Jean-Francois Christiaens

16 APR 2020

Scoop: toekomstige R‑modellen van VW op groepsuitstap

Onze langs de Nürburgring opgestelde spionnen betrapten niet enkel de toekomstige Golf R, maar ook de nieuwe Tiguan R en Arteon R. Het is duidelijk dat Volkswagen de sportieve toer opgaat.

20200416101616vw-golf-r-001.jpg

Volkswagen heeft al officieel bevestigd dat er een sportieve drieling komt van zijn Golf 8: de GTI, GTD en GTE. Maar we wachten nog steeds op de absolute topversie met vierwielaandrijving, de R. Onze spionnen hebben die nu betrapt tijdens testwerk op de Nürburgring.

20200416101619vw-golf-r-003.jpg
20200416101617vw-golf-r-009.jpg

20200416101618vw-golf-r-011.jpg

Deze radicale variant onderscheidt zich door een specifieke koetswerkkit (die hier nog grotendeels gecamoufleerd is), een lagere bodemvrijheid, een andere uitlaat en grote, blauwe remklauwen met R-logo.

20200416101618vw-golf-r-013.jpg

Volgens geruchten had Volkswagen graag de charismatische 2.5-vijfcilinder van Audi gebruikt (die vandaag in zijn neef Audi RS3 Sportback ligt) om de topper van de nieuwe Golf aan te drijven, maar hij zou toch weer een verder opgevoerde versie krijgen van de viercilinder 2.0 TSI. Die zou het deze keer tot zo’n 330 pk schoppen, maar later kunnen nog speciale varianten komen die richting 400 pk gaan…

20200416101618vw-golf-r-016.jpg

Voor liefhebbers van sportieve Volkswagens is er nog ander fijn nieuws: onze spionnen wisten ook de toekomstige R-versies van de gefacelifte Tiguan en Arteon te fotograferen.

20200416101525vw-tiguan-r-003.jpg
20200416101525vw-tiguan-r-006.jpg

20200416101524vw-arteon-r-011.jpg
20200416101525vw-arteon-r-015.jpg

Deze twee volledig nieuwe sportversies zouden dezelfde aandrijflijn benutten als de Golf R, met name een 2.0 TSI met zo’n 300 pk gekoppeld aan vierwielaandrijving en een DSG-7-versnellingsbak. Je moet nu enkel nog kiezen in welk koetswerk je die het liefste wil…
Advertentie
Advertentie
Advertentie