François Piette

18 MEI 2010

Tien cabriolets voor een hete zomer

Eindelijk! Na een maandenlange strijd lijkt de winter overwonnen. De thermometer klimt de hoogte in, de rokjes worden korter en de vogels beginnen vrolijk te fluiten: hier komt de zomer. Tijd dus om van het zonnetje en de buitenlucht te genieten en tijd voor een cabrio, de ideale manier om van jouw verplaatsingen een fijne rit te maken. Tien nieuwe cabrio’s maken hun opwachting, voor iedere smaak en iedere beurs wat wils.

1. Audi R8 Spyder : De crème de la crème van de supercars verwijdert zijn dak om jouw oren een plezier te doen. Er staat maar één motor op het programma, maar wat voor één: de V10 met dik 520 pk werd rechtstreeks afgeleid van die van de Lamborghini Gallardo en dat hoor je. Een hightechstijl, waanzinnige prestaties en een motorsound om van te dromen: helemaal klaar om naar Monaco te stomen.

2. BMW Z4 sDrive35is : De roadster met hard dak van de Beierse constructeur heeft nog altijd geen M-versie. Slecht nieuws voor de liefhebbers van het genre, want het onderstel kan zeker nog meer vermogen aan. Toch is alles niet verloren want deze versie met de zescilinder- in-lijn beschikt over 340 pk. En dat is meer dan voldoende.

3. Chevrolet Corvette C6 Convertible : De Corvette is een oude bekende. Al meer dan vijftig jaar doet deze Amerikaan het asfalt trillen met zijn krachtige V8, tot groot jolijt van wie het horen wil. De C6 is niet meer van de jongste, maar werd onlangs opgefrist. Tegelijk steeg het vermogen, maar de prijs blijft aantrekkelijk.
 

4. Ferrari California : Met deze laatstgeborene gooit het mythische merk zijn tradities om. De California beschikt over veel onuitgegeven oplossingen voor Ferrari: rechtstreekse injectie, een versnellingsbak met dubbele koppeling, een V8 voorin en een stalen plooidak. Toch blijft het een Ferrari in hart en nieren, een uitzonderlijke wagen met een explosieve V8 en een geweldig motorgeluid.

5. Fiat 500C : Een hippere stadsauto dan de Fiat 500 vind je niet. Beeld je dan maar eens in wat het geeft als je met de cabrioversie op het volgende feestje aankomt. Cabrio is misschien niet het juiste woord, het is eerder een open variant. Dankzij het open dak kun je nog meer genieten van de leuke sound van de Abarth.

6. Lotus Elise 1.6 : Ah, de Lotus Elise! Een minimale auto voor maximaal plezier: een eenvoudig recept dat al jaren aanslaat. Het is de eenvoud zelve. Hier heb je geen V12 met 600 pk nodig om plezier te hebben. De instapmotor is een maatje kleiner geworden (1,6 liter), maar heeft toch genoeg vermogen. En dat gecombineerd met een belachelijk laag verbruik, echt heerlijk.

7. Mazda MX-5 20th anniversary : Als geestelijke afstammeling van de Engelse roadster houdt ook de MX-5 het eenvoudig: een motor uit een grote serieproductie voorin, twee plaatsen, een stoffen kap, achterwielaandrijving en… dat is het zowat. Dit recept zingt het ondertussen al twintig jaar uit, wat met deze speciale versie gevierd wordt. Die baseert zich op de instapversie met 1,8-litermotor en soepele kap. Meer hoeft ook niet, het rijplezier is gegarandeerd.

8. Mercedes E-Klasse cabrio : Eindelijk een cabrio waarmee je met de hele familie op stap kunt. De E-Klasse Cabrio heeft vier echte zitplaatsen en om te vermijden dat het kapsel van de achterpassagiers door elkaar wordt gschud, ontwikkelde Mercedes een ingenieuze winddeflector boven de voorruit. Esthetisch is het allemaal niet, maar wel duivels efficiënt.

9. Renault Wind : De MX-5 met een Frans sausje en in een iets kleiner formaat. Renault heeft de pretmachine op zijn eigen manier geïnterpreteerd, met een onderstel van Renault Sport, een targadak dat elektrisch wegklapt en twee pittige motoren. Zeker de 1,6-liter van 133 pk uit de Twingo RS is de moeite. Met een prijs onder 20.000 euro zullen ook heel wat jongeren de weg naar de Renault-dealer vinden.

10. Renault Mégane CC : Dit is dan weer andere koek. De Mégane CC houdt vast aan de traditie van het panoramische stalen. De lijn is uitdagender dan die van de vorige versie. Hoewel Renault prioriteit geeft aan comfort ging de stijfheid er gevoelig op voorruit. Een leuke auto om met de familie te genieten van de buitenlucht.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie