of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Toyota SUV conduit sur route bordée d'arbres, performance et design moderne.","nl":"Toyota SUV rijdt op boomrijke weg, moderne prestaties en ontwerp."}
{"fr":"SUV tout-terrain roulant sur un sentier montagneux accidenté par temps ensoleillé.","nl":"SUV off-road rijdt op een ruig bergpad bij zonnig weer."}
1/5

Toyota Land Cruiser krijgt een 48V-hybridesysteem

Vanaf eind juni wordt de Toyota Land Cruiser in Europa uitsluitend verkocht met een 2,8 liter-viercilinder dieselmotor en een mildhybride 48V-systeem.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

23 Juni 2025

Advertentie

Beloofd is beloofd. Na iets meer dan een jaar op de markt te zijn met enkel een 2,8 liter-dieselmotor van 150 kW (204 pk) en 500 Nm koppel, krijgt de Toyota Land Cruiser nu een mildhybride aandrijving op 48 volt.

De nieuwe Toyota Land Cruiser Hybrid 48V behoudt zijn onmiskenbare oldschool uitstraling, maar krijgt een licht hybride systeem van 48V dat voor een moderne toets zorgt. Onder de motorkap ligt nog steeds dezelfde 2,8 liter-viercilinder turbodiesel, gekoppeld aan een achttrapsautomaat die sneller en efficiënter schakelt dan de oude zestraps. Nieuw is echter de 48V lithium-ion batterij, die tot 12 kW (16 pk) extra vermogen en 65 Nm extra koppel kan leveren om de dieselmotor te ondersteunen.

SUV off-road rijdt op een ruig bergpad bij zonnig weer.
Advertentie

Wordt de Toyota Land Cruiser nog beter met zijn 48V-hybride?

Hoewel een 48V-hybridisatie misschien bescheiden lijkt, heeft Toyota flink wat werk gestoken in het systeem voor de Land Cruiser. De batterij bestaat uit 13 cellen met een capaciteit van 4,3 Ah en weegt slechts 7,6 kg. Hij voedt een gloednieuwe elektromotor-generator die de conventionele alternator vervangt en zo hoog mogelijk op het motorblok is geplaatst. Daardoor behoudt de Land Cruiser al zijn indrukwekkende offroadcapaciteiten, waaronder een doorwaaddiepte van 700 mm. Het 48V-systeem verbetert zelfs zijn terreinprestaties door een extra duwtje in de rug van de verbrandingsmotor te geven.

Toyota SUV op woestijnachtige ondergrond, 4x4 robuustheid en elegantie. SUV terreinwagen op woestijnachtig berglandschap met heldere blauwe lucht. Toyota Land Cruiser logo op de achterzijde van een zilverkleurig voertuig.
Advertentie

Enkel nog met een mildhybride 48V-systeem…

Dankzij deze nieuwe 48V-hybridisatie zou de Toyota Land Cruiser logischerwijs een lager gemiddeld WLTP-verbruik en minder CO₂-uitstoot moeten behalen dan de huidige cijfers van 10,5 l/100 km en 276 g/km. Helaas heeft de Japanse constructeur nog geen volledige technische fiche vrijgegeven voor deze nieuwe aandrijflijn. Het vermogen, de prestaties en prijs van de Toyota Land Cruiser Hybrid 48V zijn dus nog onbekend. Wat wel vaststaat: vanaf eind juni zal enkel deze mildhybride versie nog verkocht worden in Europa. De eerste leveringen worden verwacht tegen het einde van dit jaar.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie