40.805 euro). Vaak goedkoper, maar ook minder krachtig.



Verbruik van de Nissan Qashqai e-Power
Om het echte verbruik van de Nissan Qashqai e-Power te meten, namen we hem mee op een lange trip tussen België en Denemarken. Na een roadtrip van 2.785 km kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km. We verbruikten daarbij 174 liter E10-benzine om deze 1.665 kg zware wagen te verplaatsen. Dat ligt hoger dan de officiële WLTP-waarde van 5,3 l/100 km (120 g CO2/km) van onze rijk uitgeruste N-Design-versie. Vooral tijdens de trajecten België-Denemarken van meer dan 900 km in één keer, noteerden we 6,9 l/100 km op de heenreis (908 km) en 7,0 l/100 km op de terugreis (975 km). Niet zo verwonderlijk, want ons parcours liep onder andere door Duitsland, waar we op stukken zonder snelheidsbeperking de adaptieve cruisecontrol instelden op 160 km/u. Logischerwijs had dat een impact op het verbruik! Toch deden we ook andere metingen.

De verschillende verbruiksmetingen
Twee testritten in België, 80 km aan 120 km/u op de snelweg, gaven een resultaat van 6,2 l/100 km de eerste keer en 6,6 l/100 km de tweede keer. Op de Brusselse Ring, aan 100 km/u met enkele opstoppingen, kwam het gemiddelde uit op 5,4 l/100 km. Tijdens een gemengd traject in Denemarken van 316 km, met een maximale snelheid van 130 km/u, haalden we eveneens een verbruik van 5,4 l/100 km. Daarmee naderen we het WLTP-cijfer! En we deden zelfs nog beter…
Op een traject van 60 km over de rechte landelijke wegen van Jutland, met een snelheidslimiet van 80 km/u, bereikten we een indrukwekkend resultaat: 4,6 l/100 km. We testten ook de Sport-modus op de Deense gewestwegen, met eenzelfde rustige rijstijl. Ondanks het extra acceleratievermogen bleef het verbruik beperkt tot 4,9 l/100 km.
We verwachtten een nóg beter resultaat in Eco-modus, met de OnePedal-functie geactiveerd en de versnellingsbak op stand B. Toch viel dat tegen: 5,1 l/100 km. Waarom? Omdat anticiperend rijden minder efficiënt is: de wagen verliest dan te snel snelheid, waardoor we voor bochten of rotondes toch weer wat gas moesten geven.
Ons laagste verbruik haalden we trouwens in Standard-modus tijdens een kort stadsritje van 5 km in een zone 30: slechts 2,9 l/100 km! Hier putte de elektromotor uit de batterij en bleef de verbrandingsmotor grotendeels buiten spel.


Mooie reële autonomie voor de Qashqai e-Power
Ter indicatie: voor wij de Qashqai e-Power N-Design oppikten, had de boordcomputer een traject geregistreerd van 1.045,2 km met een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km. Exact hetzelfde als ons gemiddelde over 2.785 km! Nissan levert dus een comfortabele auto af met een autonomie van 770 tot ruim 800 km, afhankelijk van het traject en de rijstijl. Dankzij de hybride aandrijving op elektrische motorkracht presteert hij uitstekend in de stad en bij lage snelheden. Op de snelweg, boven de 100 km/u, stijgt het energieverbruik echter merkbaar. Maar in tegenstelling tot een volledig elektrische wagen, kan de Qashqai na meer dan 750 km gewoon weer vertrekken na een tankbeurt van amper 5 minuten.

Dank aan Emily’s Garden in Lintrup voor de gastvrije ontvangst en het gebruik van de tuin voor enkele foto's.