Yeelen Möller

9 FEB 2024

Pagani Huayra R Evo: Darwin op z’n best

Pagani lanceert de Huayra R Evo, een doorontwikkeling van de Huayra R mét open dak die tot stand kwam dankzij ontwikkelingswerk op het circuit en wat inspiratie uit de jaren ’60.

Pagani is een merk dat de dingen maar moeilijk kan loslaten. Ook nadat de Huayra ten tonele verscheen, bracht het merk nog talloze speciale versies uit van de Zonda, en nu herhaalt de cyclus zich weer. De Utopia werd al in 2022 voorgesteld voor wie op zoek is naar analoog rijplezier, maar voor liefhebbers van ultieme circuitsensaties is er nu de Huayra R Evo. Een doorontwikkeling van de Huayra R die volgens Pagani even snel is als een LMP2-racewagen! 

Open dak

De inspiratie voor de Evo kwam Horacio Pagani te binnen tijdens een Formula Indy-race, waarbij de racewagens een combinatie hebben van een ‘Aeroscreen’ uit polycarbonaat en ook nog steeds een open cockpit. Wat als je de beleving in de Huayra R, met zijn 850 pk sterke atmosferische V12 die tot 9.000 toeren krijst, naar een nog hoger niveau zou kunnen brengen door het motorgeluid ongefilterd binnen te laten? En zo geschiedde.

45% meer downforce

Maar de Huayra R Evo is meer dan zomaar een R met open dak. Het hele koetswerk werd opnieuw ontworpen en is in totaal 29 centimeter langer dankzij de nog verder uitgestrekte splitter vooraan en ‘codalunga’, of longtail, achteraan. Dankzij die extra aerodynamische speelruimte levert de Huayra R Evo 45% meer downforce zonder extra luchtweerstand op te wekken. Indrukwekkend. Pagani heeft ook gewerkt aan de balans om de gewichtsverdeling (45/55 procent tussen de assen) op elke snelheid constant te houden. Bij 320 km/u weet de Evo zelfs zijn volledige wagengewicht van 1.060 kilo op te wekken in downforce! En zelfs het open dak draagt bij aan de neerwaartse druk.

900 atmosferische pk’s

Voor de motor ging Pagani opnieuw aankloppen bij HWA AG, het racebedrijf van Mercedes. De Duitse ingenieurs wisten de 6 liter-V12 nog eens 50 pk extra te geven, voor een nieuw piekvermogen van 662 kW (900 pk) bij 8.750 toeren en een begrenzer die nu pas ingrijpt bij 9.200 toeren. Dit vermogen wordt naar de achterwielen overgebracht via een sequentiële zesversnellingsbak met een efficiëntie van 95% en een gewicht van slechts 80 kilo. 

Arte in Pista

En natuurlijk zijn ook het onderstel, de remmen en zelfs de banden voorzien van een upgrade voor maximale stabiliteit. Zo kunnen de gefortuneerde klanten van Pagani zo veel mogelijk van het prestatiepotentieel van de Huayra R Evo benutten. Het wordt namelijk het vierde model van het Arte in Pista-programma van het exclusieve merk, na de Zonda R, Zonda Revolución en de Huayra R. Pagani organiseert daarvoor circuitdagen op de meest iconische pistes van de wereld, compleet met technische ondersteuning, catering en zelfs een motorsportkinesist. Wat moet het fijn zijn om geld te hebben... 

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie