François Piette

20 OKT 2005

Volkswagen EcoRacer: ongebreideld en meervoudig

Naast de Polo GTI, trekt de EcoRacer alle aandacht op de Volkswagen stand in Tokio. Deze kleine auto in glasvezel is tegelijk een coupé, een roadster en een speedster. Daarenboven, een zuinig kameleon concept. De EcoRacer is licht: 850 Kg. Dit gewicht dankt hij aan zijn CFP ( een met glasvezel versterkt plastiek ) koetswerk. Wat de wegligging betreft, moet die aan de grond plakken, met een centrale motor en een sportief chassis. We gaan er ook vanuit dat dit een snelheidsduivel is. Nochtans is dit prototype uitgerust met een TDI motor. Maar niet eender welke TDI. Ook hier gaat het om een prototype, een vier cilinder turbodiesel met directe inspuiting en turbolader, 1,5 liter, 100 kW (136 pk) en een koppel van 250 Nm. Met deze uitrusting kan de EcoRacer 230 km/u aan, en legt de 0 tot 100 km/u af in 6,3 seconden. De piloot wordt hiervoor bijgestaan door een DSG versnellingsbak. Dit alles met een gemiddeld verbruik van 3,4 liter diesel voor 100 km. Afhangend van het humeur Buiten het motorblok is dit concept ook interessant door zijn aanpassingsmogelijkheden. We hebben er ofwel een coupé, een roadster of een speedster mee. Alles hangt af van de delen van het dak dat we erop of eraf laten. We vertrekken van een coupé, indien we er het kofferdeksel en het dak afhalen verkrijgen we een roadster. Sterker nog, door de voorruit te vervangen krijgen we een speedster. Uiteraard gebeurt dit allemaal met de hand, maar het gebruik van CFP laat dit gemakkelijk toe om naar believen de auto van gedaante te veranderen. Net zoals alle goede prototypes van de 21ste eeuw bestaan de koplampen uit LED. Het perscommuniqué verduidelijkt dat het gebruikte chassis geschikt is voor voor-, achter- of vierwielaandrijving. De baan op De EcoRacer is 3,77 m lang, 1,74 m breed en slechts 1,21 m hoog. De wielbasis, 2,48 m, werd speciaal ontwikkeld om 17 duims velgen aan te kunnen. Tot slot, om de toegang te vergemakkelijken, tillen de flanken van het dak lichtjes op wanneer de deur geopend wordt. Al gaat het hier om een prototype is hij aangepast om de openbare weg op te kunnen. Hij is trouwens al ingeschreven. We kunnen ons al de discussies voorstellen op het Volkswagen studiebureau om uit te maken wie hem voor het weekend meekrijgt.

Bron : Volkswagen
Advertentie
Advertentie
Advertentie