François Piette

5 MEI 2001

Opel HydroGen1 vestigt een 24‑urenrecord !

De "HydroGen1" van Opel doorstaat de hitte van Arizona en vestigt een “24-urenrecord” De “HydroGen1”, de ontwerpstudie van Opel en GM die met brandstofcellen uitgerust is, vestigde op 1 mei 2001 niet minder dan 11 internationale records tijdens een duurtest op de testpiste van GM in Mesa, in de woestijn van Arizona. Ondanks de extreme hitte – een luchttemperatuur van 35 °C en een temperatuur van 65 °C boven het asfalt – slaagde de met waterstof aangedreven auto erin om nieuwe duurrecords te vestigen (één uur, zes uur, 12 uur, 24 uur, 10 kilometer, 10 mijl, 100 kilometer, 100 mijl, 500 kilometer, 500 mijl en 1000 kilometer). De “HydroGen1” van Opel legde in 24 uur niet minder dan 1.386,906 km of 172 rondes af. De records werden gerealiseerd door een internationale groep van autojournalisten en ingenieurs van het Global Alternative Propulsion Center (GAPC) die in Mesa een workshop over brandstofcellen bijwoonden. De resultaten die ter ratificatie aan de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) voorgelegd zijn, tonen duidelijk de vooruitgang die het GAPC-team van Opel en GM recent geboekt heeft. Opel en General Motors richtten in 1998 het GAPC op met vestigingen in Duitsland en de VS, om het aandrijfsysteem van de toekomst te ontwikkelen. De recordritten maakten deel uit van een omvangrijk testprogramma waaraan de conceptwagen – die gebaseerd is op de Zafira, de succesvolle compacte monovolume van Opel, – sinds eind april 2001 op het 2000 ha grote testterrein van GM in Arizona onderworpen werd. “Ons kleine team van het GAPC is erg trots op de resultaten die we de voorbije twee dagen behaald hebben,” zei Dr. Udo Winter, hoofdingenieur bij het GAPC. “Het is indrukwekkend wat we in een erg korte ontwikkelingstijd bereikt hebben.” De HydroGen1 is met een elektrische motor uitgerust die zijn energie uit een reeks van brandstofcellen haalt die zuivere waterstof verbruiken. Tijdens de tests die ongeveer vier weken duurden, moest de conceptwagen een afstand van om en bij de 10.000 km afleggen. Met het oog daarop werd de vijfzitter uitgerust met een hele reeks meetinstrumenten, waarbij de ingenieurs van het GAPC vooral de elektrische systemen, de volledige aandrijflijn en de prestaties van de wagen in hete weersomstandigheden onderzochten. Op de testpiste in de buurt van de stad Phoenix worden immers geregeld temperaturen van meer dan 45 °C gemeten. De metingen worden uitgevoerd tijdens testritten die overdag en 's nachts werden afgelegd met om het uur wisselende snelheden van 80, 90, 100 en 110 km/u. Toch is dit niet meer dan de aanzet van een reusachtig testprogramma dat de HydroGen1 moet ondergaan – net zoals trouwens de modellen van Opel en GM met een conventionele motor. Het programma omvat in totaal ongeveer 150 verschillende tests, die elk heel specifieke eisen stellen aan de auto in zijn geheel of aan afzonderlijke onderdelen. Die tests gaan van veeleisende duurtests tot proeven waarbij bepaalde onderdelen zwaarder belast worden dan de normale limieten. Daarnaast zijn al die tests ook nog eens zo ontworpen dat ze de veroudering van de auto versnellen. Zo komt één testkilometer in een proef met een verouderingsfactor 75 (de hoogst mogelijke factor) overeen met 75 km in het gewone verkeer. De tests worden uitgevoerd op 13 verschillende racepistes en testterreinen in vijf continenten. Bron : Opel
Advertentie
Advertentie
Advertentie