ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/3

Toekomstig verzamelaarsmodel: VW Golf VR6, vandaag heel gegeerd

Deze melding zal sommige lezers zich ongetwijfeld heel oud doen voelen, maar een van de meest legendarische Golf-versies, de VR6, viert in 2021 zijn 30ste verjaardag. Het al zeer gegeerde model ziet zijn waarde langzaam maar zeker toenemen.

Écrit par Jean-Francois Christiaens

30 Décembre 2020

Publicité

20201230091616golfvr6(1).jpg

Begin de jaren ’90 waren de eerlijkheid en de levenslust van de VW Golf GTI wat verdampt. Hij was zwaarder geworden en was niet langer de alleenheerser van voordien. Op het salon van Frankfurt van 1991 schudde Volkswagen daarom een ongelooflijke troef uit zijn mouw: de Duitse reus duwde onder de korte motorkap van de Golf een zescilinder van 2,8 liter en 174 pk.

20201230091617golfvr6(3).jpg

Wat was het recept van dit mirakel? Een V-motor met een heel nauwe blokhoek van 15 graden, waardoor dit een van de compactste zescilinders op de markt is. Hij dreef enkel de voorwielen aan, maar reanimeerde daarmee niet de ziel van de GTI van vroeger: het bommetje was een zijdezachte en discrete GT geworden. In het interieur heerste comfort en het rijgedrag was efficiënt zonder verbluffend te zijn, maar de motor was wel heel soepel en klonk mooi. De minder levendige maar wel meer degelijke Synchro-versie kreeg vierwielaandrijving en een V6 die was vergroot tot 2,9 liter en 190 pk.

20201230091617golfvr6(2).jpg

Wat je moet weten:

  • Je vindt veel zoekertjes van de Golf III VR6 (1991-1998), maar ze verkeren zelden in originele toestand.
  • Reken op 4.000 tot 8.000 euro afhankelijk van de versie, de uitrusting, de kilometerstand en de staat.
  • Kies voor het mooiste exemplaar dat je vindt, zelfs al kost je dat wat meer. De herstelkosten van een afgepeigerd model kunnen snel hoger oplopen dan de eigenlijke waarde.
  • Kijk in de eerste plaats uit naar roest, dat vooral de onderkant van de auto en de wielkasten aanvalt.
  • De mechaniek is betrouwbaar als ze goed onderhouden is. Vraag onderhoudsfacturen op. Let erop dat alle elektrische uitrusting werkt.
  • Er was ook een viertrapsautomaat verkrijgbaar, maar die vlakte de sensaties af…
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Publicité

Acheter une Volkswagen Golf ou une voiture similaire

19 990 €

2020

83 005 km

Essence

150 ch

Automatique

142 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

17 950 €

2020

71 534 km

Essence

130 ch

Manuelle

127 g/km

date

Liers Auto Center - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lier

date

Car-Pass

My Way

26 990 €

2023

34 750 km

Essence

130 ch

Automatique

108 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

23 950 €

2021

25 098 km

Essence

131 ch

Automatique

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

21 400 €

2023

27 000 km

Essence

110 ch

Manuelle

124 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

22 970 €

2023

42 621 km

Essence

110 ch

Automatique

120 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

23 500 €

2021

34 000 km

Essence

110 ch

Automatique

120 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

22 599 €

2021

35 824 km

Essence

110 ch

Automatique

120 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass