of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Renault Espace hybride roulant sur une autoroute sous un ciel nuageux.","nl":"Renault Espace hybride rijdt op een snelweg onder een bewolkte hemel."}
{"fr":"Renault Scénic roulant sur une route bordée d'arbres, vue arrière dynamique.","nl":"Renault Scénic rijdend op een boomrijke weg, dynamisch achteraanzicht."}
1/5

Renault Scenic E-Tech: verbruik en rijbereik in de praktijk

We legden bijna 1.200 km af aan het stuur van de Renault Scenic E-Tech Electric ‘long range’ om te checken hoeveel rijbereik hij in de praktijk kan bieden.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

2 Januari 2025

Advertentie

De Renault Scenic E-Tech Electric is op papier één van de elektrische wagens met de beste prijs-rijbereikverhouding op de markt. Maar hoe zit dat in de praktijk? Het antwoord op die vraag zoeken we aan het stuur van de ‘long range’-versie...

Op dit moment biedt Renault twee varianten aan van de Scenic E-Tech Electric. De instapper krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 60 kWh, gekoppeld aan een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor met 280 Nm koppel. Die combinatie zorgt voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik tot 430 km, een 0 naar 100-sprint van 9,3 seconden en een topsnelheid van 150 km/u. De Renault Scenic E-Tech Electric kan ook geleverd worden met een batterijcapaciteit van 87 kWh, gekoppeld aan een elektromotor met 160 kW (220 pk) en 300 Nm. Die combinatie zorgt voor een rijbereik tot 625 km, een 0 naar 100-tijd van 8,4 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Het is met die laatste versie dat we op pad gingen.

Renault Scénic rijdend op een boomrijke weg, dynamisch achteraanzicht.
Advertentie

Meer dan 3 uur autostrade zonder te moeten stoppen

Met temperaturen rond de 10 graden, waarbij we afwisselden tussen de rijmodi ‘eco’ en comfort’, noteerden we aan het einde van onze (zeer) lange test met de Renault Scenic E-Tech Electric ‘long range’ een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh/100 km. Bij deze tweede kennismaking met de wagen legden we bijna 1.200 km af, grotendeels op de snelweg! In theorie zorgt dat gemiddeld verbruik ervoor dat de Fransoos tot 448 km kan rijden voor hij opnieuw opgeladen moet worden. We zijn niet tot het uiterste gegaan, maar we legden wel 383 km af op de autostrade, waarbij het batterijniveau daalde van 97 naar 9%. Je rijdt dus meer dan 3 uur aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u! Op een gemengd parcours dat ons van aan de rand rond Brussel tot in het centrum van de Belgische hoofdstad bracht, noteerden we ook een minimumverbruik van 15 kWh/100 km. Op die manier kan je dus tot 580 km afleggen zonder dat je moet gaan opladen. Let je op je verbruik, dan kom je dus bijna aan de door Renault aangekondigde waarden. En dat is goed nieuws!

Elektrische Renault Scenic laadt op bij een TotalEnergies-station. Uitzicht vanuit auto op snelweg, vrachtwagen vooraan, soepel verkeer, bewolkte lucht. Interieur van een moderne Renault auto met digitaal dashboard en navigatiescherm.
Advertentie

Een minpuntje, maar wel een

indrukwekkende prijs-rijbereikverhouding**

Maar jammer genoeg is de Scenic E-Tech niet perfect. Zijn oplaadvermogen is immers wat beperkt in verhouding tot zijn grote batterijcapaciteit. Onze ‘long range’-variant heeft in theorie een oplaadvermogen van 150 kW in gelijkstroom, dat ervoor moet zorgen dat de batterij van 15% tot 80% oplaadt in 37 minuten. En aan een laadpaal die meer dan 150 kW levert, hadden we in de praktijk ook 32 minuten nodig om van 9 tot 72% op te laden en 56,81 kWh op te slaan in de batterij. Geen catastrofe, maar dat betekent wel dat je je tijd moet nemen als je ‘snel’ wil opladen tijdens een koffiepauze. Anderzijds vind je voor een prijskaartje vanaf € 46.950 niet veel beters op de markt wat de prijs-rijbereikverhouding en de rijervaring betreft. Goede punten voor Renault dus. De zowat 100 kg lichtere ‘comfort range’-variant zou in theorie nog wat minder moeten verbruiken. En daarmee zou je met een volle batterij dus tussen de 300 en 400 km moeten kunnen afleggen aan het stuur de Renault Scenic E-Tech Electric met een prijskaartje van € 39.950.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Renault Scenic of vergelijkbare auto

Renault

Scenic

16 490 €

Prijs Prijs

2019

71 217 km

Benzine

140 pk

Automaat

161 g/km

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

Renault

Scenic

34 995 €

Prijs Prijs

2025

10 km

Elektrisch

Elektrisch

170 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Renault

Scenic

31 995 €

Prijs Prijs

2025

10 km

Elektrisch

Elektrisch

170 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Renault

Scenic

14 995 €

2018

71 519 km

Benzine

140 pk

Manueel

122 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Scenic

43 994 €

2024

21 202 km

Elektrisch

Elektrisch

218 pk

Automaat

0 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Scenic

39 950 €

2024

8 704 km

Elektrisch

Elektrisch

220 pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

-

Renault

Scenic

14 250 €

Prijs Prijs

2017

57 600 km

Diesel

110 pk

Automaat

104 g/km

date

Dieleman NV

Waasmunster

date

Car-Pass

Renault

Scenic

38 950 €

Prijs Prijs

2024

27 703 km

Elektrisch

Elektrisch

218 pk

Automaat

0 g/km

date

Kenis Herentals

Herentals

date

Car-Pass