Jean-Francois Christiaens

11 FEB 2021

Oplaadpunten: moet Europa meer verantwoordelijkheid nemen?

De autoconstructeurs, die door Europa worden verplicht om hun catalogus massaal te elektrificeren, schatten dat de EU tegen 2024 een miljoen oplaadpunten moet tellen en tegen 2029 zelfs 3 miljoen.

20210211092020borne.jpg

In een gezamenlijke brief vragen de vereniging van Europese autoconstructeurs (ACEA), Transport & Environment (T&E) en het “Bureau européen des unions de consommateurs” (BEUC, Europees Bureau van Consumentenverenigingen) aan de Europese Commissarissen om voor elk land ambitieuze doelstellingen te bepalen voor de uitrol van laadpunten voor elektrische voertuigen.

Een miljoen palen

De Commissie zou gebruik moeten maken van de wetsherziening rond infrastructuur voor vervangingsbrandstoffen, die voor dit jaar gepland is, om te eisen dat tegen 2024 een miljoen laadpunten in de hele Unie te vinden zijn. En tegen 2029 moeten dat er 3 miljoen worden.

Inspanningen in het gedrang

20210211092021oliverzipse.jpg

Volgens Oliver Zipse, voorzitter van de ACEA en CEO van BMW “zijn Europese autobouwers de motor van de transitie naar de e-mobiliteit en proberen ze elkaar te overtreffen met het lanceren van nieuwe elektrische modellen. Het succes van die enorme inspanningen wordt echter bedreigd door de achterophinkende oplaadinfrastructuur in de EU”.

Waterstof

In dezelfde brief vragen de verschillende actoren uit de sector verder dat de EU als doel stelt om tegen 2029 ongeveer 1.000 waterstoftankstations te installeren op haar grondgebied.

20210211092021hydrogene.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie