all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/2

Ook Stellantis gaat voor goedkopere LFP-batterijen

Daarmee wil het zijn elektrische middenklassers betaalbaarder maken.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

28 Februari 2023

Advertentie

Het is geen geheim dat elektrische auto’s duurder zijn dan gelijkaardige modellen met een verbrandingsmotor, en dat is grotendeels te danken aan de kost van batterijen. Carlos Tavares, de CEO van de Stellantis-groep, waarschuwde eerder al dat auto’s onbetaalbaar dreigen te worden voor veel mensen. Maar nu komt hij met een oplossing, naast het mogelijk buiten Europa bouwen van een aantal modellen (in India bijvoorbeeld).

We hebben LFP nodig”

Tijdens een toelichting van de financiële resultaten van het Frans-Italiaanse concern kondigde Tavares aan dat de groep LFP-batterijen zou gaan gebruiken voor een aantal modellen om zo te zorgen voor goedkopere middenklassers. Die lithium-ijzerfosfaat batterijen zijn immers goedkoper omdat ze geen gebruik maken van zeldzame materialen als nikkel en mangaan, zoals de NMC-batterijen die de meeste Europese autobouwers nu inbouwen in hun elektrische modellen.

Veel Chinese merken maken nu al gebruik van LFP-batterijen, net als sommige Tesla’s. Ook Ford heeft al aangekondigd dat het voor een aantal modellen de goedkopere batterijchemie gaat gebruiken. “We hebben LFP nodig en we zullen LFP gebruiken, want het is een competitieve manier om betaalbare auto’s te maken voor de middenklasse,” zei Tavares. Wanneer Stellantis LFP-batterijen zal introduceren en van waar die zullen komen, vertelde Tavares er niet bij.


Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: Stellantis

Advertentie