Felix Bouland

25 FEB 2020

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

De Peugeot 508 komt op de markt met een ‘basisversie’ van zijn plug-inhybride aandrijflijn, met voorwielaandrijving. Met zijn grote elektrische rijbereik en onaangetaste interieur wil hij het beste van twee werelden bieden. Maar is hij daar ook in geslaagd?

Advertentie
Advertentie

20200225092837peugeot508.jpg

De PSA-groep en dus ook het merk Peugeot blijft ‘schone’ modellen toevoegen aan zijn gamma. Na de EV’s (zoals de e-2008) en de vierwielaangedreven plug-inhybride Hybrid4 die we onder meer kennen uit de DS 7 Crossback en de Opel Grandland X, komt nu een stekkerhybride met voorwielaandrijving. De Peugeot 508 krijgt de eer om die in te wijden.

20200225092838peugeot508.jpg

Zelfde gezicht

Plug-inhybride of niet, de Peugeot 508 verandert niets aan zijn look. Zowel de berline als de break behouden dus hun atypische lijnen. Enkel een paar logo’s en de tweede klep die de laadingang verbergt verraden dat dit een hybride is.

20200225092512peugeot508.jpg
20200225092033peugeot508.jpg

Minder maar meer

Onder zijn kleedje herneemt de 508 in grote lijnen hetzelfde hybride systeem als zijn grote broers die we al kennen, maar dan zonder de vierwielaandrijving. Zo ligt op de vooras een 180 pk sterke 1.6 die is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. In die laatste zit een elektromotor van 81 kW geïntegreerd. Samen geven ze de auto een systeemvermogen van 225 pk en 360 Nm aan koppel.

20200225092510peugeot508.jpg
20200225093108peugeot508.jpg

Zonder compromissen

Het hart van het systeem is een lithium-ionbatterij van 11,6 kWh. Met die vrij grote opslagcapaciteit kan die de Fransman een elektrisch rijbereik van tot 63 kilometer geven (volgens NEDC 2.0). Bovendien heeft Peugeot op voorhand beslist dat niets mocht worden opgeofferd aan binnenruimte. Zo ligt de batterij onder de achterbank en is de koffer van 487 liter (530 in de SW) ongewijzigd gebleven.

20200225092950peugeot508.jpg
20200225092034peugeot508.jpg

Comfort en dynamiek

Op de weg pakt de 508 uit met stilte en comfort. Logisch als je de eerste 60 kilometer enkel de elektromotor gebruikt. Zelfs wanneer de 1,6-liter uit zijn slaap wordt gewekt bij sterk optrekken of hernemen blijft de stilte bovengemiddeld. Die comforttoets wordt trouwens ook ondersteund door een lichte maar precieze besturing en een schokdempingskwaliteit die alle lof verdient. En toch draait de 508 Hybrid er ook zijn hand niet voor om om zijn spierballen te rollen wanneer het asfalt begint te slingeren. Hij blijkt dan zeer homogeen, met bijtgrage en snedige wieltreinen.

20200225092035peugeot508.jpg

“Beperkte” meerprijs

Met 46.450 euro (48.250 euro voor de SW) vergt de 508 Hybrid een meerprijs van zo’n 8.000 euro in vergelijking met de benzineversie die het meest in de buurt komt (180 pk). Maar wanneer je het uitrustingsniveau GT kiest, krimpt het verschil tot 5.530 euro in vergelijking met de variant uitgerust met de 1.6-turbo van 225 pk.

20200225092036peugeot508.jpg

Ons verdict

Naast zijn ongewijzigde binnenruimte en gezonde en plezierige rijgedrag toont deze 508 zich vooral een goede leerling op het vlak van verbruik (1,4 l/100 km) en uitstoot (33 g CO2/km). Al vereist dat uiteraard wel dat je regelmatig de batterij oplaadt.

20200225092951peugeot508.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie